Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Alltså, sån där sås ser inte direkt "hot" ut:
    [ATTACH=CONFIG]61928[/ATTACH]
    Jo, den kan vara "bränd" istället. Men , som tur, den där är någon annans "kick levern". //T

    Kommentera


    • Tanken var från början att installera några "top of the line" HS Air lager och droppa lite Alchemy olja på dem, men jag har inte lyckas med att förbättra prestanda på "vissa" rullar med att installera dyra kullager och de är därför är jag inte allt för förväntansfull. Det jag hoppas på är att det blir en positiv förändring när man kastar lätta beten , men det kan vänta till våren. I vilket fall, ny lina med rätt dimension är påspolat och jag hoppas på att kunna få ut lite mer av rullen.

      Click image for larger version

Name:	exs-plusplus.jpg
Views:	2
Size:	153,8 KB
ID:	1771126


      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-11-28, 22:04.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
        Då så... Hedgehog AIR-lager i och 10lb Power Pro S8S på spolen. Mer än lovligt sugen att dra ut och testa, får hoppas på lite tid till det i helgen.

        http://img856.imageshack.us/img856/7977/4nn6.jpg
        Kunde inte hålla mig längre så på lunchen letade jag fram en liten 9g vikt och gick ner till närmsta vatten för att provkasta. Kan meddela att på mitt 6'3" 7-21g spö kastar rullen riktigt bra. Inga tecken på nervositet förutom från min sida då jag ibland tappade den lilla 9g-vikten med blicken under kastet och då inte lyckades bromsa spolen i tid. Riktigt kul med tanke på att hela utrustningen gått på en dryg tusing med rulle spö och nya spollager.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
          Riktigt kul med tanke på att hela utrustningen gått på en dryg tusing med rulle spö och nya spollager.
          Ja, kul att du är nöjd! De är det viktigaste! //T

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Ja, kul att du är nöjd! De är det viktigaste! //T
            Absolut! Ska inte påstå att grejerna är lika bra som prylar från Shimano/Daiwa/ABU för 4-5k men med kraven jag hade passar den perfekt. Multirulle, alustativ, ska klara att kasta beten ner till 7g, låg vikt, inte göra för stort hål i plånboken. Sen gillar jag att meka och pyssla med grejorna så lite förbättringspotential ser jag bara som en utmaning.
            Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-11-29, 13:42.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
              Absolut! Ska inte påstå att grejerna är lika bra som prylar från Shimano/Daiwa/ABU för 4-5k men med kraven jag hade passar den perfekt. Multirulle, alustativ, ska klara att kasta beten ner till 7g, låg vikt, inte göra för stort hål i plånboken. Sen gillar jag att meka och pyssla med grejorna så lite förbättringspotential ser jag bara som en utmaning.
              Såg på någon av sidorna du länkade att det fanns magnetkit till rullen. Kanske värt att kolla det, eller om det ger något att till exempel vända polerna på varannan magnet eller så (dom såg ju rätt lättillgänglliga ut). Kanske köpa lite småmagneter att experimentera med? Det är ju alltid roligt att förbättra saker och det är ju inte priset som avgör entusiastfaktorn!
              Vore spännande att få veta vad den grunda spolen väger.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Såg på någon av sidorna du länkade att det fanns magnetkit till rullen. Kanske värt att kolla det, eller om det ger något att till exempel vända polerna på varannan magnet eller så (dom såg ju rätt lättillgänglliga ut). Kanske köpa lite småmagneter att experimentera med? Det är ju alltid roligt att förbättra saker och det är ju inte priset som avgör entusiastfaktorn!
                Vore spännande att få veta vad den grunda spolen väger.
                Hann inte leka med magneterna annat än med det externa vredet men ska helt klart experimenteras mer så fort tillfälle ges. Den grunda spolen vägde runt 15g på hushållsvågen med lager och utan lina.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Denna rulle är ingen Calais DC, men jag är lite imponerad hur den kastar beten mellan 5 och 11g och även lite vindkänsliga beten som Salmon där uppe, framför allt om det kommer lite hårdare sidvindar.
                  Vad känns som maxvikt du skulle kunna hänga på med gott samvete?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Vad känns som maxvikt du skulle kunna hänga på med gott samvete?
                    Vill du själv kunna svara på den fråga?
                    //T
                    PS: Jag tror att jag den är såpass välbyggd att den bör klara upp till 40-50g utan problem, men jag har inte funderat på att göra det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 071 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X