Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hej

    Har lurkat ett bra tag och läst denna tråd mfl flera gånger om...
    Nu när det gäller mig själv så tänkte jag ändå be er om tips och råd (känns som att det räcker att fråga i denna tråd mot att skapa en ny tråd).

    Har tänkt att köpa mig ett St Croix mojo bass jig & worm spö och söker efter trevlig lätthanterlig multi att para ihop detta spö med.
    Jag fiskar efter stor abborre och rör mig i betesväg aldrig under 10g och aldrig över ~25g.

    Några jag har tittat på är:
    Shimano scorpion 1001 XT
    Daiwa T3 mx
    Är det "overkill" att importera en japsrulle som dessa två ovan för detta?

    På hemmaplan finns tex Curado 201 I...
    Det är som ni kanske märker min första multi förutom vertikalrullen som det inte kastas med.

    Andra förslag? Kommer gärna under 2000kr och köper hellre nytt än begagnat

    // Daniel

    Kommentera


    • Både curado och T3 hanterar 10 till 25g beten helt ok.
      Mitt val rakt ur kartongen skulle bli Shimano scorpion 1001 XT som kastar ner till 5g utan problem.

      //T

      Kommentera


      • Tack tony!

        Rent estetiskt är den läcker och, beroende på eventuell "yttre inblandning", även billigast av dom alternativ jag hittills tittat på.

        Vad skulle ditt val av lina till scorpionen (eller vilken det nu blir) vara om du vore mig?
        I usa kör många nylon på sina baitcasters medans här är det nästan uteslutande flätlina som gäller.

        Viss svikt är väl inte något negativt vid abborrfiske och att känna småpill är väl inte nödvändigt då det enligt min ringa erfarenhet mest handlar om mindre exemplar då!?

        Kommentera


        • Viss svikt är väl inte något negativt vid abborrfiske och att känna småpill är väl inte nödvändigt då det enligt min ringa erfarenhet mest handlar om mindre exemplar då!?
          På dom punkterna är vi helt eniga men jag tvivlar på att alla andra håller med

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av danaxe Visa inlägg
            Hej

            Har lurkat ett bra tag och läst denna tråd mfl flera gånger om...
            Nu när det gäller mig själv så tänkte jag ändå be er om tips och råd (känns som att det räcker att fråga i denna tråd mot att skapa en ny tråd).

            Har tänkt att köpa mig ett St Croix mojo bass jig & worm spö och söker efter trevlig lätthanterlig multi att para ihop detta spö med.
            Jag fiskar efter stor abborre och rör mig i betesväg aldrig under 10g och aldrig över ~25g.

            Några jag har tittat på är:
            Shimano scorpion 1001 XT
            Daiwa T3 mx
            Är det "overkill" att importera en japsrulle som dessa två ovan för detta?

            På hemmaplan finns tex Curado 201 I...
            Det är som ni kanske märker min första multi förutom vertikalrullen som det inte kastas med.

            Andra förslag? Kommer gärna under 2000kr och köper hellre nytt än begagnat

            // Daniel
            Det är aldrig overkill att importera från Japan. Ett av skälen till varför det blivit mer och mer populärt är inte bara exotismen utan det faktum att man oftast får både mer och bättre rulle för pengarna. Även om shimano och daiwa i större utsträckning än förut slutat med försämrade USA och europamodeller är det fortfarande så att vi får en del modeller där det gjorts för många besparingar...

            Jag skulle inte rekommendera en T3 till en person som inte testat konceptet. Det är lite av ett älska eller hata-koncept. Däremot är scorpion 1001xt en bra arbetshäst, utan att glänsa i dagens konkurrens. Det har hänt en del sedan den lanserades och både shimano och daiwa har konkurrenter som ger lite mer premiumkänsla för inte så många pengar till.
            Om jag var du skulle jag slanta upp några extra hundringar för en Alphas SV. En klassiker som fått nytt liv och smiskar rätt många i prisklassen.

            Kommentera


            • Shimano Scorpion 1001 XT kan du få med gratis frakt från japantackle om du frågar snällt..
              Jag hoppade av i sista sekund då jag känner suget efter en Aldebaran är högre när snart skatteåterbäringen kommer och dollarn håller på att gå ner lite och förhoppningsvis blir tillräckligt låg fram till sommaren.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av danaxe Visa inlägg
                Tack tony!
                ...
                Vad skulle ditt val av lina till scorpionen (eller vilken det nu blir) vara om du vore mig?
                I usa kör många nylon på sina baitcasters medans här är det nästan uteslutande flätlina som gäller.
                På sådana små multirullar som är avsedda för typ "abborrefiske" brukar jag ha allt från 0.12 till 0.15 och då är det flätlina som gäller såklart. Nylon använder jag bara till flugtafsar, så jag har ingen bra koll på vad ska man ha då.

                //T

                PS: Kul att "surgumman" är tillbaks!

                Kommentera


                • Ett koppel givande svar direkt, ni är grymma!!

                  Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  På dom punkterna är vi helt eniga men jag tvivlar på att alla andra håller med
                  Jag har allt sett dig i andra trådar som nylonförespråkare när jag försökt läsa mig till svaren på mitt nya kitt!
                  Har som sagt ingen praktisk erfarenhet men när man tänker på det så borde nylon vara ett mycket bra val till abborrspinn!?

                  Funkar valfritt brand? Dimension? Berkley Trilene sensation finns ju "överallt" tex (och dom gör ju bra FC hur som).

                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Jag skulle inte rekommendera en T3 till en person som inte testat konceptet. Det är lite av ett älska eller hata-koncept.
                  Jo, jag har förstått det av recensionerna
                  Vissa tycker att det är det bästa som hänt någonsin medans andra undrar vad det är för överprisat skit dom köpt. Det går minst 4,5 älskar på varje hatar vad jag sett dock!

                  Jag tyckte den var snygg (lila highlights precis som spöt ) annorlunda och eftersom jag bara kört haspel innan så är jag inte insnöad på hur en baitcaster "ska" kännas.

                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Om jag var du skulle jag slanta upp några extra hundringar för en Alphas SV. En klassiker som fått nytt liv och smiskar rätt många i prisklassen.
                  Vi lägger till det namnet på listan, tack för tipset!



                  En annan allmän fråga när det handlar om små multirullar som dessa så borde alltid en så hög utväxling som möjligt vara att föredra eller? Jag tänker att det blir ett j*vla vevande annars med liten spole!?

                  Kommentera


                  • Till abborre föredrar jag nylon alla gånger. Ska testa yozuri hybrid i år. Läst väldigt gott om den. Men det återstår att se hur väl den funkar.

                    Kommentera


                    • Click image for larger version

Name:	Shimano_Brenious.jpg
Views:	1
Size:	15,4 KB
ID:	1777595
                      VS
                      Click image for larger version

Name:	Daiwa_AlphasSV.jpg
Views:	1
Size:	24,3 KB
ID:	1777596

                      Svårt, helst bägge två! //T

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 965 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 459 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X