Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av danaxe Visa inlägg
    En annan allmän fråga när det handlar om små multirullar som dessa så borde alltid en så hög utväxling som möjligt vara att föredra eller? Jag tänker att det blir ett j*vla vevande annars med liten spole!?
    Utväxlingen eller "antal cm lina per vevtag" ska man välja beroende på vilken fisketeknik ska man använda rullen till. Så någonstans mellan 65 och kanske upp till 75 cm per vevtag bör fungera bra för de flesta fisketeknikerna man använder dessa smårullar till.

    Vissa rullmodeller erbjuds med olika utväxlingar som t.ex: Alphas SV 105L [5.8:1] och Alphas SV 105SHL [7.2:1] och andra inte som t. ex: Shimano Brenious [7.7:1] eller
    Shimano Scorpion XT 1001 [6.4:1].

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-04-22, 19:26.

    Kommentera


    • Yes det var tex Daiwa T3 mx jag tänkte närmast på som finns i tre utförande, 86cm på ett vevtag på den högsta.
      Då tänkte jag om det fanns någon fördel med att inte välja högst utväxling, man kan ju alltid sakta ner farten man vevar in ex ett litet crankbait i, värre åt andra hållet..

      Optimalt har man olika setups såklart men det har jag inte råd med.

      Kommentera


      • Det är ju sällan (?) vi behöver speedveva s la USA-bass i Sverige utan snarare varva ned så jag skulle välja svenskt lagom, dvs kring 6,3:1 (som min T3 MX) då går att forcera när det behövs å man hinner inte somna mellan vevtagen om betet behöver tas hem långsamt...

        T3 har inte inneburit ngt problem för mig så som jag greppar rullen under kast, snarare en fördel att snabbt kunna engagera veven efter nedslag med ett tumtryck medan spöt flyttas från högerhanden till den vänstra för invevning med högerhanden...

        Kommentera


        • Här får man väl be om ursäkt för det är haspel. UL-Set.

          Click image for larger version

Name:	daiwa1.jpg
Views:	1
Size:	986,0 KB
ID:	1777598

          Click image for larger version

Name:	daiwa.jpg
Views:	1
Size:	1 008,7 KB
ID:	1777599


          Spö: Gloomis TSR 802-2 6'8 Fast
          Rulle: Daiwa Exist 1025

          Väntar på Tasline - S.A.S Braid - All White series 8 lb p.e 0,5 dia .127 från Australien.

          Spö hemma för 3500:-
          Rulle hemma för 6100:- , (670:- skatt och tullavgift. - stod värde 23000 JPY på kartong)
          Lina strax under 500:-
          Gloomis NRX 893.

          Kommentera


          • En Chronarch 201E7 är det typ en vit Curado, eller vad är skillnaden?

            Click image for larger version

Name:	new_2011_reels_image_-mainp.jpg
Views:	1
Size:	28,0 KB
ID:	1777610

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av danaxe Visa inlägg
              En Chronarch 201E7 är det typ en vit Curado, eller vad är skillnaden?

              [ATTACH=CONFIG]78038[/ATTACH]
              Ja det kan man säga. Shimano gjorde en fuling, tog Curado E, bytte färg samt kallade den för Chronarch och höjde priset..

              Kommentera


              • Är det någon som har testat ett Mod. Fast spö från St. Croix? Hur stor skillnad är det mot deras vanliga Fast klingor?
                Letar efter ett spö att kasta medium gummibeten (ca 50-70g) med. Vill ha ett spö på ca 7,5-8 fot och lite mer förlåtande aktion så att man inte sliter sönder jiggen vid kast. Har kollat på Legend Tournament Bass, Punchin' eller Flippin' men jag har endast fiskat med snabba St. Croix innan så jag har ingen aning om hur dessa spön känns.

                Rage serien har ju också ett liknande på 7'11" 1/2-2oz men är tveksam till deras mexiko spön efter att ett av mina mojo bass har tappat spöringar.

                Just det ja, det är denna lilla godingen som skall sitta på spöt..
                Click image for larger version

Name:	IMG_1590.jpg
Views:	1
Size:	876,0 KB
ID:	1777618
                Click image for larger version

Name:	IMG_1591.jpg
Views:	1
Size:	857,9 KB
ID:	1777619
                Senast ändrad av Rubik; 2015-04-27, 18:12.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
                  Är det någon som har testat ett Mod. Fast spö från St. Croix? Hur stor skillnad är det mot deras vanliga Fast klingor?
                  Letar efter ett spö att kasta medium gummibeten (ca 50-70g) med. Vill ha ett spö på ca 7,5-8 fot och lite mer förlåtande aktion så att man inte sliter sönder jiggen vid kast. Har kollat på Legend Tournament Bass, Punchin' eller Flippin' men jag har endast fiskat med snabba St. Croix innan så jag har ingen aning om hur dessa spön känns.

                  Rage serien har ju också ett liknande på 7'11" 1/2-2oz men är tveksam till deras mexiko spön efter att ett av mina mojo bass har tappat spöringar.

                  Just det ja, det är denna lilla godingen som skall sitta på spöt..
                  [ATTACH=CONFIG]78082[/ATTACH]
                  [ATTACH=CONFIG]78083[/ATTACH]

                  Den rullen förtjänar att sitta på ett Daiwa Zillion Swimbaitspö, inte St.Croix.

                  Kommentera


                  • Zillion swimbait skall jag absolut kolla närmare på, får se vad Silverbågen har liggandes.

                    Tveksam till Magnum Cranker, tror att den kommer kännas aningen vek. Har ett Legend Xtreme som är klassat till 1,5oz och tycker det är på gränsen. Har ett LTB på upp till 2,5oz också och det känns i överkant så jag tror att ett 2oz St. Croix hade passat bra. Dock är jag osäker på hur deras mod. aktion känns, kan ju hända att klassningen känns annorlunda.

                    Okuma guide select skulle absolut kunna vara en kandidat, har hört mycket gott om dem. Ändbutten ser dock riktigt skumt ut, som Edge fast spegelvänt. Störde mig som fan på mitt Edge Jerkbait eftersom det inte passade i några transportspöhållare. Är butten lika tjock/grov som den ser ut?
                    Den som har mest prylar när han dör vinner

                    Kommentera


                    • Fick hem en ny spole till den här lilla skönheten, en Avail CU1050. Ska bli väldigt spännande att se hur den hanterar riktigt lätta beten.
                      Click image for larger version

Name:	IMAG2318.jpg
Views:	1
Size:	528,0 KB
ID:	1777620

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X