Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Vi

Får jag spö med för långa bakhandtag funkar det inte , då kommer bakhandtaget att träffa kroppen långt innan jag hinner räta ut armen, visst kan man fuska till en viss gräns genom att flytta vänsterhanden uppåt på handtaget för att få armen rak, men så mycket spelrum finns inte.

(multiteknik som funkar även på haspel för mig)

ÄÄÄÄlskar låååånga bakhandtag. Kastar oftast med dubbelfattning. När jag väl släppt iväg linan finns ingen anledning att ha någon hand kvar i närheten av rullen. I vissa kast händer det att jag helt enkelt släpper handen som håller vid rullen och enbart håller spöet med andra handen i bakhandtaget......men det beror på kastriktning, stående, sittande etc. hur jag kastar.

Kommentera

Men om vi ser till TS funderingar om längre spön, hur upplever ni som kör 11-12 fotare till hö fisket att längden ger för fördelar gentemot en klinga på 9 fot? Satt precis och läste om kustflugfiske efter havsöring och då användes 8 fots spön som lättare skar i vinden gentemot längre dito. Det borde rimligtvis vara samma för spinnfiskare, att den korta klingan skär vinden bättre vilket gör den mer lättjobbad och därmed bekvämare fiske. De spön jag fiskar med i nuläget är ett 9,6 fots samt 9 fotsspö, men kikar nu på 8 fotare. Som jag skrev tidigare vid bombardafiske behövs nog längre spön eller kanske om skånekusten är fiskeplatsen, men i 08-området känns det mer som precisionsfiske är det som gäller. Enligt min förmåga att lägga exakta kast gynnas JAG av kortare spön, men det är säkert olika för alla.
      /H

Kommentera

kör 11-12 fotare
        Om du kör med samma spö fast olika längder tror jag inte det slår på så mycket mellan 9 och 11 fot.

5 meter per fot, kanske lite mer men inga fantastiska skillnader.

Om du däremot börjar med olika märken är det en helt annan historia

Kommentera

Jag fiskar med spön från 9,6 upp till 12 fot här nere i Blekinge. Tycker inte det skiljer nämnvärt i precisionen. Jag upplever att jag i många situationer får bättre räckvidd alltså ökad kastlängd med mitt tunga 12 fots Salmon seeker. Det är inte alltid bekvämt och lättsvingat, utan kräver lite mer kraft, som du skriver harlequine så skär det inte lika lätt genom vinden. Men för mig personligen stör det inte mig. Egentligen har jag inte behovet av de extra metrarna för att nå till fisken. Jag fiskar mycket från båt, men jag gillar att få ett stort täckningsområde från varje ankring. In mot grunt vatten vid land, ut mot djuphålor, och ryggar, med och mot vind etc.
          Betydligt bekvämare med 11 fots Lightning shock som är ett lättare och smidigare spö, som under normala förhållande kastar lika långt som 12 fotaren, men som inte räcker lika långt eller kan bära lika tunga beten när det blåser riktigt hårt. Jag uppfattar att jag kastar betydligt längre med de långa spöna, och att det skulle vara en stor fördel vid t.ex. skånska, öländska eller Gotländska kusten,

Visst kan det vara bekvämt med en kort smidig klinga, men jag tycker det kortar kasten avsevärt. Det blir ju då betydligt fler kast på samma fisketid, så det totala arbetet blir kanske det samma.
          Sen tror jag att det för haspel spelar mindre roll än för flugfiskarna, de måste ju svepa ett antal gånger fram och tillbaka för att lägga ut flugan , och det blir förstås tyngre med ett längre och tyngre spö i hård vind....
          Senast ändrad av sparetime; 2013-11-10, 23:05.

Kommentera

Om du kör med samma spö fast olika längder tror jag inte det slår på så mycket mellan 9 och 11 fot.

5 meter per fot, kanske lite mer men inga fantastiska skillnader.

Om du däremot börjar med olika märken är det en helt annan historia
            Vad kommer 5 meter ifrån?? Din uppskattning?? eller någon undersökning?

OM det stämmer skulle jag alltså när jag går från 9 till 12 fot öka längden med 15-20 meter ? Det är ändå ett skapligt utfall kan jag tycka, om allt annat är lika. 20 meter längre sträcka som betet simmar längs en åsrygg eller mellan några skär kan enligt min erfarenhet vara skillnaden mellan ett hugg eller en följare......

Kommentera

Vad kommer 5 meter ifrån?? Din uppskattning?? eller någon undersökning?
              Egen uppskattning.

Då använder jag lika dana spö med samma viktklassning,

Skulle jag köra med olika märken och viktklassningar kanske även olika betesvikter hade resultatet blivit ett helt annat.

Kommentera

bombardafiske behövs nog längre spön e
                Det går hur bra som helst med 9 fot,

Bombarda är inte konstigare en andra flöte.

Kommentera

Det går hur bra som helst med 9 fot,

Bombarda är inte konstigare en andra flöte.
                  Min tanke att fiskar man med lägre uthäng så slipper fiskaren oroa sig för att doppa flugan i bakkast vid vadning.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Min tanke att fiskar man med lägre uthäng så slipper fiskaren oroa sig för att doppa flugan i bakkast vid vadning.
                    Jag tycker själv att det kan vara en fördel med "lite" längre spö vid Bombardafisket har dock nöjt mig med att köra 10-fotare....fullt tillräckliga kastlängder med det...

Att doppa flugan vid vadfiske behöver man inte oroa sig så mycket för..

Fördelen med längre spö som jag ser det är att det möjligen tillåter lite längre tafs...

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Funderat en runda till varför jag väljer som jag gör. Det landar nog i bekvämlighet för mig också. Jag är förhållandevis "frisk o stark" i armar, axlar och rygg. Därför spelar det inte mig så stor roll om ett långt och tungt spö kräver lite extra tryck för att prestera på topp. Däremot är mina knän och fotleder hårt slitna efter många år som bollsportare. Det gör att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att kliva ner i öringkallt vatten och slira omkring bland stenar och tångruskor.

Stående upp i båten finns allt utrymme i världen att svepa spöet som jag vill för att uppnå maximal kastlängd och precision. För mig är det bekvämlighet, kaffe och macka inom armlängds avstånd, bara att sätta sig ner och njuta av livet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 254 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13