Ursprungligen postat av jerklimpan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skillnaden mellan spinn vs vertikalspön?
Collapse
X
-
Problemet är väl i så fall snarare att du försöker kasta med ett, relativt spöets aktion, för lätt bete än att någon valt att kalla spöet för vertikalspö? Varför man överhuvudtaget ska ange betesvikter för ett vertikalspö är, för övrigt, inte helt klart. Jag har aldrig sett sådana angivelser på pimpelspön som ju traditionellt används för vertikalfiske.
-
För att med någon relevans kunna blanda mig i denna diskussion har jag i dag genomfört ett litet experiment... Åkte ut för att vertikalfiska, men en blick över sjön sa mig att det kanske blåste lite väl mycket för att det skulle bli bekvämt. Så jag tog med mig en lättspinnutrustning som jag denna sommar använt med förkärlek och förtjusning för jiggar och spinnare mellan 10 och 20 gram.
Jodå, det blev för obekvämt att vertikalfiska när backandet mot vinden ideligen resulterade i blött byxarsle...
Jiggade en stund men efter några hyfsade och missade hugg och en följande gädda (inget i båten dessvärre) beslutade jag mig för att genomföra följande test:
Spön: Vertikal: BFT Walker Vertikal 6 fot, 6-20 gram.
Lättspinn: ABU Vendetta 7,6 fot, 5-20 gram.
Rullar: Vertikal: Strike 6000L med Strikewire vertikal 0,10 mm.
Lättspinn: ABU Promax (förra generationen) med Powerpro 0,15 mm.
Spöna befinner sig alltså i samma viktsegment och rullarna är båda lågprofilare med magnetbroms. Mekanbromsen används, min vana trogen, inte över huvudtaget.
Vad blev då resultatet? Jo, med vertikalutrustningen kastade jag 3 tums Kopyto med 10-gramsskallar i stort sett lika lätt och långt som med lättspinnutrustningen. Det kortare spöt gav naturligtvis en lite modestare kastlängd, men jag vågar nog säga att det var marginellt.
Intressant är väl att kastlängderna blev markant kortare med vertikalset och 18 grams reflexspinnare än med lättspinngrejerna. Kan möjligen bero på att jag är betydligt mer van vid att kasta med det senare setet än med vertikalgrejerna.
Vad är då slutsatsen? Joop, naturligtvis att det mycket väl går att använda sin vertikalutrustning för att spinnfiska i rimliga viktklasser. Som en liten jämförelse kan jag även nämna att i viktspannet 10-20 gram kastar mitt lättspinnkit minst lika bra som mina grejer för mellantungt (15-40 gram) med Amba C4 och ett 9-fots Vendetta.
Och som andra påpekat: Beteckningar är ofta ett utslag av marknadsförarnas känslighet för rådande trender. Kolla mer på längd och betesvikt och rullstorlek än vad marknadsförarna kallar utrustningen!
Skitfiske
Kommentera
-
Väcker tråden lite.
Köpte mig ett Kunnan vertikal 7-28g spö härom veckan på rea, mest för att se om detta med vertikalande var något för mig och då kändes det som rimliga pengar för ett test.
Det jag märkt nu efter nåt pass efter både gös och abborre är att jag upplever spöt som alldeles för "påkigt" och kanske lite kort när man ibland vill jigga vanligt lr för den delen drillar fisk. För iaf när vi har gått efter abborre har det blivit ungefär 50-50 vertikalande och jiggande och då vore det trevligt med en liten kompromiss..
Så, jag funderar på vad det finns för alternativ i ungefär samma kastviktsklass, som är lite längre (ca 6,5-7 fot), har bra ryggrad fast med lite mjukare topp? Och gärna inte över tusenlappen om man får drömma..
Va hos en lokal handlare idag, och det närmsta jag kom var ett sådant här i spinnvariant: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...el-odelat.html
Dock hade jag gärna sett att det var en fot längre! Förslag?? Rullen är en Orra SX oxå föresten
//Eric
Kommentera
-
Ofta inte ens det. Paradexemplet är Gunki Hayashi 198 cm som i Sverige såldes (eller om man så vill "klassades" som ett, eller hette) som vertikalspö men enligt tillverkaren (P&M) var/är ett allroundspö.Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggDen enda skillnaden jag kan komma på är att här hemma heter dom olika.
edit. F*n vad det ekar här...
Kommentera
-
Nåt speciellt spö lr serie?
Har försökt leta lite och hittar lite gamla trådar där folk handlar Dragon spön från Polen, är detta fortfarande lönsamt? I sverige hittar jag bara enstaka modeller hos handlarna och inte riktigt det jag är ute efter?
Mvh Eric
Kommentera
-
Havsfiskespön har ju "viktklass" de är ju indelade i tex 20, 30 pund osv,Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJag har aldrig sett sådana angivelser på pimpelspön som ju traditionellt används för vertikalfiske.
Kommentera
-
Länken funkar inte.Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
Men spöt är trevligt iallafall, jag har ett. Och det är jag som har skrivit recensionen på Happy angler.Senast ändrad av Träben; 2014-10-09, 16:37.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 632 visningar