Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Det var denna Metanium jag sneglat lite på....

    http://japantackle.com/Shimano/Shimano_13Metanium.htm

    Jag är inte överdrivet orolig för magnesium i rullarna...det håller garanterat i sjön på landet och har svårt att se de skulle ta nån större skada av lite bräckt Östersjövatten någon gång emellanåt

    Lite mer orolig när jag läste om Ci4- materialet (här behöver man nog inte oroa sig för sneda rullfötter i.a.f.)

    Calcuttan väcker självklar visst habegär men vacklar lite med tanke på UL-spåret

    Aldebaran BFS är ju det lättaste alternativet med magnesiumspole och möjlighet till att kasta 2-gramsbeten, något som jag i.o.f.s. är övertygad om kommer ske ytterst sällan och då kanske det inte är lönt att lägga de extra slantarna för att få den japanska (JDM) finessvarianten utan man lika gärna kan köra en Core 51:a...


    /S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • #82
      Du har helt rätt om Aldebaran BFS. Jag skulle ha tagit samma beslut.

      När du skriver ul-spåret vilka vikter tänker du på? Jag tror att CQ 51 och metanium ligger ungefär lika när det gäller att kasta lätta beten, dvs runt 3-4g med rätt spö.

      Det var ett tag jag fiskade dagligen med wobblers som väger under 5g. Ok, någon gång per år tar jag några kast med mina "ul-rullar", som kanske är inte så mkt ul, och mina små rapala, men det är inget jag måste, jag kan leva utan det. Anledningen till att jag inte behöver kasta dessa små beten är att jag har upptäckt att jiggar, spinnare och dropshot är tillräckligt effektiva för att kunna ha kul under de "dåliga" månaderna , dvs under sommar.

      //T

      Kommentera


      • #83
        Som jag antydde tidigare så handlar "ul-spåret" för min del inte nödvändigtvis om möjligheten att kasta ultralätta beten utan snarare att komponera ett riktigt lätt kit viktmässigt.

        "Tyngre" prylar som hanterar 7-grams jiggskallar har jag ju redan....nu var tanken att komponera ett riktigt lätt kit för att testa detta.

        På spösidan ser jag framför mig att jag antagligen kommer att bygga ett eget spö med minimalistiskt splitgripp och rullfäste....detta för att få ett spö som balanserar som jag vill ha det. De Bass-spön jag tittat på (skall erkänna att jag inte klämt på särskilt många men var senast idag inne i en butik och torrviftade ett spö ur Veritasserien) har i mina ögon för korta bakhandtag och är lite "framtunga".

        Har idag ett 8-fots LF Suncaster -24 g (f.ö köpt av Fogeljazz här på forumet) som jag gillar skarpt. Bra proportioner och bra balans i mina ögon. Vill med ett nytt kit komma åt nåt liknande när det gäller balans men ännu lättare.

        Kan nån tipsa om ett "köpespö" mot den bakgrunden så tar jag gärna emot tips. Annars lutar det åt en MHX-klinga i lämplig viktklass....möjligen nåt annat alternativ..

        /S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Som jag antydde tidigare så handlar "ul-spåret" för min del inte nödvändigtvis om möjligheten att kasta ultralätta beten utan snarare att komponera ett riktigt lätt kit viktmässigt.

          "Tyngre" prylar som hanterar 7-grams jiggskallar har jag ju redan....nu var tanken att komponera ett riktigt lätt kit för att testa detta.

          På spösidan ser jag framför mig att jag antagligen kommer att bygga ett eget spö med minimalistiskt splitgripp och rullfäste....detta för att få ett spö som balanserar som jag vill ha det. De Bass-spön jag tittat på (skall erkänna att jag inte klämt på särskilt många men var senast idag inne i en butik och torrviftade ett spö ur Veritasserien) har i mina ögon för korta bakhandtag och är lite "framtunga".

          Har idag ett 8-fots LF Suncaster -24 g (f.ö köpt av Fogeljazz här på forumet) som jag gillar skarpt. Bra proportioner och bra balans i mina ögon. Vill med ett nytt kit komma åt nåt liknande när det gäller balans men ännu lättare.

          Kan nån tipsa om ett "köpespö" mot den bakgrunden så tar jag gärna emot tips. Annars lutar det åt en MHX-klinga i lämplig viktklass....möjligen nåt annat alternativ..

          /S
          Jag tog budgetvarianten då jag endast fiskar sporadiskt efter gös och abborre under sommaren. Därför köpte jag ett savagear butch light 6,9fot 10-30 gram. Kastar 7grams skallar på små jiggar helt ok. Positivt är priset ca 850kr , det är 2-delat, spöt väger ca 150 gram samt har ett längre bakhandtag. Kika i alla fall på det innan du köper ett snordyrt de lux spö. Funkar även till poppers och spookfisket.
          /H

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Jag tog budgetvarianten då jag endast fiskar sporadiskt efter gös och abborre under sommaren. Därför köpte jag ett savagear butch light 6,9fot 10-30 gram. Kastar 7grams skallar på små jiggar helt ok. Positivt är priset ca 850kr , det är 2-delat, spöt väger ca 150 gram samt har ett längre bakhandtag. Kika i alla fall på det innan du köper ett snordyrt de lux spö. Funkar även till poppers och spookfisket.
            /H
            Bra tips!
            Gillar de SG spön jag har och tror säkert att det du föreslår ligger närmare min "ideal-config" än många av de dyrare Bass-spön som figurerar på typ Tackle Warehouse.....kanske lite off topic dock med tanke på "entusiastfaktorn" .....även om jag inte skulle skämmas för det och att de ju oftast går att importeras till bra pris från vårt grannland i söder....

            /S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Bra tips!
              Gillar de SG spön jag har och tror säkert att det du föreslår ligger närmare min "ideal-config" än många av de dyrare Bass-spön som figurerar på typ Tackle Warehouse.....kanske lite off topic dock med tanke på "entusiastfaktorn" .....även om jag inte skulle skämmas för det och att de ju oftast går att importeras till bra pris från vårt grannland i söder....

              /S
              Du kan få testa mitt om du har vägarna förbi så du får ett hum om hur det kastar. Kaffe å kaka ingår i kasttestet!!!

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Du kan få testa mitt om du har vägarna förbi så du får ett hum om hur det kastar. Kaffe å kaka ingår i kasttestet!!!
                Tackar, tacksar...

                /S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • #88
                  Vad använder ni för linor till erat UL-fiske?

                  Kommentera


                  • #89
                    Jag ligger runt 0.10-0.12.
                    Det som jag tycker är otrolig bra med dessa små rullar att linuppläggning har världsklass, vilket minimerar risken för ev. "problem" vid kast.
                    Häls //T

                    Kommentera


                    • #90
                      Den finns ju en uppsjö med schysta centrepinrullar. Men de är ju så fina att man inte vågar fiska med dem.

                      Då räcker en TF Gear Classic Centrepin. Funktionsduglig, snygg och numera billig på bl.a. E-bay.
                      Den är lite modern i utseendet och dessutom aluminiumfärgad så den är inte direkt diskret. Fäller nog inte alla specimenjägare i smaken.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      263 001 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 465 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 784 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 147 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X