Skillnaden mellan spinn vs vertikalspön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnaden mellan spinn vs vertikalspön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnaden mellan spinn vs vertikalspön?

Måste få lite info från sakkunskapen här på FS om vad som egentligen skiljer vanliga spinnspön från de som klassas som vertikalspön och hur bra det går att använda dem till både spinn och vertikal.

Står inför att skaffa ny multirulle och då en lågprofil som kan kasta lätta beten som 10gr jiggar likväl som -40gr wobbler och jag vill ha spö runt 6" - 6½" och det kommer att bli mest spinnfiske men jag är nyfiken på vertikal och har testat lite med det 6" spinnspö jag har och tycker det verkar funka, så ska jag välja ett nytt spinnspö eller ett vertikal som jag kan spinnfiska med också eller är det stora skillnader mellan dem?

Alla tips och förklaringar mottages tacksamt för jag känner mig lätt förvirrad efter att ha läst på nätet.

Vet inte om det är så stora skillnader faktiskt. Kan vara så att "svenska handlare" kallar alla spön under 7 fot för antingen jerkbaitspö eller vertikalspö (beroende på kastvikt). Ungefär som för några år sedan då alla lågprofilare benämndes som "jerkbaitrullar"..nu kallas de för "vertikalrullar". Men för att återgå till ämnet så tror jag att spön som är designade enbart för vj oftast har lite kortare bakhandtag, för att inte vara i vägen så att säga, samt ev. lite toppigare i aktionen.

Kommentera

Här finns lite vettiga spön om det är ett kort spinnspö du vill ha http://www.sportfiskeborsen.se/index...ewCat&catId=63

Kommentera

Har något liknande detta nu http://www.olssonsfiske.se/abu-devil...533-c-171.aspx och det gillar jag just pga det kortare bakhandtaget då jag med lätta grejor helst kastar med en hand och även kan växla hand efter behov då jag kastar lika bra med både vänster som höger ;-)

Det jag undrar lite över är om vertikalspön är lite för snabba och toppiga i aktionen för att kasta med multi, men det kanske inte är något att oroa sig för, en orsak att jag kikar på vertikalspön är att det är lite klent utbud på spinnspön i de längder och viktklasser jag vill ha så väcktes tanken att det hoppeligen går att spinnfiska med vertikalspö också.

Tar gärna fler åsikter och ideer.

Kommentera

Absolut att det går spinnfiska med "vertikalspön". T.ex ABU Veritas säljs inte som vertikalspön i US of A, däremot gör dem det här. Mycket marknadsförs efter stundande trender. Ta med dig din rulle till någon butik och be att få testa rullen med olika spön som faller dig i smaken, dra linan genom öglorna, dra, ryck, bänd testa haka på en jiggskalle.... gå helt enkelt lös

Kommentera

Den enda skillnaden jag kan komma på är att här hemma heter dom olika. Mitt "basspö", TBC71MHXF Swim Jig Finesse, skulle fungera som ett mkt bra VJ spö om jag skulle satsa på VJ igen. Jag har haft andra basspön som har fungerat ypperligt till det fisket oxå och de flesta har varit "Medium Heavy" klingor med snabb aktion.

När man fiskar med "jiggar" på andra sidan av Atlanten, vill jänkarna ha ett MH toppigt spö som dessutom är extra snabb i aktionen och tanken bakom denna kombination är en ökad kontroll över jiggen, snabba krokningar, tillräckligt med kraft i klingan och självklart ökade kastlängder. Nackdelen är att du kommer inte att kunna drilla fisken med halva spöt, som man brukar göra med lite mer traditionella spön, men kan inte få allt.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-07-02, 21:12.

Kommentera

P&M Gunki Hayashi marknadsfördes i Sverige som vertikalspö men på tillverkarens egna hemsida som ett allroundspö.

"True all-rounders! The HAYASHI rods will lend themselves to almost all the situations faced by the modern lure angler. "
              Senast ändrad av lausvik; 2014-07-02, 22:28.

Kommentera

Det man ska tänka på är att vertikal spön ofta är odelbara. Eftersom klingan är så tunn så är det lätt för spöbrott.
                Lundgrens har ett spö som heter LF cobra som kostar 595 spänn för mig det är delbart.
                Kasta med vertikal upplever jag som jerkfisket man kastar helt utan känsla om man har för lätta beten

Mvh Fredrik
                Senast ändrad av jerklimpan; 2014-07-03, 04:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Det man ska tänka på är att vertikal spön ofta är odelbara. Eftersom klingan är så tunn så är det lätt för spöbrott.
                  Lundgrens har ett spö som heter LF cobra som kostar 595 spänn för mig det är delbart.
                  Kasta med vertikal upplever jag som jerkfisket man kastar helt utan känsla om man har för lätta beten

Mvh Fredrik
                  Mja, åtminstone mitt sexfots LF Cobra är inte delbart. Men ett trevligt spinnspö är det.

Kommentera

De flesta "high end" basspön är odelbara oxå. Vilken sammanträffande! //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04