Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
    Hur är klassningen på Team Dragon Guide/Pro selection? Svensk/amerikansk?
    Skulle säga att klassningen stämt ganska väl överens med verkligheten på mina lättare spinnspön.

    Kommentera


    • Någon erfarenhet av spöna?
      Jag har ett som tagit mitt orenjis plats framförallt till abborre fiske, svårt att förklara hur det är att fiska med, ett snabbt spö med ett ruskigt klipp i klingan, känns som ett prickskytteverktyg för avstånd upp till 50 meter.
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-04-19, 18:32.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
        Hur är klassningen på Team Dragon Guide/Pro selection? Svensk/amerikansk?
        Hej,
        får väl säga amerikansk i den meningen att sådana muskiespön, tydligen inte alltid basspön, ofta klarar mer än angivet. Mitt TD Pro Selection spinn, 7'6" 14-35g, trivs iaf jag bäst med i den övre skalan, igår höll sig gäddorna undan när jag frestade dem längs Fyrisåns östra stränder med en Salmo Slider F10 tror jag det var, ca 37g, vilket hanterades utan problem och då trycker jag ändå på hyggligt med mina mått mätt. En ca 21g spinnerbait gav mig initialt ett lättare skatbo, trots Exsence DC (!) men det var mer ett handhavandefel. Skön rulle och ett trevligt spö, lätt, välbalanserat och snabbt utan att upplevas som varken brutalt eller påkigt. Hade gärna köpt ett till i samma serie o längd som klarat upp till 60 g, men hittade inget så nu har jag beställt ett Vendetta Casting 8 fot, 30-60g för "lättare" gäddfiske, får se vad det går för. På "pappret", dvs torrviftat, känns det likartat...

        Kommentera


        • " Söker ett spö på 7-7,6 fot, tvådelat och som ska kasta 10-40g. "

          Då får jag säga TD Pro Selection 7'6" 14-35 g eller utifrån vad andra sagt i FS-trådar, LF/RST Tailchaser Light 10-45 g, sannolikt lite beroende på var du vill vill det ska prestera bäst; Tailchasern ska tydligen klara uppåt 50 g och det är nog lite för mycket för TD:n - Kom förbi Fyrisåns västra sida från gamla vindbron och söderut ikväll kl ca 18-20.30 och pröva, tänkte kasta av mig lite. Du känner igen mig om du ser en kille med vadarstövlar och ett leende på läpparna när han lyssnar till kastbromsens viiiiiinande välljud när den jobbar!

          Kommentera


          • Ett par paket från utlandet trillade in i lådan idag.
            Nej, det var inte några nya rullar den här gången även om jag måste bara ha en Ryoga 1016, utan det var lite beten och annat. Vi börjar med lite bilder först:

            Click image for larger version

Name:	20140422_155323[1].jpg
Views:	1
Size:	730,9 KB
ID:	1773248

            Dessa jigghuvud tacklas med en jiggkropp och kombinationen blir ett dödligt vapen för gädda och abborre framför allt. Se bilden nedan.

            Click image for larger version

Name:	IMG_0987.JPG
Views:	2
Size:	107,4 KB
ID:	1773249

            Efter att ha kastat bort mina Keitech, då var jag så illa tvungen att köpa några st till. Valet föll på Strike King den här gången. Tekniken heter Swim Jig och här finns lite filmer att titta på , om man vill: http://www.youtube.com/results?search_query=swim+jig

            I nästa paket låg några st JDM beten. Betet heter Exsence Silent Assassin ( Exsence det har ni hört förut, ) och jag tycker att dom kan vara en bra komplement till mina andra långsmala wobblers som har varit mkt framgångsrika hittills. Dom ser riktigt fina ut! Kolla bilden nedan:

            Click image for larger version

Name:	20140422_155716[1].jpg
Views:	2
Size:	525,0 KB
ID:	1773247

            Det som är intressant med dessa beten är att de "simmar" som en vanlig wobbler fast man kan kasta dom ganska långt och det beror på att dom har en ganska smart rasselkammare som flyttar vikten dit man behöver vid kast.
            Det blir intressant att se hur långt kan jag kasta dessa beten och framför allt om man kan få lura några öringar med dom nu till helgen när jag åker till Gotland . Se filmen nedan för mer info:

            http://www.youtube.com/watch?v=fUvw1inLidU

            Häls //T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-04-22, 16:40.

            Kommentera


            • Då har man äntligen läst igenom tråden från start till sida 107. puhh. Mycket intressant läsning och roliga kommentarer

              Då till min fråga, jag hade en revo mgx några veckor. Sedan kom mgxextreme och då talade ju prylnörden i en att en sådan måste man ha. Det jag inte visste var att den inte tål salt/bräckt vatten :/ så jag sålde den istället för att förstöra en sådan fin rulle.

              Och nu har suget kommit tillbaks för en liten multirulle för lätta/mellan tungt jiggfiske. Jag blev helt såld på

              http://www.japantackle.com/Shimano/S...nquest2014.htm

              Men funderar på vilken storlek man ska köpa, det är sällan jag fiskar med beten under 7 gram ( till det har jag ett litet haspel sätt med en revo premier 20, dock med ett för grovt spö. Men man kan ju inte ha allt xD)

              så beten mellan 7 gram och kanske 25 är väll det som är mest aktuell, är det 100 storleken som är det bästa ? och hur tunga beten kan man kasta om man skulle skaffa ett till spö för lite grövre jiggar ?

              Någon som kan rekomendera ett grymt spö för framförallt jiggande i den viktklassen ? helst inte dyrare än själva rullen. 2 delar är ett måste.
              Gädda : 7,95 kg

              Kommentera


              • Till det viktspannet räcker det normalt sett med en 50-size men den storleken har de inte släppt ännu. Vill du ha den nya modellen nu så är det 100-size som gäller.

                När det gäller spön för jiggfiske med multi kan Tonyex o Grynning tipsa på alternativ om du är sugen på St Croix.

                Vill du spara lite slantar på spöt och ändå få nåt som funkar kalas tycker jag att du skall titta på Team Dragons olika alternativ.

                Har själv ett 7,6 fots Pro Selection -25 g som funkat kanon ihop med min CQ51:a. Det spöt hittar du just nu för 790 pix hos Proguideshop...Bang for the bucks if u ask me....och rent estetiskt passar de mycket bra ihop med Conquest-rullarna också (om man nu bryr sig om det...)

                /S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Till det viktspannet räcker det normalt sett med en 50-size men den storleken har de inte släppt ännu. Vill du ha den nya modellen nu så är det 100-size som gäller.

                  När det gäller spön för jiggfiske med multi kan Tonyex o Grynning tipsa på alternativ om du är sugen på St Croix.

                  Vill du spara lite slantar på spöt och ändå få nåt som funkar kalas tycker jag att du skall titta på Team Dragons olika alternativ.

                  Har själv ett 7,6 fots Pro Selection -25 g som funkat kanon ihop med min CQ51:a. Det spöt hittar du just nu för 790 pix hos Proguideshop...Bang for the bucks if u ask me....och rent estetiskt passar de mycket bra ihop med Conquest-rullarna också (om man nu bryr sig om det...)

                  /S


                  Hur är viktspannet på 100 och 200. hur tunga och hur lätta beten är behagligt att kasta med dom ?
                  Gädda : 7,95 kg

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    " Söker ett spö på 7-7,6 fot, tvådelat och som ska kasta 10-40g. "

                    Då får jag säga TD Pro Selection 7'6" 14-35 g eller utifrån vad andra sagt i FS-trådar, LF/RST Tailchaser Light 10-45 g, sannolikt lite beroende på var du vill vill det ska prestera bäst; Tailchasern ska tydligen klara uppåt 50 g och det är nog lite för mycket för TD:n - Kom förbi Fyrisåns västra sida från gamla vindbron och söderut ikväll kl ca 18-20.30 och pröva, tänkte kasta av mig lite. Du känner igen mig om du ser en kille med vadarstövlar och ett leende på läpparna när han lyssnar till kastbromsens viiiiiinande välljud när den jobbar!

                    Tack för tipsen! Ska kolla runt lite, låter ju iaf som bra tips och TD spöt låter ju väldigt bra för den summan.
                    Såg tyvärr inte ditt meddelande tidigare men tar gärna en tur längs Fyrisån, alltid trevligt med sällskap.

                    Blev tyvärr så inspirerad av Tonyex inlägg att la själv precis en beställning på Strike King jiggar och lite andra drag.
                    Dyr tråd detta...

                    Kommentera


                    • Med min CQ51 har jag kastat beten mellan 12-58 g och den känns hur stabil som helst.

                      Gissar att nya Conquest 200 size kommer att påminna om Calcutta 200 D i storlek. Med min 201 D har jag kastat beten mellan 20-100 g och det går säkert att tänja på de gränserna både uppåt och neråt om man vill.

                      Skulle jag i första hand ha rullen till jiggning hade jag själv valt 100 size...mindre rulle blir lättare att Greppa i handen....väljer du 100-size har du en rulle du kan använda till mycket...allt från att jigga borre till HÖ och lättare gäddfiske...

                      Detsamma gäller ju även 200-size....blir dock lite större att greppa...även om den nya kommer att upplevas mindre i handen än de gamla 200-rullarna

                      /S
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 937 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 758 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 326 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X