Långa spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena!
    Jag har en liten fråga angående kastvikt. Nu med mindre än två månader kvar till havsöringspremiären här i Malmö så kliar det i fingrarna och mycket tid spenderas till att kolla på en nytt spö Jag tänkte också gå upp till 10-11' men är lite bekymrad angående kastvikten. Har klämt på några spön som kastar upp till ~30 g men tycker de känns så svajiga (bl.a. Berkley Phazer 7-29 g) och undrar hur krokningsegenskaperna är? Eller ska man köpa ett spö med lite mer ryggrad ~20-50 g, men hur funkar de att kasta ett bete på 15 g med? Jag hade inte tänkt att lägga mer än tusen spänn men vill ha ett spö som kan kasta från ett 15 g hansen stripper till ett 30 g snaps med.

Joakim

Kommentera

men vill ha ett spö som kan kasta från ett 15 g hansen stripper till ett 30 g snaps med.
      Visst finns det spö 10 fot -30 gr som är bra,
      Ex. Shimano Beastmaster och Berkley SSGS

Vilket prisläge tänker du dig?

Var ska du köra med 15 gr drag runt kusten i Malmö?

Sportiskegiganten har några bra spö på rea.
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-11, 22:01.

Kommentera

Jag kör, berkley Lightning shock 11 fot 5-30 gram som ett av mina Hö spön. Klingan är kanon, Månson gillar inte ringarna, han säger dom är ömtåliga, men jag har inte hunnit skada mina ännu. Kastar hansens stripper 17 och 22 gram mycket med det spöet. Någon gång 30 grams vicke, funkar ganska bra, men man ligger nära gränsen för vad som känns stabilt.
        Grabben köpte ett Lightning 10 fot 15-50 eller nåt sånt. Känns också bra, men kanske inte kanonbra till 15 grams stripper...
        Senast ändrad av sparetime; 2013-11-11, 22:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Visst finns det spö 10 fot -30 gr som är bra,

Vilket prisläge tänker du dig?

Var ska du köra med 15 gr drag runt kusten i Malmö?

Sportiskegiganten har några bra spö på rea.
          Brukar fiska på grundområderna runt västra hamnen (scaniaparken), fiskar inte jätteofta med 15 g men har landat några fina på den i koppar/grön.
          Ska gå och kolla på sportfiskegiganten någon gång i veckan och se vad de har!

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
            Grabben köpte ett Lightning 10 fot 15-50 eller nåt sånt. Känns också bra, men kanske inte kanonbra till 15 grams stripper...
            Är suget på det spöt har hittat det för 799 på sporting.se men har inte inte hittat det i butik, man vill ju klämma lite på grejorna innan man köper det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
              Brukar fiska på grundområderna runt västra hamnen (scaniaparken), fiskar inte jätteofta med 15 g men har landat några fina på den i koppar/grön.
              Ska gå och kolla på sportfiskegiganten någon gång i veckan och se vad de har!
              Stripper har fiskat fantastiskt för mig här uppe i Blekinge under säsongen som gick, mest i tobisgrönt, men också grön vit. Den sista jag tog i Augusti var en fantastiskt fisk på 2,5 kg, nog den fetaste jag tagit någon gång, högg på grön stripper 22 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
                Är suget på det spöt har hittat det för 799 på sporting.se men har inte inte hittat det i butik, man vill ju klämma lite på grejorna innan man köper det!
                Det är ett skönt spö, har fiskat lite med det, men 15 gram kastar du nog inte så långt, men går du upp till 22 grams stripper så funkar det säkert. Går du inte över 30 gram så funkar 11 fotaren 5-30 också kanon.

edit Fiskar du i riktigt blåsväder är 11 fotaren kanske vek, när det blåser kulingvindar tar jag ett kraftigare spö och tyngre beten... men upp till 10 -12 m/sek klagar jag inte på 11 fotaren
                Senast ändrad av sparetime; 2013-11-11, 23:18.

Kommentera

Är suget på det spöt har hittat det för 799
                  Det var faktisk inte så bra pris jag tror du kan hitta dom på nätet för under 600 kr, det jag inte tycker om med ringarna är att dom lätt böjer sig på grund av för klent material och för få ben.

Tycker du det känns svajigt så lägg tummen på klingan när du gungar det så känner du om det är ett helaktions eller helt enkelt för klent.

Just nu har giganten ett SSGS för 995 kr och även ett spö i skelett serien för samma pengar, åker du dit och kollar har dom säkert mer bra spö i dom längderna till rätt pris.

Jag tycker du ska känna på ett Bestmaster M eller MH 10 fot det är riktigt bra spö man kan få till bra pris,

Jag vill ha spö som tar 40 gr, ibland behöver jag dom vikterna när jag står på platser med ström och det är i strömmen du hittar Hö, dom står med näsan mot vågorna/strömmen och tar det som kommer.

Gå in i butikerna och känn det finns ju inget köptvång.

Gå inte över 10 fot om du ska fiska mer en på pirarna, på dom andra ställena står du ofta i nerförsbacke och då blir längden ett hinder istället för ett hjälpmedel .

Kommentera

Har landfiskat ett gäng gånger med mitt nya Ironfeather II 11' 16-54. Har haft en 2500 shimano med .17 på. Tycker bara mer och mer om det, blir fortfarande förvånad över hur långa kasten blir. Lättare drag eller mindre stabila drag är inte så bra att kasta, ex jouppo, blir väldigt instabila med denna jätteslunga. Hansen stripper kastar riktigt bra. Ska testa Snaps och Vicke nästa gång, det kan nog bli galet långa kast.

Kommentera

• Ursprungligen postat av MagnusN Visa inlägg
                      Har landfiskat ett gäng gånger med mitt nya Ironfeather II 11' 16-54. Har haft en 2500 shimano med .17 på. Tycker bara mer och mer om det, blir fortfarande förvånad över hur långa kasten blir. Lättare drag eller mindre stabila drag är inte så bra att kasta, ex jouppo, blir väldigt instabila med denna jätteslunga. Hansen stripper kastar riktigt bra. Ska testa Snaps och Vicke nästa gång, det kan nog bli galet långa kast.
                      Vicke och långt spö är en sanslös kombi! Med mitt 12 fots Salmon seeker kastar jag 30 och 40 grams vicke, blir sjuuukt långa kast.....

Håller med dig om vissa lättare skedar, inte alltid man vinner något med dom, de kan fladdra iväg var som helst om man lägger på lite tryck, men Hansen stripper och lotus brukar funkar bra....

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      280 722 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist