Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sparetime äger! Våga vägra multi!

Kommentera

Regler på Fiskesnack.com
      Följande regler är för allas trevnad och inte för att vi vill "leka polis".

(...)

Håll dig till ursprungsämnet
      - Vill man prata om nåt annat så ger det bättre gensvar under en ny rubrik

(...)

Vi försöker igen:

Jag fiskar nuförtiden nästan bara från land. Dessutom är jag måttligt förtjust i att vada. Med ålderns rätt vill jag göra det bekvämt för mig även när jag är ute och fiskar. Inte i onödan bli blöt eller frysa. Kunna ta en fika, röka en pipa, söka lä en stund osv. Hittills har jag kört traditionella spölängder. Ett gäng niofotare av olika årsmodeller ingår i kustfiskearsenalen och det längsta spö jag äger mäter 10 fot. Nu har jag beställt nya spön i längder 10-14 fot. Det ska bli intressant.

På glasfibertiden var, på det stora hela, nio fot någon slags gräns för vad som fungerade. Längre spön blev för tunga och för svajiga för att vara njutbara att fiska med. Med nutidens material så föreställer jag mig att ett 14-fots spö kan fungera alldeles förträffligt (om det finns tillräckligt svängrum där man fiskar). Om det sedan medför några påtagliga fördelar får jag väl se.

Gotlandsresor, särskilt med syfte att fiska efter havsöring där, liksom multirullars förtjänster och om de kastar längre än vad haspelrullar gör, med lätta eller tunga beten, är naturligtvis ämnen som hör hemma här på Fiskesnack men inte i den här tråden.
      Senast ändrad av lausvik; 2013-11-10, 08:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av deflan Visa inlägg
        nästan bara multirulle snack. har inget mot multi, används en del från min sida också men till hö kör jag med min väl inkörda sorön stx 40. Ett 10 fots kinetic godspeed 10-40g. denna uppsättningen har varit med mej i 2-3 år... 3 tror jag nog, tiden flyger iväg.
        Hade dock kunnat tänka mej ett spö som är 1 eller 2 fot längre men känns som 10 är ganska lagom.

Tänkte höra vad för lina folk använder till hö fisket, drog på 0.18 (tror jag det var) nanofil till förra säsongen och efter en hel del fiske har linan börjat bli sliten och kortare. vill ju ha frisk lina till 1 jan ,)
        Jag kör 0,16 tracer braid, och en fc tafs, funkar alldeles utmärkt på mina Sorö sx o stx som är alldeles förträffliga till havsöringsfisket. Kör med tre olika spön beroende på väder och vind, båt, land etc. ofta är två av dom upptacklade med olika beten, i alla fall när jag fiskar från båten. Lightning shock9,6 3-18 g Lightning shock 11 5-30 gram och Salmon seeker 12 15-65 gram

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Regler på Fiskesnack.com
          Följande regler är för allas trevnad och inte för att vi vill "leka polis".

(...)

Håll dig till ursprungsämnet
          - Vill man prata om nåt annat så ger det bättre gensvar under en ny rubrik

(...)

Vi försöker igen:

Jag fiskar nuförtiden nästan bara från land. Dessutom är jag måttligt förtjust i att vada. Med ålderns rätt vill jag göra det bekvämt för mig även när jag är ute och fiskar. Inte i onödan bli blöt eller frysa. Kunna ta en fika, röka en pipa, söka lä en stund osv. Hittills har jag kört traditionella spölängder. Ett gäng niofotare av olika årsmodeller ingår i kustfiskearsenalen och det längsta spö jag äger mäter 10 fot. Nu har jag beställt nya spön i längder 10-14 fot. Det ska bli intressant.

På glasfibertiden var, på det stora hela, nio fot någon slags gräns för vad som fungerade. Längre spön blev för tunga och för svajiga för att vara njutbara att fiska med. Med nutidens material så föreställer jag mig att ett 14-fots spö kan fungera alldeles förträffligt (om det finns tillräckligt svängrum där man fiskar). Om det sedan medför några påtagliga fördelar får jag väl se.

Gotlandsresor, särskilt med syfte att fiska efter havsöring där, liksom multirullars förtjänster och om de kastar längre än vad haspelrullar gör, med lätta eller tunga beten, är naturligtvis ämnen som hör hemma här på Fiskesnack men inte i den här tråden.
          I så fall misslyckas vi med att följa reglerna i nästan varenda tråd som finns här på FS och detta inkluderar både dig, mig och alla andra här på FS. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik
            Anledning
            irrelevant inlägg.
            Det tycker inte jag, men jag tror att kanske en moderator kan hjälpa dig med att rensa tråden från "skit". Det är bara och anmäla inläggen till dem och de hjälper till.
            Jag tycker att det är tråkigt att folk kan inte hålla sig till ämnet, jag försöker att hålla mig till ämnet i vanliga fall, men det blir svårt ibland ( my fault). Jag ska tänka på det i framtiden.

//T

PS: lausvik levererade inte i år, jag hade en följare och ett hugg , inga fiskar kom upp där.
            Senast ändrad av tonyex; 2013-11-10, 16:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
              Jag kör 0,16 tracer braid, och en fc tafs, funkar alldeles utmärkt på mina Sorö sx o stx som är alldeles förträffliga till havsöringsfisket. Kör med tre olika spön beroende på väder och vind, båt, land etc. ofta är två av dom upptacklade med olika beten, i alla fall när jag fiskar från båten. Lightning shock9,6 3-18 g Lightning shock 11 5-30 gram och Salmon seeker 12 15-65 gram
              Många tack !!!

Skulle gärna höra ett utlåtande från lausvik hur dina Godspeed 13 fotare känns, har ju ett 10 fotare som jag är frälst i
              men just vid hö fisket känns ju havet ganska stort ibland och man vill täcka så mycke vatten som möjligt. 13 fot med
              kastvikt på 10-30 gram känns som man ska kunna vräka iväg betena en bra bit

Kommentera

Ursprungligen postat av deflan Visa inlägg
                Många tack !!!

Skulle gärna höra ett utlåtande från lausvik hur dina Godspeed 13 fotare känns, har ju ett 10 fotare som jag är frälst i
                men just vid hö fisket känns ju havet ganska stort ibland och man vill täcka så mycke vatten som möjligt. 13 fot med
                kastvikt på 10-30 gram känns som man ska kunna vräka iväg betena en bra bit
                Håller med! Ska bli spännande att höra vad Lausvik tycker. Funderat på ett lite lättare spö än Salmon seeker, men när det blåser på ordentligt är det suveränt att skicka iväg en 40 grams vicke med. Drar iväg som en torped genom regn och kulingbyar. Har verkligen tillfört en dimension till mitt fiske. Så jag tycker nog man ska våga testa nya grepp och själv utvärdera vad man tycker .............

Kommentera

Så jag tycker nog man ska våga testa nya grepp och själv utvärdera vad man tycker
                  När du pratar om grepp, jag funderar på om ni som fiskar mycket haspel inte skulle vinna både i bekvämlighet och kastlängder, även mindre slaklina i kasten om ni inte håller runt rullfoten utan i det främre handtaget och trycker linan mot korken.

Vi hade det uppe i en tråd om multirullar där det kom ett vettigt svar.
                  Prova att kasta en sten med tummen rakt upp och se hur långt du kommer, gör sedan om det med handleden rak och tummen på sidan och se hur långt du kommer.

Om man håller rullfoten mellan fingrarna och ska ha rak handled måste nästan rullen va vinklad rakt ut åt höger..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    När du pratar om grepp, jag funderar på om ni som fiskar mycket haspel inte skulle vinna både i bekvämlighet och kastlängder, även mindre slaklina i kasten om ni inte håller runt rullfoten utan i det främre handtaget och trycker linan mot korken.

Vi hade det uppe i en tråd om multirullar där det kom ett vettigt svar.
                    Prova att kasta en sten med tummen rakt upp och se hur långt du kommer, gör sedan om det med handleden rak och tummen på sidan och se hur långt du kommer.

Om man håller rullfoten mellan fingrarna och ska ha rak handled måste nästan rullen va vinklad rakt ut åt höger..

Jag personligen använder flera olika grepp efter situationen ifråga. Precis som när jag kastar en handboll blir det forehand, backhand, från vänster, från höger, över huvudet, med höger eller vänster pekfinger på linan. Ett sätt att kasta löser inte alla situationer optimalt.
                    Efter några timmar i båten med småjävlar som blåser emot kan det va gott att vända ryggen eller sidan mot vinden och svinga ett baklänges backhand över axeln. Det kräver helt andra grepp.......
                    Sen kan man ju luta en haspel på vilket håll som helst utan att linavgången påverkas av jordmagnetism eller en dåligt fungerade centrifugalbroms.........

Kommentera

haspel på vilket håll som helst utan att linavgången påverkas av jordmagnetism eller en dåligt fungerade centrifugalbroms.
                      Visst men olika grepp och tekniker ger olika resultat, själv skulle jag vilja göra looparna som lämnar rullen så små som möjligt för att slippa en massa onödig slaklina, ett sätt jag tycker funkar är att släppa iväg betet lite senare en vad jag ser många göra, det där med att trycka linan mot korken istället för att hålla den med pekfingret borde också funka.

Jag försöker släppa iväg draget med rak arm, hur man kan åstadkomma det är olika, jag vill ha spö där bakhandtaget slutar precis bakom armbågen om jag håller rullarmen rak.

Då är det bara att ladda upp till axeln och sedan fullt tryck framåt och släppa när armen blir rak, armen och spöet ska va i rak linje när betet åker iväg.

Får jag spö med för långa bakhandtag funkar det inte , då kommer bakhandtaget att träffa kroppen långt innan jag hinner räta ut armen, visst kan man fuska till en viss gräns genom att flytta vänsterhanden uppåt på handtaget för att få armen rak, men så mycket spelrum finns inte.

(multiteknik som funkar även på haspel för mig)
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-10, 21:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      280 032 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40