Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

    Beskriv gärna kvalitetskänslan i denna läckerbiten
    För att vara en 18 år gammal rulle känns den väldigt förfinad. Inte silkeslen direkt, men det är att förvänta sig. Väldigt lite glapp mellan delar. Jämn broms som tusan, vilket var en av de saker jag var orolig för. Jag älskar veven på rullen. Spolen verkar snurra på riktigt bra. För att sammanfatta: Den känns väl omhändertagen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Har du hunnit prova den någonting?
      Det har jag dessvärre inte. Jag måste hitta ett spö till den dessutom. Mitt "vintage-spö" funkade inget vidare med Heptan tyvärr.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Det har jag dessvärre inte. Jag måste hitta ett spö till den dessutom. Mitt "vintage-spö" funkade inget vidare med Heptan tyvärr.
        Jag köpte ett Daiwa för inkapslad rulle på 140cm som jag satte en sx3601c på... klockren kombo men ändå så fel... men det bara funkar så jäkla bra.

        Vad har du tänkt använda heptan till då?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Vad har du tänkt använda heptan till då?
          Jag har snappat upp det japanska "surface style fisket" och blivit rejält inspirerad. Man kan beskriva det som följande: Fiske med enbart ytbeten, ofta handgjorda sådana, och med vintage eller vintage-inspirerad utrustning. Där ingår helaktionsspön, ofta i glasfiber, samt rullar i vintage-stil. På 80-talet i Japan, när bassfisket verkligen slog igenom, var det ytbeten som tog en stor del av Japan med storm. Det är därifrån inspirationen kommer, det är jag nästan övertygad om. Numera brukar jag också se lite på surface-style utrustning som en motreaktion på all modern utrustning. Man fiskar med omoderna rullar och rullar som bäst beskrivs som obskyra. Jag tycker att det här är riktigt ballt. Framförallt utrustningen, då den är helt unik. Betena kan vara helt galna också. Nedan kommer ett par länkar:

          Frog Products, ett känt surface style märke (som säljer beten, spön och egna rullar) visar upp och fiskar med ett antal olika ytbeten: https://youtu.be/VyZ3I00Z3YY

          En gammal demo-video av Zeal, där man visar upp aktionen på ett ytbete: https://youtu.be/76buk2AfTPk (rullen i videon är en Zeal Hepta, men svart)

          Frog Products igen, som fiskar med ännu ett obskyrt bete: https://youtu.be/nt93u3hSuJI

          Ett riktigt häftigt bete som Tsunami Lures, ett till surface style märke, tillverkar: https://youtu.be/rlg3pH9yON8

          Sist men inte minst, en genomgång av en Tsunami Lures Sonicmaster MM-4600 rulle, specifikt tillverkad för surface-style fiske: https://youtu.be/Fo8pLqAl19s (den här rullen är makalöst snygg)

          Det är minst sagt ett unikt fiskesätt. Jag tycker verkligen att det är häftigt. Hade inte betena, spöna, rullfästena, rullarna och allt det där extra kostat så mycket hade jag redan haft en uppsättning till den här typen av fiske.
          Senast ändrad av Benjamin S; 2022-08-14, 21:23.

          Kommentera


          • Jag har kikat lite på rullar från Frog men priset avskräcker :-)

            Ett oranget biltemaspö för inkapslad rulle med 15-20 år på nacken påminner om spöna i filmerna... :-D Gissar dock att det skiljer liiiiiite mer än bara priset... :-)

            Kommentera


            • 10 000:- för den här... njae...

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                10 000:- för den här... njae...
                Någon dag...

                Personligen vill jag ha en Tsunami Sonicmaster och en Stock Warin Soul. Men en Frog Toy Machine lockar väldigt mycket den med...

                Näe....nu får jag gå och lägga mig så att jag inte blir allt för frestad av att göra i ordning en plan för att inhandla en av dessa.....

                Förresten, bild på Stock Warin Soul (i och med att jag nämnde den): https://www.thekeepcast.com/wp/wp-co...9a54cc3c99.jpg

                Kommentera


                • Återupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!

                  Kunde inte låta bli att slå till när jag såg den enda haspelrulle jag suktat efter de senaste femton åren till ett "överkomligt" pris.
                  Visst, polarens Stella FK 2500 känns lite mer high-tech, smoothare och anno 2023. Men om två år kommer Stella FL och efter ett par vevtag på den känns den gamla FK'n som gräddvispen på lantstället och så börjar allt om igen...

                  Evergreen Opus-1 känns lite mer klassisk, om man får säga så. Mekaniskt en smula daterad, men samtidigt som produkt mer tidlös. Oavsett är förpackningen i en klass för sig; custom alu case. Man nästan glömmer innehållet, som dock står i en klass för sig. Likt de flesta andra high end JDM produkterna en orgie i ytbehandlingar/finish. Både taktil och för ögat. Lättringar blandas med borstad aluminium bredvid polerat stål och pianolack. Konsthantverk helt enkelt.

                  Så imorgon blir det in till söders och köpa lite lina. Fan, man behöver ju ett spö också för kaffekvarnar hänger väl på undersidan?

                  Click image for larger version  Name:	image0-1.jpeg Views:	0 Size:	492,4 KB ID:	2624291Click image for larger version  Name:	image1.jpeg Views:	0 Size:	779,7 KB ID:	2624294Click image for larger version  Name:	image2.jpeg Views:	0 Size:	738,1 KB ID:	2624296Click image for larger version  Name:	image3.jpeg Views:	0 Size:	671,1 KB ID:	2624298
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av barnmorskan; 2023-06-02, 17:43.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Återupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!

                    Kunde inte låta bli att slå till när jag såg den enda haspelrulle jag suktat efter de senaste femton åren till ett "överkomligt" pris.
                    Visst, polarens Stella FK 2500 känns lite mer high-tech, smoothare och anno 2023. Men om två år kommer Stella FL och efter ett par vevtag på den känns den gamla FK'n som gräddvispen på lantstället och så börjar allt om igen...

                    Evergreen Opus-1 känns lite mer klassisk, om man får säga så. Mekaniskt en smula daterad, men samtidigt som produkt mer tidlös. Oavsett är förpackningen i en klass för sig; custom alu case. Man nästan glömmer innehållet, som dock står i en klass för sig. Likt de flesta andra high end JDM produkterna en orgie i ytbehandlingar/finish. Både taktil och för ögat. Lättringar blandas med borstad aluminium bredvid polerat stål och pianolack. Konsthantverk helt enkelt.

                    Så imorgon blir det in till söders och köpa lite lina. Fan, man behöver ju ett spö också för kaffekvarnar hänger väl på undersidan?

                    Click image for larger version Name:	image0-1.jpeg Views:	0 Size:	492,4 KB ID:	2624291Click image for larger version Name:	image1.jpeg Views:	0 Size:	779,7 KB ID:	2624294Click image for larger version Name:	image2.jpeg Views:	0 Size:	738,1 KB ID:	2624296Click image for larger version Name:	image3.jpeg Views:	0 Size:	671,1 KB ID:	2624298
                    De senare gen av Stella är väl ganska problemfyllda så de är inte mycket att sukta efter. Men din kaffekvarn får man ändå säga att den ger ett visst habegär även för hopplös multifiskare som en annan. Blir intressant att höra mer sen efter du testat den.

                    Kommentera


                    • Fick äntligen hem en av mina drömrullar

                      Shimano Calcutta Ocea 201HG

                      Click image for larger version

Name:	IMG_4240.jpeg
Views:	288
Size:	2,28 MB
ID:	2631378

                      Click image for larger version  Name:	IMG_4241.jpeg Views:	0 Size:	2,44 MB ID:	2631377

                      Click image for larger version  Name:	IMG_4242.jpeg Views:	0 Size:	2,33 MB ID:	2631376

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X