Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som köpt från Japan Angler på sistone? Köpte ett par rullar därifrån utan problem för ca 5-6 år sedan men nu är mååånga av deras produkter på webbsidan "out of stock" vilket får mig att fundera om de är på fallrepet?

    För övrigt är nog "Hyper-" mest (enbart?) marknadsföring, Tackle Advisor på YT kunde iaf inte visuellt hitta några skillnader inuti mellan nuvarande Steez A och nya 2020/2021 Steez SV TW. Dock kan ju material och ev toleranser skilja....

    Men jag är nyfiken på SV-boost spolen! Undrar om den spolen passar i äldre Steez/Zillion... det kan ju ha gjort ngt med t ex magnetbromsens placering i relation till induktorn...
    Senast ändrad av anteman; 2021-01-14, 19:25.

    Kommentera


    • Tackle Advisor skruvade lite i nya Steez Ltd SV TW, och likt jontaK, talades det väl inte om något nyrevolutionerande. Daiwa verkar helt enkelt ha pytsat (tillbaka) gamla beprövade konstruktionslösningar.
      Vilket isåfall skulle gå hand i hand med deras uttalande om hållbarhet efter tid..

      https://m.youtube.com/watch?v=8nDRDvoFHl8

      Kommentera


      • Jag har under 2020 liksom lite halvväntat på att 2020 Tatula SV TW skulle dyka upp i Sverige, den kom ut förra våren i "övriga världen". En ganska nätt, kapabel bruksrulle typ.

        Givet väntan så började jag snegla åt de lite äldre varianterna, bl a Alphas SV 105, en Japan som dock inte enligt rutinerade, är i klass med äldre Alphas Type F, gärna en sån med en SV-spole monterad.

        Sådana får man leta lite efter, så nyligen funderade jag om inte en Alphas CT SV 70 kunde fungera även om jag tycker att en 30 mm spole bör göra sig bättre till lite lättare beten än mitt intervall 8-25g.

        Med en höst av minimalt sökande så dök nyligen två nyheter upp på webben, Alphas SV TW 700 samt Zillion SV TW 1000 och den senare har en spole som jag blev så nyfiken på (SV-Boost) att jag köpte denna Japan:

        Click image for larger version  Name:	Zillion 210119.jpg Views:	0 Size:	831,9 KB ID:	2569550

        Fin och lätt, len gång om än säkert inte med material- och detaljkvalitet i paritet med vad Daiwa levererade för ca 10-15 år sedan (?), men jag tror den funkar kalas för mitt fiske.

        Det var nära ett det blev den för hösten nya Daiwa 20 Prorex PE SV TW 100, en europeisk motsvarighet till det överst nämnda men så kom då denna Zillion som både är mer tilltalande (smaksak), lättare och har en mer spännande spole som sagt. En JPN Zillion!? Det hade jag inte trott i höstas. Nu vill jag ha lite töväder
        Senast ändrad av anteman; 2021-01-22, 00:01.

        Kommentera


        • Jag hittade den här coola rullen och kände att jag nog ville köpa den. Sagt och gjort. Imponerande få delar inuti den. Det är ingen nymodighet direkt, men nog är det en entusiastrulle.

          Kommentera


          • Tog hem denna Daiwa Tatula SV TW 103HS från USA i oktober förra året. Ser väldigt bra ut och snurrar otroligt tyst och länge. Beställde också ett Kina-spö på eBay, Kuying Teton TTC 662L 6'6 2-10 gram. Har inte haft chansen att fiska med grejerna än, bara tagit några testkast på gräsmattan. Verkar fungera bra men kommer nog leta efter ett bättre spö senare.

            Kommentera


            • Den "äldre" modellen (en ny Tatula SV kom 2020) är nog densamma som vi har här i Sverige och många gillar att den är så lättkastad!

              Med en BFS-spole så lär den bli den ännu bättre till ditt "BFS" spö. Om jag minns rätt så sägs det spöt vara ett riktigt bra BFS-Spö för slanten så det lär du inte behöva byta men det är klart att ett spö 1-3 klasser högre i kastvikt ger dig en bredare repertoar av beten.

              En del använder den till gäddfiske med beten säkert upp till 60-70g men då är spolen lite grund om man vill ha grövre lina! (Om du inte köper en billig, djup extraspole)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Den "äldre" modellen (en ny Tatula SV kom 2020) är nog densamma som vi har här i Sverige och många gillar att den är så lättkastad!

                Med en BFS-spole så lär den bli den ännu bättre till ditt "BFS" spö. Om jag minns rätt så sägs det spöt vara ett riktigt bra BFS-Spö för slanten så det lär du inte behöva byta men det är klart att ett spö 1-3 klasser högre i kastvikt ger dig en bredare repertoar av beten.

                En del använder den till gäddfiske med beten säkert upp till 60-70g men då är spolen lite grund om man vill ha grövre lina! (Om du inte köper en billig, djup extraspole)
                Du kanske missförstod när jag skrev "förra året", menade då att jag köpte den i oktober 2020. Det borde därför vara 2020-versionen med den nya A7075 SV-spolen som testas här: http://www.tackletour.com/reviewdaiwatatulasvtw103.html Ska gå att kasta beten ner till 4 g med originalspolen.

                Hoppas du har rätt med spöt, åtminstone ser det bra ut.

                Kommentera


                • DRT / WCZ Flat knobs, Sight Marker-stripes och några TG Grande sänken för att kunna ”finlira” hårdbeten.

                  Kommentera


                  • Jag fick hem en Abu Garcia Revo ALC BF7 som ska användas till BFS. DEn känns grymt trevlig. Jag fick för mig att skaffa en då spolen enbart väger 6,02 g utan kullagret. Det är extremt lätt och då bör jag kunna kasta mycket lätta beten också. Man fick med en del kul grejer i kartongen, bl.a dessa mutterlås i olika färger som man kan välja själv. Det tog tre dagar att få hem den här från Japan.

                    Jag beställde den här: https://www.amazon.co.jp/-/en/dp/B01...ing=UTF8&psc=1

                    Kommentera


                    • Jag hittade den här rullen för ett otroligt bra pris, så jag kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen hur dessa egi-rullar med väldigt grund spole kastar. Dessutom råkar den här modellen, Shimano Sephia SS C3000S, vara otroligt snygg.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 624 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 310 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X