Var tycker ni övre gränsen går på betesvikterna innan det går över till tungt?
Då när ja började fiska igen efter ca 10 år för 5 år sen så var buster jerk, big bandit och bandit tail det hetaste man sku ha.
När ja stod där i butiken o höll en bj i handen o jämförde mot sitt utö 25g som man fiskade jämt med annars vilket monster det va o tungt.
Fortfarande idag går min gräns vi bj i vikten på jerkarna fast man har köpt nån enstaka tyngre som ligger o skäms i nån låda.
Sen måssta man ju såklart köpa rulle o spö efter betena och fiske sättet inte dög Abu cementblandaren me nylonlina och tillhörande spö till det.
Måsste nog byta ner min jerkpinne från det SG >150 ja har nu så man får lite mer känsla i grejerna och kan köra bj2orna me me samma pinne.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Downsize:ad gäddutrustning...
Collapse
X
-
Klart du ska satsa på bra prylar om du fiskar mycket! Avid är grymma spön. Stradicen har rätt hög utväxling vilket passar till Havsöringsfiske och jiggfiske. Vill du ha en mer allround rulle med ngt lägre utväxling så kika på Shimano Technium eller ABU Sorön STX..Ursprungligen postat av funderarn Visa inläggTänkte först gå upp i size på utrustning men funderar på att stanna och röra mig med beten kring 30-60. Har idag ett sånt set från abu med mitchelrulle och shakespearspö för runt 1300. Jag har fiskat hela min uppväxt men nu senaste året har det tagit en himla fart där väldigt mycket tid går till fisket.
Jag är sugen på att satsa ordentligt till kommande säsongen och givetvis tittar man på lite ny utrustning. Jag tycker de är kul att ha bra utrustning och har pengar att lägga på det också men jag är absolut ingen expert på prylar i sig utan jag läser oftast på kring beten och dess gång för att sen bara bege mig ut och fiska. Är det befogat att inhandla ex ett st.croix avid haspelspö med en stradicrulle nu eller kan det liknas med att sätta sig i en ferrari utan att kunna nyttja kraften?
Dela gärna lite tankar och idéer om ni vill
Lämna en kommentar:
-
Tänkte först gå upp i size på utrustning men funderar på att stanna och röra mig med beten kring 30-60. Har idag ett sånt set från abu med mitchelrulle och shakespearspö för runt 1300. Jag har fiskat hela min uppväxt men nu senaste året har det tagit en himla fart där väldigt mycket tid går till fisket.
Jag är sugen på att satsa ordentligt till kommande säsongen och givetvis tittar man på lite ny utrustning. Jag tycker de är kul att ha bra utrustning och har pengar att lägga på det också men jag är absolut ingen expert på prylar i sig utan jag läser oftast på kring beten och dess gång för att sen bara bege mig ut och fiska. Är det befogat att inhandla ex ett st.croix avid haspelspö med en stradicrulle nu eller kan det liknas med att sätta sig i en ferrari utan att kunna nyttja kraften?
Dela gärna lite tankar och idéer om ni vill
Lämna en kommentar:
-
Ja du, Leif, tänk så olika man kan göra. Själv har jag alltid lagt av när jag fått upp den fisk jag behöver och då är man ibland rätt nöjd med att huggen inte kommer för tätt (för det är ju rätt roligt att vara ute och fiska). Något personrekord liknande ditt kan jag (bland annat) därför inte ståta med. Själv hade jag framgång med Cello Dipp i färgen BGL men på det stora hela så föredrog jag (och gäddorna!) skeddrag.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Herman "Lausvik" Johnell;
Det där att fånga så många Gäddor som möjligt per timme och dag kräver både bra vatten, fångstsäkra beten och passande spö och rulle....
På mitten av 1900-talet tävlade vi alltid om vem som kunde fånga flest Gäddor både per timme och dag. Mtt personliga rekord på 1960-talet var 108 Gäddor på en dag och 21 Gäddor på 52 minuter assisterad av två kroklossare. Betet som fångade dessa 21 Gäddor/52 min då var en blåvit wobbler liknande Heddon Baby Lucky 13 X2400 .. http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm .. av mjukplast som hette ABU Cello. Det gick åt tre söndertuggade ABU Cello den dagen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Lämna en kommentar:
-
Hej Herman "Lausvik" Johnell;Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggÄr målet att kunna dra upp så många gäddor som möjligt så snabbt som möjligt är naturligtvis en relativt kraftig utrustning lämpligast. För mig är dock sådant inte sportfiske. Det beror på att jag lärde mig fiska i den grå forntid då en del av sporten var att lyckas bärga fångsten på så klena redskap som möjligt. Att använda såpass grova doningar att fisken kunde vevas in utan att ens hinna göra motstånd (få mjölksyra) ansågs rentav osportsligt. Jag vet att man idag ser annorlunda på detta men för mig framstår detta moderna gäddfiske som fullkomligt ointressant. Skulle jag nu, när man måste sätta tillbaka gäddor över 75 cm, ge mig ut på gäddfiske så fick det nog bli sk snipjakt och jag skulle avsluta fisket när jag fått en eller möjligen två lovliga fiskar (som jag skulle rensa och ta med hem).
Det där att fånga så många Gäddor som möjligt per timme och dag kräver både bra vatten, fångstsäkra beten och passande spö och rulle....
På mitten av 1900-talet tävlade vi alltid om vem som kunde fånga flest Gäddor både per timme och dag. Mtt personliga rekord på 1960-talet var 108 Gäddor på en dag och 21 Gäddor på 52 minuter assisterad av två kroklossare. Betet som fångade dessa 21 Gäddor/52 min då var en blåvit wobbler liknande Heddon Baby Lucky 13 X2400 .. http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm .. av mjukplast som hette ABU Cello. Det gick åt tre söndertuggade ABU Cello den dagen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
-
Vill passa på att slå ett slag för ag86s minijerk. Galet fint litet träbete på ~50g, prislappen är också väldigt mysig så winwin.
Lämna en kommentar:
-
Inte testat Westin Mini Jerk, men däremot har Wolftail Jr shallow fiskat helt fantastiskt bra för mig, och bland annat tog jag min pb-gädda på det i våras. Lätt ett av mina nya favobeten för haspelfisket (men funkar såklart även med lättare multiutrustning).Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggNågon som testat Westin Mini Jerk, 100mm, 32g, suspending? Såg fin ut när jag kikade in hos Söders idag. Även Wolftail Jr. är jag sugen på.
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...mini-jerk.html
Lämna en kommentar:
-
Jag har använt Gamakatsu i samma fysiska storlek som original. Dom är rätt små och jag har för mig det är #1.
Lämna en kommentar:
-
Kul! Då blir det nog till att prova ett par. Något tips på bättre krokar? Gamakatsu 1/0 är det enda jag har hemma nu och de är kanske i största laget.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggSjukt bra bete! Jag nöp säkert någonstans mellan 30 och 40 gäddor på den gäddfärgade förra året. Ålandsfärgen har också levererat bra. Ett tips är dock att byta krokarna med en gång. VMC krokarna som sitter på krokar fint men är alldeles för tunna och mjuka, så man rätar dom lätt med en lite större gädda.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
277 051 visningar