Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Eh..det frågades efter en Amba för beten mellan 10-50g.
    Jag länkade till en i mitt tycke lämplig modell.
    Exakt vad gjorde jag för fel?
    Menade inget illa! Ett utmärkt råd och det menar jag på allvar. Bara komiskt att en nyreggad kille med sin första post river upp ett av FS mest omdebatterade ämne

    Kommentera


    • #12
      Tack för alla råd kring detta. Var inte meningen att riva upp ett sådant hett ämne. Sökt lite men för mig är det en enda stor djungel! Så sjukt mycket olika modeller att jag känner mig vilsen redan innan jag börjat. Förkortningar som jag inte förstår mig på vilket gör det något svårt att sålla bland allt...

      Men det känns lite som jag vill ha nåt som egentligen inte passar mitt fiske till hundra procent. Allternativt går på lite tyngre beten och satsa hårdare Kanske nåt UL-kit för borrarna!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Stefan Wiberg Visa inlägg
        Tack för alla råd kring detta. Var inte meningen att riva upp ett sådant hett ämne. Sökt lite men för mig är det en enda stor djungel! Så sjukt mycket olika modeller att jag känner mig vilsen redan innan jag börjat. Förkortningar som jag inte förstår mig på vilket gör det något svårt att sålla bland allt...

        Men det känns lite som jag vill ha nåt som egentligen inte passar mitt fiske till hundra procent. Allternativt går på lite tyngre beten och satsa hårdare Kanske nåt UL-kit för borrarna!
        No worries!
        Diskussionen kring vilken rulle som passar bäst tar aldrig slut. Smaken är ju som baken när det gäller det mesta.
        FDet här med fiskeprylar är verkligen en enorm djungel som man lätt går vilse i. Man bör dock minnas att det som är bäst, kanske inte är det som ger mest fiskeglädje. Man skall ha roligt när man fiskar och det har man med grejer man gillar!

        Kommentera


        • #14
          Som barnmorskan konstaterar: Rullar är på detta forum ett ämne där det i stort sett finns lika många meningar som användare...
          Jag är, precis som du, återfallsfiskare och precis som du har jag också dreglat över Napp och nytt i ungdomen. Denna utmärkta publikation kan du, om du inte redan visste, fortfarande hämta hos din fiskeshop och i den kan du få lite mer kött på benen och se vad som passar dig bäst. Säkert är det så som många här påstår, att det inte är riktigt optimalt att kasta lättare beten med en amba, men, som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, det funkar hyfsat för mig att slänga 12 grams spinnare med en C4 i 5000-storlek när inget haspelspö är med.
          Beträffande förkortningar och siffror är jag inte så säker på andra märken, men på ambassadeurerna kan du läsa första siffran som storleken, den andra talar om huruvida du har vanlig tryckknapp (0) eller tumtangent (6) och den sista står för höger- (0) eller vänster-(1)vevad. En JB heter 5601 vilket betyder att den tar 185 meter 0,35-lina, har tumtangent och att den är vänstervevad, medan t ex en Classic 5000 tar lika mycket lina men har tryckknapp och är högervevad.
          Vet inte om det här gör dig mycket klokare, men kanske kan det vara till någon hjälp. Och kanske finns det någon annan som kan hjälpa dig reda ut beteckningarna på de japanska rullarna. Även om jag har en viss förkärlek för Ambassadeur. (Ja, jag vet, ni andra riktiga rullnördar, tre ambor kvalificerar inte till en plats i den innersta cirkeln, men jag gillar dom jag har).
          Skitfiske
          Gösta

          Kommentera


          • #15
            JAg rekommenderar en av 2014års lågprofilare om du vill ha en "tvålkopp".

            Jag har en Revo rocket, som många sa att den skulle vara skitsnabb, men jag får veva på ganska bra med den när jag fiskar regnbåge osv. (Den har 9.0:1 i utväxling och tar in 94cm per vevvarv när den är full)

            Kommentera


            • #16
              Den har 9.0:1 i utväxling och tar in 94cm per vevvarv när den är full
              En Amb. är stor, rund och gjord i Sverige det andra är Asien prylar som fått låna namnet.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                En Amb. är stor, rund och gjord i Sverige det andra är Asien prylar som fått låna namnet.
                Förlåt *tar på mig mig skämspåsen och ställer mig i ett hörn*

                Kommentera


                • #18
                  Det är alltid ett känsligt, och invecklat, ämne när det gäller rullar, lägren är många och till slut hamnar du i ett av dem vare sig du vill eller inte
                  Själv förespråkar jag multirullar till allt utom dropshot och abborrjiggning, gärna en amba av rund modell men jag äger även en japansk som jag är ruskigt nöjd med.

                  Min amba C4 5601 kastar numera ca 10g (spinnare+tafs) efter att jag satte i bra lager och använder redig olja. Onekligen finns det rullar som kastar längre än min men jag är nöjd

                  Mitt råd är att om du verkligen vill ha en rund ambassadeur så tar du o köper en, sen trimmar du tills den gör det du vill, går inte det så får du väll acceptera nederlaget och köpa en Japansk, de är jävligt bra på att göra rullar för lätta beten.

                  Kommentera


                  • #19
                    Förlåt *tar på mig mig skämspåsen och ställer mig i ett hörn*
                    Det behövs inte jag är också ägare till något sådant konstigt där man tror det är feltryck på kartonger och klisterlappar.

                    Kommentera


                    • #20
                      Har amb. till en del tyngre uppgifter i mitt fiske. Till lätta beten väljer jag tveklöst haspel. Fiskar hellre än mekar o trimmar, men vi är ju alla olika. I övrigt håller ja med, en riktig amb e byggd i Svängsta, o ser ut som den gjort i typ evigheter......

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 101 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                      13 svar
                      2 926 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                      39 svar
                      3 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      1 008 svar
                      153 756 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Test005
                      av Test005
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 055 svar
                      203 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bilbo
                      av Bilbo
                       
                      Arbetar...
                      X