Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cryfish Visa inlägg
    Tänkte beställa en scorpion 1001xt i julklapp till mig själv. Dock har dessa utgått enl japantackle som inte har några kvar. Nån som vet en butik som har till bra pris?
    Var själv på jakt efter en XT åt en bekant en tid tillbaka. Hittade heller ingen ny men de finns relativt billigt på den japanska begagnatmarknaden.
    Tror en 1001XT i bra bruksskick kostar runt 10 000jpy i Japan.

    Kommentera


    • http://www.marunouchishop.com/main/s...1000_1001.html

      http://m.ebay.com/itm/VeryGood-Shima...400?nav=SEARCH

      Annars får du här t.ex den något modernare Brenious till ungefär samma peng som Scorpion XT på JT:
      https://japanlureshop.com/shimano-14...us-r-8379.html

      Kommentera


      • Jag har ett litet rullväljarbekymmer som passar bra in i den här tråden.

        Använder för närvarande en Daiwa Pixy Pearl Orange på ett Daiwa Zillion 7' 1/8-5/8oz, Daiwa J-Braid 0.15mm på spolen.
        Detta är mina självklara "go to"-prylar för abborrfisket, fungerar riktigt bra och har sett väldigt mycket fiske och fisk i år.

        Trots detta går jag i bytestankar. Har redan ett customspö på ingång byggt på 7'2" 1/8-5/8oz med Fuji PTS samt Ti/Torzite-ringar så spövalet blir ganska givet.
        Troligen säljs Zillion-spöt när det nya är klart, därför har jag bara behov av en rulle och har väl i brist på bättre uttryck "tröttnat" på Pixyn.

        Denna Pixy är utrustad med Air Ceramic-lager från Hedgehog samt kittet med stålskivor och kolfiberlameller från Dawn.
        Rullen fungerar bra, riktigt bra, ner till cirka 5 gram på nämnda Zillion. Den kastar lättare än så också men med något mer möda.
        Nu har jag dock kommit på att jag till 90% använder beten från cirka 6-14 gram där jag fiskar abborre. Över 12-13 gram tycker jag Pixyn i sin nuvarande form agerar något opålitligt och nervöst medan den är mer stabil till låga vikter.

        Click image for larger version

Name:	PixyÖren01a.jpg
Views:	1
Size:	755,0 KB
ID:	1779922
        Snygga prylar är det men hade man behållit allt som var snyggt hade man haft en garderob full med rullar och kjolstyg.


        Jag söker en rulle som främst klarar beten från 6-18 gram. Den får gärna klara lättare men kastlängder är inte prioritet, en lugn precisionsrulle är vad jag söker även om den gärna får ha långkastande potential med mina sökbeten som generellt väger 12-14 gram ungefär.

        Budgeten har jag inte tänkt på men jag vill inte lägga många tusen på en rulle då det inte krävs för att få den tänkta prestandan.
        Ser helst att rullen är en relativt lätt lågprofilare.
        Alla tips mottages men jag har sett ut två potentiella kandidater.

        Den första är Shimano Brenious.
        Lite av ett budgetval som ändå verkar vara en habil lättkastare.
        Jag har inga som helst erfarenheter av den här rullen. Kan någon som har det ge mig lite information om hur den skulle kunna tänkas sköta det tilltänkta användningsområdet?
        Är det kanske en för renodlad finessmodell för betesvikterna jag tänker mig?
        Jag vill ju åt en kompromiss egentligen och denna rullen kanske är för enkelspårig?

        Andra alternativet är Daiwa Alphas SV 105.
        En rulle jag klämt på men inte fiskat med. Tycker den verkar ha en enkel uppbyggnad och jag trivs oftast med mina Daiwor.
        Min "fördom" om SV-spolen är att den just är väldigt lugn och fin kring rullens optimala betesviktspann vilket borde vara cirka 7-18 gram hos en Alphas.
        Frågan är bara om rullen presterar lika bra som min Pixy när det gäller beten kring 5 gram?
        Senast ändrad av JontaK; 2015-12-13, 00:41.

        Kommentera


        • Kan rekomendera Daiwa Tatula JDM 103.Har /haft betyyyyyydligt dyrare rullar i arsenalen men denna rulle var något jag fick mest för pengarna.Kastar långt och stabilt från 7g och uppåt,kvalitet rakt igenom,enkel att sköta etc ( har US versionen med).Men viktigt att komma ihåg :är man inte van att hålla i handen en rulle som kostat under 2 lax blir man inte heller helt nöjd nån gång.Många här på FS kan bevitna om det andra erkänna om de vill,själv kämpar jag hårt för att få ändring på det när dig gäller mitt fiske och det började f.o.med Tatula JDM
          Senast ändrad av Blinker; 2015-12-13, 08:23.

          Kommentera


          • Brenious verkar bra, det jag funderar på är om den rymmer för lite lina för traditionellt jiggfiske med beten upptill ca 25 G.
            Nån som vet hur mycket 0.10mm den rymmer?

            Kommentera


            • Brenious är specad för 140 m PE (flät) #0.8, vilket bör motsvara c:a 0.14-0.15 mm (ärligt specad) beroende på fabrikat och typ. Undviker att ge mig på en gissning hur mycket 0.10 av okänt fabrikat du får på, men förmodligen fullt tillräckligt. Annars är tipset att beställa lina samtidigt som rullen, PE #0.8-1.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Cryfish Visa inlägg
                Brenious verkar bra, det jag funderar på är om den rymmer för lite lina för traditionellt jiggfiske med beten upptill ca 25 G.
                Nån som vet hur mycket 0.10mm den rymmer?
                Det beror helt på hur mycket lina du anser vara tillräckligt.
                Använder du en fyrtrådig 0.10-lina på Brenious ihop med ett längre spö (säg 7'4" och uppåt) och kastar 25 grammare lär det finnas stor risk för tömd spole.
                Till ett något kortare spö och mer precisions- än längdkast och med en bra lina som inte bygger mycket kan det säkerligen fungera.


                Jag har själv uteslutit Brenious från min lista av tänkbara kandidater nu.
                Att köpa en finessrulle som inte verkar trivas med finessbeten men samtidigt rymmer alldeles för lite lina för något tyngre fiske är vansinne.
                Inte för att jag har så otroligt stor tillit till pojkarna på Tackle Tour men deras recension av rullen i fråga var inte helt munter.

                Ett par intressanta citat:
                Despite a super light spool, and very little line on the reel to slow the spool down, I really had to make an effort to cast anything lighter than one quarter of an ounce (1/4 oz).
                Rullen verkar alltså ha väldigt lite nytta av sin finesspole. Cirka 7 gram är inte en särskild låg kastvikt för en modern lågprofilare med tunn lina på ett kompetent spö.

                I know if this were my first bait finesse experience, I'd likely grow very discouraged over the effort it takes to cast something light with this reel, put it down, and go right back to my spinning gear.
                Det kan inte vara kul för en liten Made in Japan-multi att bli brädad av det glorifierade linförrådet (haspeln alltså).

                Som sagt, en recension ska väl alltid tas med en nypa salt men ingen rök utan eld.
                Jag som är van vid den lättkastande prestandan hos Daiwa Pixy och Presso samt långkastande ditot hos bland annat Daiwa Zillion och den stora kastviktpotentialen hos Conquest 50/100/200 hade troligen ansett Brenious vara en kompromiss som inte är bra på något.

                Dessutom reagerade jag på följande bild:
                http://www.tackletour.com/images15/p...enious-008.jpg
                Ska tryckplattan verkligen vara så underdimensionerad i förhållande till lamellen?
                Har inte sett detta på rullar som Curado, Core, Conquest och liknande.
                Att fylla ut med så mycket kolfiber men inte pressa mot hela ytan känns lite onödigt.
                Ni som kan Shimano, ser det ut så även på andra snabbväxlade rullar från märket?


                Föredrar som sagt en lågprofilare till mitt tänkta användningsområde men fan vet om det inte blir en lättare begagnad Conquest 50 ändå till slut.
                Senast ändrad av JontaK; 2015-12-14, 08:37.

                Kommentera


                • Brenious är klart intressant. Den en mkt kapabelt liten rulle. Pojkarna på TT har jag blivit besviken på sistone. Ibland undrar jag lite vad de håller på med.

                  Den här kille har en annan uppfattning och jag tycker att han förstår sig på rullen bättre än dom: http://forums.tackletour.com/viewtopic.php?f=24&t=60111 Frågan är: vem är som lurar vem här?

                  En CQ 50 med en avail spole är den bästa finess-rulle jag har haft i mina händer, så jag kan varmt rekommendera den.

                  //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2015-12-14, 17:32.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Brenious är klart intressant. Den en mkt kapabelt liten rulle.
                    Kapabel är den säkerligen, frågan är bara i vilket register.
                    Har du själv haft förmånen att prova den? Det hade onekligen varit kul med åsikter från något som
                    använt rullen här i landet.

                    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Frågan är: vem är som lurar vem här?
                    Jag tror inte att någon luras överhuvudtaget faktiskt.
                    Hur man upplever fiskeutrustning är otroligt individuellt och recensioner blir lätt väldigt abstrakta.
                    Jag tror så är fallet här, att skribenten i tråden du länkar verkligen har provat rullens BFS-kapabilitet medan Tackle Tour-recensionen handlar om praktiskt användande.
                    Jaja, det är bara min personliga teori. Själv har jag absolut ingen användning för en rulle som kastar under 4 gram.

                    Just det, reagerade lite på viktangivelserna på betena i TT-tråden. Jag tror Yamamoto Ika är tyngre än 1 gram vilket en totalvikt på 2.7 gram ihop med en 1/16oz-skalle skulle innebära.
                    Petigt, ja, men ska man verkligen testa BFS bör man räkna på decimalerna.

                    Kommentera


                    • Visst är det så! Allt man läser påverkar oss.

                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Kapabel är den säkerligen, frågan är bara i vilket register.
                      Skulle de på TT hade inte haft några problem med att kasta riktiga BFS beten , då är jag säker på att vi hade inte haft denna konversation och det kan bero på att varken du eller jag är intresserade av några sub-4-gram-rullar.

                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Hur man upplever fiskeutrustning är otroligt individuellt och recensioner blir lätt väldigt abstrakta.
                      Det är lite grann det jag var ute efter tidigare. Man behöver oftast ha flera olika vinklar för att bilda sig en uppfattning om en fiskerulle, som i det här fallet. Att vissa testare inte lyckas med att få ut det mesta av en fiskerulle betyder inte att rullen är inte kapabel till lite mer än vad det står i en recension. Rullen klarar "BFS beten" helt ok och det är svårt att använda rullen till annat fiske, för att rullens syfte har sina begränsningar. Att rullen kastar fint har jag fått bekräftat från folk som fiskar med rullen. "Fysiken" för att kasta riktigt lätta beten finns där, så denna rulle måste vara ett bra köp, om man nu skulle behöva en sådan rulle. Man ska inte glömma att rullen kan hittas ny under 200 USD "här och där", så det blir mkt rulle för pengarna. Det är min uppfattning efter att jag har samlat på lite info om rullen.

                      Om man nu lyckas få 60 meter av någon tunn åttatrådig JDM lina på spolen, då kan denna rulle användas till att fiska abborre, gös och gädda med lätta beten utan några som helst problem. Det jag kan tänka mig är att denna rulle kan kasta 5 till 20 grams beten riktigt stabilt och tillräckligt långt. Andra tänkbara användningsområden är: dropshot med multi, fjällfiske med mutil , osv

                      //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2015-12-15, 18:58.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X