Äntligen som Fylking sa! Jag funderade på en av dem tidigare i tråden men de verkade så intressanta (DC och SV-spole) båda två så...
Nu återstår "bara" att bestämma vad de ska fiska för något och hur d v s vilka spön som ska inhandlas. DC ska bl a få pröva på havsöringsfisket, borde vara väl lämpad för det och där finns spön. Åtminstone en av dem är tänkt till allehanda spinnfiske från båt med wobblers, spinnerbaits och jiggar mellan säg 10-30 gram kastvikt. Någon som har ett spännande tips? Amerikanerna verkar välja spöaktion utifrån typ av fiske snarare än egen läggning, så jag vet inte riktigt vad jag "ska" ha här, möjligen ca 7"-7'6" eller hur snabbt det bör vara? Vad kan sägas om t ex Major Craft VKC-762H eller liknande? Är det halvsnabbt/styvt inom "bassfiskeskolan"? Om jag eventuellt väljer ett USA-spö, kan det räcka då om det är klassat upp till 1 eller snarare 1.5 oz? Spontant så känns det ändå som att ett spö som är hyfsat snabbt, har bra ryggrad (vad det nu är för oss alla) med en viss mjukhet i toppen vore det rätta? Jag hoppas den uppladdade bilden kom med i detta meddelande annars låter ovan lite diffust...
Kommentera