Revo MGX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo MGX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    @Mattias
    Ja det var så jag gjorde i slutet av gårdagens pass. Hittade ett fint eko, släppte, det small och när den rusade så låg jag över relingen för att bromsen helt plötsligt var för hård. Fick tag på rullen och lättade lite på bromsen, men de lilla var för mycket vilket resulterade i en rusning med slacklina och missad 75-80cm gös

Påverkar den magnetiska bromsen bara friläget? Har du satt den på minsta motstånd?
    Din rulle har 3 bromsssystem, varav inget är magnetbroms. Broms 1 är slirbromsen...och den behöver jag inte kommentera mer än att du förmodligen fått olja eller något på bromslamellerna..bör kollas upp. Alternativt har ngn av fjäderbrickorna knasat till sig vilket fått bromsen att bli "märklig". Mina MGXér har perfekt broms...och jag har frivilligt gjort dem "klenare" eftersom jag smort lamellerna med Cals bromsfett...bromsen blir mjukare/jämnare men man tappar i maximal bromskraft. OBS att bromslameller bara ska smörjas med rätt sorts fett...olja som ex. kan få den att slira och tappa styrka. Kan tilläggas att MGX har en klart "klenare" broms än övriga Revo-serien, men samtidigt fullt tillräckligt för det som man ska använda rullen till...typ inte drilla 20 kilos lax i en älv.. Max styrkan på mina är mer än vad jag behöver...har drillat 8 kg gäddor utan problem.

Broms 2 är mekanisk broms som regleras via lila vredet på vevsidan. Applicerar motstånd på spolaxelns ändar..vilket innebär att om du har den hårt spänd så blir frispinnet sämre när den är frikopplad. Kan även upplevas som att rullen blir trögare att veva in om du spänner den hårt.

Broms 3 är en centrifugalbroms med externt reglage. Har som syfta att lugna ned spolen vid kastets startskede då spolen har en rätt så våldsam acceleration. Denna broms har ingen effekt på slirbromsfunktionen.
    Senast ändrad av Hippo; 2013-09-05, 13:26.

Kommentera

Ah okej, centrifugalbromsen var den jag blandade ihop med en magnetbroms. Tack för infon. Ett tag när jag pillade med rullen igår så trodde jag att den tredje bromsen påverkade slirbromsen.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Har nog broms 2 och 3 på minsta och slirbromsen på nästan max, men även då går det att dra ut lina om än att det går tungt. Blir en säkerhet vid mothugg och sen släpper man på den vid krokad fisk, men alltid köra så hårt som fisken tillåter för att få upp den så snabbt som möjligt för att undvika mjölksyra osv. Man ska även alltid komma ihåg att lossa på bromsen efter varje pass när den är ställd så hårt, annars tar bromsen skada..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

mindre lina på spolen är ett alternativ för att motverka för lätta slirbromsar....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Aj aj, Du får inte tala illa om rullen "pröffsen" använder

/// Mikko

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
              Har nog broms 2 och 3 på minsta och slirbromsen på nästan max, men även då går det att dra ut lina om än att det går tungt. Blir en säkerhet vid mothugg och sen släpper man på den vid krokad fisk, men alltid köra så hårt som fisken tillåter för att få upp den så snabbt som möjligt för att undvika mjölksyra osv. Man ska även alltid komma ihåg att lossa på bromsen efter varje pass när den är ställd så hårt, annars tar bromsen skada..
              Ja det får bli så jag ställer min också. Ska lätta slirbromsen när jag kommer hem, bra att du sa det.

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              mindre lina på spolen är ett alternativ för att motverka för lätta slirbromsar....
              Det får du gärna förklara närmare

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
              Aj aj, Du får inte tala illa om rullen "pröffsen" använder

/// Mikko
              lite löjligt att en rulle för så mycket pengar inte har en bättre broms. Jag vill kunna ställa den på max utan att ta i för kung och fosterland, och sen vill jag ha mer känslighet för bromsregleringen så att bromsen inte helt plötsligt blir jättelätt bara man kommer åt hjulet.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Numse, be någon kolla på den, för rullen ska ha ett jämt register och du ska kunna spänna den rätt så hårt..dock inte som övriga Revos. Det är en liten, lätt rulle för finessfiske och bromsen är inte starkast på jorden..men fullt tillräcklig för sitt ändamål!

Kommentera

Ja, jag kanske får ta med den till butiken i Alingsås
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

att dra lina från en spole med mindre diameter (mindre lina) kräver mer kraft än på samma spole med större diameter.....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Men momentskillnaden måste ju vara extremt liten
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 801 visningar