Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Click image for larger version

Name:	DSC_3272.jpg
Views:	1
Size:	486,7 KB
ID:	1771500

    Äntligen som Fylking sa! Jag funderade på en av dem tidigare i tråden men de verkade så intressanta (DC och SV-spole) båda två så... Nu återstår "bara" att bestämma vad de ska fiska för något och hur d v s vilka spön som ska inhandlas. DC ska bl a få pröva på havsöringsfisket, borde vara väl lämpad för det och där finns spön. Åtminstone en av dem är tänkt till allehanda spinnfiske från båt med wobblers, spinnerbaits och jiggar mellan säg 10-30 gram kastvikt. Någon som har ett spännande tips? Amerikanerna verkar välja spöaktion utifrån typ av fiske snarare än egen läggning, så jag vet inte riktigt vad jag "ska" ha här, möjligen ca 7"-7'6" eller hur snabbt det bör vara? Vad kan sägas om t ex Major Craft VKC-762H eller liknande? Är det halvsnabbt/styvt inom "bassfiskeskolan"? Om jag eventuellt väljer ett USA-spö, kan det räcka då om det är klassat upp till 1 eller snarare 1.5 oz? Spontant så känns det ändå som att ett spö som är hyfsat snabbt, har bra ryggrad (vad det nu är för oss alla) med en viss mjukhet i toppen vore det rätta? Jag hoppas den uppladdade bilden kom med i detta meddelande annars låter ovan lite diffust...

    Kommentera


    • Vad kul anteman!
      Ett jänkarspö på 1 oz räcker gott och väl för att fiska med beten upp till 30g. DC rullar "gillar" snabba spön, för att kunna leverera låååånga kast. Jag har några jänkarspön som du kan testa , om du känner för det.
      Att kunna tipsa om ett spö bara så här är nog ganska svårt för att det finns så mkt att välja på så det är inte sant. Föredrar du snabba eller typ medium klingor?

      Jag fick veta idag att mitt nya abborre spö är på beställt. Problemet är att leveransen tar minst en månad, om jag har tur.

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2014-01-09, 18:16.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]63154[/ATTACH]

        Äntligen som Fylking sa! Jag funderade på en av dem tidigare i tråden men de verkade så intressanta (DC och SV-spole) båda två så... Nu återstår "bara" att bestämma vad de ska fiska för något och hur d v s vilka spön som ska inhandlas. DC ska bl a få pröva på havsöringsfisket, borde vara väl lämpad för det och där finns spön. Åtminstone en av dem är tänkt till allehanda spinnfiske från båt med wobblers, spinnerbaits och jiggar mellan säg 10-30 gram kastvikt. Någon som har ett spännande tips? Amerikanerna verkar välja spöaktion utifrån typ av fiske snarare än egen läggning, så jag vet inte riktigt vad jag "ska" ha här, möjligen ca 7"-7'6" eller hur snabbt det bör vara? Vad kan sägas om t ex Major Craft VKC-762H eller liknande? Är det halvsnabbt/styvt inom "bassfiskeskolan"? Om jag eventuellt väljer ett USA-spö, kan det räcka då om det är klassat upp till 1 eller snarare 1.5 oz? Spontant så känns det ändå som att ett spö som är hyfsat snabbt, har bra ryggrad (vad det nu är för oss alla) med en viss mjukhet i toppen vore det rätta? Jag hoppas den uppladdade bilden kom med i detta meddelande annars låter ovan lite diffust...
        Det är bara till att gratulera!
        Trevliga grejer du har där. Beträffande spön är det, inte oväntat, knepigt att rekommendera. Mitt spontana intryck av VKC-76H är att det är lite högre klassat än jag tror du önskar. Jag har inte lekt färdigt med det, men spontant känns det sim att klingan jobbar bäst runt 15-40g. Längden är ju inte så mycket att diskutera. Den är ju vad den är. Dock kan det vara värt att notera att japanspön generellt har korta bakhandtag vilket ger mer aktiv klinga. Det gäller iofs de flesta jänkarspön också. Klassningen medium-fast tycker jag stämmer ganska bra. Halvdjup aktion utan att bli långsamt. Ett spö jag annars gillar är palms molla MGC-70H2F. Det är i gengäld redigt snabbt och toppigt. Grymt känsligt som det ofta blir och skönt att drilla med. Jag använder det främst till ytbeten, men även jerkbeten upp till ca 30g.
        Senast ändrad av barnmorskan; 2014-01-09, 20:24.

        Kommentera


        • Var idag ute och luftade min conquest 50 för första gången, hade tyvärr bara 0.16 flätlina hemma, så den fick jag rulla på. Detta resulterade i att jag nästan fick slut på lina vid varje kast. Får köpa nån tunnare till nästa vända. Men ni som har samma eller liknande rulle, vad kör ni för diameter på lina och hur mycket fyller ni upp spolen?

          Kommentera


          • Visst, man får inte så många meter med 0.16 såklart. Jag har spolat 0.12 på min och då behöver jag inte vara orolig att linan ska ta slut vid kast. Jag fyller upp spolen till spol-markeringen.
            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-01-09, 22:27.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
              Var idag ute och luftade min conquest 50 för första gången, hade tyvärr bara 0.16 flätlina hemma, så den fick jag rulla på. Detta resulterade i att jag nästan fick slut på lina vid varje kast. Får köpa nån tunnare till nästa vända. Men ni som har samma eller liknande rulle, vad kör ni för diameter på lina och hur mycket fyller ni upp spolen?
              Själv kör jag med carbotex 0,20 nylon.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Själv kör jag med carbotex 0,20 nylon.
                engqvist, vet du hur många meter lina fick du på , ungefär ?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  engqvist, vet du hur många meter lina fick du på , ungefär ?
                  Svårt att veta exakt. Men en bra bit över hundra meter tror jag nog det blev. Tror jag läste någonstan att den ska rymma strax över 100m 0,25 och det kan säkert stämma..

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
                    Var idag ute och luftade min conquest 50 för första gången, hade tyvärr bara 0.16 flätlina hemma, så den fick jag rulla på. Detta resulterade i att jag nästan fick slut på lina vid varje kast. Får köpa nån tunnare till nästa vända. Men ni som har samma eller liknande rulle, vad kör ni för diameter på lina och hur mycket fyller ni upp spolen?
                    Jag har kört med 0,15 Sufix 832 på min CQ 51:a och det har funkat bra tycker jag. Kör dock inte med de lättaste betena till rullen utan har till största delen hållit mig inom intervallet 15-30 g.

                    Ett problem med flätlinornas diameterangivelse är att den sällan stämmer med faktisk diameter (som iofs ofta är svår att mäta eftersom linorna sällan är runda till formen..) En 0,16 kan i extremfallet motsvara en 0,32 monolina (gäller T.ex Berkley whiplash). Har du kört med en flätlina som bygger mycket kan det förklara att du inte fått på så mycket lina på rullen som krävs för att matcha vad den presterar i kastlängd...

                    /S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Vad kul anteman!
                      Ett jänkarspö på 1 oz räcker gott och väl för att fiska med beten upp till 30g. DC rullar "gillar" snabba spön, för att kunna leverera låååånga kast. Jag har några jänkarspön som du kan testa , om du känner för det.
                      Att kunna tipsa om ett spö bara så här är nog ganska svårt för att det finns så mkt att välja på så det är inte sant. Föredrar du snabba eller typ medium klingor?

                      Jag fick veta idag att mitt nya abborre spö är på beställt. Problemet är att leveransen tar minst en månad, om jag har tur.

                      //T
                      Tack, ser fram emot att pröva båda två! Nå, de flesta multispön jag har (några få) är nog åt mediumhållet men jag funderar på om inte ett lite snabbare spö som ändå har lite flex i toppen vore något att pröva, kanske gillar sånt fastän jag inte prövat än!?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 372 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 072 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X