Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
    Jag är sugen på ett nytt spö till min conquest 50, runt 8fot. Budget upp till 2k. Kommer kasta drag 7-13g. Har tidigare haft ett snabbt spö med toppig aktion, men känner väl att ett spö med mindre toppig aktion skulle passa bättre.

    Har ni något tips på spö? Vad använder ni till era smårullar? Aktion?
    Nu vet jag att dessa är alldeles för korta och lite för låg kastvikt mot vad du beskrev. Men riktigt häftigt spö för lättare borrefiske..

    http://www.majorcraft.co.jp/english/...sp?mode=id/201

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Nej, nej, nej, det är som att man kör en fyrhjulsdriven bil och man ger mer gas när sladden kommer ..... Man får inte glömma att min första Daiwa rulle köpte jag för snart 8 år sen ....

      Att jag behåller min TE DC version 1 är just för att den känns så rå, när man kastar med den. Ibland ställer jag DC bromsen lite för aggressivt för att se om min tumme "hänger me' ". Det känns härligt!

      //T
      Hur ställer man en te dc rulle för aggressivt? stödhjulen finns ju där ändå, fastän du cyklar utan händer

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        Har hittills använt ett Team Dragon Pro Selection 7,6 -25 g till min CQ51:a....

        Spöna är ganska rappa i actionen vilket kanske inte rimmar med dina önskemål....kan du tänka om finns det här till kanonpris just nu om du skall hålla dig inom de kastvikter du angav:

        http://www.sportfiskeborsen.se/index...&productId=974

        Sweetspoten på dessa spön ligger nära angiven maxvikt.

        /S
        Har faktiskt varit inne och kikat på dem spöna tidigare. Anledningen till att jag inte vill ha lika toppig aktion är att jag tenderar till att "snärta" iväg betet med sånna spön, vilket gör att att jag måste ha ganska mycket c-vikt aktiverat. Får för mig att det spöt skulle ladda bättre med halv/helaktion utan snärt? Hur har du din CQ inställd vid kast med lättare beten? Själv kör jag för det mesta 2 vikter aktiverade, vid gynnsamma förhållanden.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
          Har faktiskt varit inne och kikat på dem spöna tidigare. Anledningen till att jag inte vill ha lika toppig aktion är att jag tenderar till att "snärta" iväg betet med sånna spön, vilket gör att att jag måste ha ganska mycket c-vikt aktiverat. Får för mig att det spöt skulle ladda bättre med halv/helaktion utan snärt? Hur har du din CQ inställd vid kast med lättare beten? Själv kör jag för det mesta 2 vikter aktiverade, vid gynnsamma förhållanden.
          Snärta och multi brukar inte vara nån bra kombo......bra men jämnt tryck genom kastet brukar funka bäst...

          Skall jag vara ärlig så har jag inte skruvat isär CQ51:an och kollat hur många vikter som är aktiverade.....tyckte rullen kastade så bra direkt ur boxen så jag har inte funderat mer på det...har kastat allt från 2,5 tums Relax jigg med 7g skalle, 20 g Vicke till 35 g Atom och 47 g Salmo Sliders (för de två sista satt rullen dock på ett LF Tailchaser Light-spö) med rullen och tycker det funkar kanon....

          Hur många vikter är aktiverade när rullen är NIB?

          /S


          Edit: Ett spö som är lite mjukare i aktionen är RST / LF Suncaster Light -25 g.....lite över din viktönskemål...men funkar bra att kasta 2,5 o 3 tums Relax jigg med 7/10 g skalle iaf...

          /S
          Senast ändrad av Silverbågen; 2014-04-11, 08:30.
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

          Kommentera


          • Jag snärtar iväg jiggar och andra beten och jag har två st vikter aktiverade. Det gäller att träna lite kastteknik.
            Det är värt att nämnda att för att komma under 7g med den sådan rulle, så måste man såklart ändra på kasttekniken lite grann och göra lite mjukare kast. Rätt spö för ändamålet är en förutsättning såklart.

            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-04-11, 08:29.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Hur ställer man en te dc rulle för aggressivt? stödhjulen finns ju där ändå, fastän du cyklar utan händer
              Det jag menade med det är att man ger mindre magnetbroms än det som behovs och då kan det hända saker. //T

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Jag snärtar iväg jiggar och andra beten och jag har två st vikter aktiverade. Det gäller att träna lite kastteknik.
                Det är värt att nämnda att för att komma under 7g med den sådan rulle, så måste man såklart ändra på kasttekniken lite grann och göra lite mjukare kast. Rätt spö för ändamålet är en förutsättning såklart.

                //T
                Ok, har du några tips på bra spön för 7-13g?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
                  Ok, har du några tips på bra spön för 7-13g?
                  Mina är alldeles för snabba och toppiga. Eller hur Silverbågen?
                  Och det jag menar med det är att du kanske kommer inte att gilla dom, med tanke på dina tidigare inlägg.
                  //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-04-11, 09:05.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Mina är alldeles för snabba och toppiga. Eller hur Silverbågen?
                    Och det jag menar med det är att du kanske kommer inte att gilla dom, med tanke på dina tidigare inlägg.
                    //T
                    Ditt StCroix var riktigt rappt.....3/4 oz? var det så? eller 5/8 oz?....hur som minst lika rappt som mitt nya TD 7,3 -1oz som slank med när jag var inne hos ProGuideshop i veckan....för 750 pix kunde jag inte låta bli.....

                    /S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • Precis , spöt är bara 3/4 oz. Det är den unika taperingen som gör den så roligt att fiska med det, enligt mina mått såklart.

                      ... 750 pix för ett TD 7,3 -1oz är en mkt bra affär, det kan jag håller med om.

                      //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2014-04-11, 11:37.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 365 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X