Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min spontana kommentar, bättre kvalité...tveksamt, snarare likvärdig. Bättre rent tekniskt, förmodligen ja. Det som främst stör är att man inte slutat med grovgängad skruv som ska fästa i plastmaterial..men det har även ex. Mörrum ZX så där är inte Shimano ensamma.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Min spontana kommentar, bättre kvalité...tveksamt, snarare likvärdig. Bättre rent tekniskt, förmodligen ja. Det som främst stör är att man inte slutat med grovgängad skruv som ska fästa i plastmaterial..men det har även ex. Mörrum ZX så där är inte Shimano ensamma.
      Tack för konkreta synpunkter!
      Har ganska bra koll på D'ns uppbyggnad då jag som sagt rivit isär ett gäng och tycker inte den avger en större kvalitétskänsla än gamla D. Spole och drivningen är definitivt uppdaterat vilket naturligtvis är en fördel men när kvalité över tid är prio ett blir valet inte så självklart.
      Enklast hade varit att plocka hem ännu en gammal Conquest men det är inte riktigt dit jag vill med det här rullköpet.

      Angående Mörrum (för att ta in lite mer entusiastvänligt material i diskussionen) så plockade jag ihop en 1601 BJ IVCB från delar för ett bra tag sedan. Blev tämligen förvånad över den skärande skruven där, mer så än dess förekomst i Calcutta D faktiskt. Mörrum ska ju vara en riktig flaggskeppsmodell.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Kom på att min ton kan tyckas dryg, det är inte meningen!
        Det är lätt att man kan uppfattas som dryg. Det gäller många av oss ....

        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Att materialen är bättre tycker jag låter som rent reklamsnack faktiskt, vilka material är sämre för praktiskt fiske i en Calcutta av äldre snitt?
        Svårt att säga faktiskt , men Shimano har inga anledningar att vilseleda oss. De förlorar dom på. Godset är tjockare än CQs både den gamla och den nya modellen. Det har jag konstaterat, men det är kanske inte det du är ute efter heller.

        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Vad, rent konkret, gör D till en mer robust rulle? Vilka material förbättrar just robustheten; stativ, lager, frikopplingskomponenter?
        D är ganska mkt mindre och smalare än B, TE i motsvarande storlek, stativet kändes definitivt mer robust [tjockare iaf], under belastning kändes D mkt stabilt. Jag tror inte att några av mina B fick fiska så hårt. Mina CQ har gjort det och det funkar mer än väl.
        Frikopplingskomponenter, IAR och andra komponenter är snarlika. Inget nytt där. Har inte hört att några har haft problem med gängorna , men det finns alltid någon som lyckas med det mesta

        Min åsikt är att man ska inte köpa D modellen bara för x-ships skull. Det är slöseri med pengar. Syftet med köpet ska vara något annat typ jerk. Det är inte lätt det här. Billiga och bra rullar finns inte, men självklart att ibland kan man ha tur. Köp en Zillion OG! Det finns en J Dream till salu här på FS! Mkt roligare att fiska med än både B och D cuttor.

        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Edit: Tack för du bemödar dig att svara, tonyex. Det är en fundering jag haft ett tag men ingen i fiskebutiker eller som äger en D i min närhet verkar kunna säga något om saken.
        Det är det minsta jag kan göra för dig!

        Bjuder på en gammal [import] bild av 200:na!

        Click image for larger version

Name:	IMG_4284.jpg
Views:	3
Size:	419,6 KB
ID:	1783530

        //T
        Senast ändrad av tonyex; 2017-01-19, 23:45.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av tonyex
          Svårt att säga faktiskt , men Shimano har inga anledningar att vilseleda oss. De förlorar dom på. Godset är tjockare än CQs både den gamla och den nya modellen. Det har jag konstaterat, men det är kanske inte det du är ute efter heller.
          Intressant om godstjockleken jämfört med CQ. Även gamla B är hyfsat tunn i godset på något ställe har jag för mig.
          Inte för att jag någonsin knäckt ett stativ men det har ju även mycket med vridstyvheten att göra.

          Ursprungligen postat av tonyex
          D är ganska mkt mindre och smalare än B, TE i motsvarande storlek, stativet kändes definitivt mer robust [tjockare iaf], under belastning kändes D mkt stabilt. Jag tror inte att några av mina B fick fiska så hårt. Mina CQ har gjort det och det funkar mer än väl.
          Frikopplingskomponenter, IAR och andra komponenter är snarlika. Inget nytt där. Har inte hört att några har haft problem med gängorna , men det finns alltid någon som lyckas med det mesta
          Funderingen är också om just den modernare kraftöverföringen kan hjälpa hållbarheten vid relativt tungt fiske.
          Nu ska jag inte fiska så tungt med rullen i fråga men däremot ganska hårt troligen.


          Ursprungligen postat av tonyex
          Min åsikt är att man ska inte köpa D modellen bara för x-ships skull. Det är slöseri med pengar. Syftet med köpet ska vara något annat typ jerk. Det är inte lätt det här. Billiga och bra rullar finns inte, men självklart att ibland kan man ha tur. Köp en Zillion OG! Det finns en J Dream till salu här på FS! MKr roliga att fiska med än både B och D cuttor.

          //T
          Du menar riktiga Zillion?
          Har haft en 100SHA med och utan HLC-spole samt en Zillion HLC. Fortfarande en av världens bästa rullar för mina krav, enligt mig.
          Har sålt mina av outgrundliga anledningar och kikar på en igen men samtidigt har jag snöat in på en lite enklare rund Shimano. Fråga mig inte varför, det blir ju så ibland.
          Visst finns det bra OCH billiga rullar om dessa köps begagnat!

          Edit: Calcuttor ser tjusiga ut åtminstone vilket bilden bekräftar!
          Snyggast är fortfarande gamla CQ dock.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Du menar riktiga Zillion?
            Ja, man ska fiska med riktiga grejer!

            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Edit: Calcuttor ser tjusiga ut åtminstone vilket bilden bekräftar!
            Snyggast är fortfarande gamla CQ dock.
            Håller med! Men DC:n är en rulle med klass!

            //T

            Kommentera


            • Japantackle skriver lite om fiske mässan som var i Japan i helgen
              http://japantackle.com/tackleshow_re...eport2017.html

              Scorpion DC känns som ett alternativ till din gamla Exsence DC

              Shimano all new Scorpion DC. Its i-DC5 brake system is exactly the same as that of 15Metanium i-DC5. Wow, you may purchase the super performance for a lot less money. This is quite interesting products.

              Previous model 12Scorpion DC had relatively un-sophisticated DC system, preventing backlash well but didn't cast long. Let's see how it really works in fields.

              Kommentera


              • Är det bara rullar de släpper? Inga nya spön?

                Kommentera


                • En handfull större jerkbaits från Megabass, Oneten magnum och ett par nya Kanata är något speciellt med deras finish på grejerna blir spännande att testa på gäddan under året.


                  Click image for larger version

Name:	mbivk.jpg
Views:	1
Size:	646,8 KB
ID:	1783542

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                    Scorpion DC känns som ett alternativ till din gamla Exsence DC
                    För oss kommer Scorpion DC att funka fint vid kusten, det tror jag.

                    Det jag gillar med deras "Exsence" lajn är att de lägger till förbättringar anpassade för kustfiske som "night mode" , slirbromsknarr och saltvattenskyddat DC bromsystem osv. Se kommentarer om den "nya" Exsence.

                    Det skulle bli intressant att se hur den nya Scorpion DC [ dvs en curado med DC ] kastar såklart. Rapporterna lär komma ganska snart

                    //T

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                      En handfull större jerkbaits från Megabass, Oneten magnum och ett par nya Kanata är något speciellt med deras finish på grejerna blir spännande att testa på gäddan under året.


                      [ATTACH=CONFIG]91863[/ATTACH]
                      Bra skit! Gratulerar!
                      Mina 110 kopior har tappat lite färg efter några år, men vad dom fångar fisk!

                      //T

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 301 svar
                      262 711 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X