Grön på jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön på jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla fiskemetoder har väl sin charm. Även om jiggfisket (vanligt, vertikal eller dropshot) är överlägset bäst för att fånga fiske enligt min mening så jerkar jag gärna när det är gäddsäsong, precis som jag kastar tailar och stora gummibeten och ibland får jag fisk och ibland inte... Men, som jag redan skrivit i tråden, så måste jag hålla med dem som rekommenderar JB och Buster Stiff. Med den minst sagt överkomliga finansiella insats detta kräver så har man råd och samvete att lämna grejerna hemma och de duger samtidigt mer än väl långt förbi nybörjarstadiet. Pungt!
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Förstår inte varför det känns som att det är trend att hata Buster Jerk? Enligt mig är det fortfarande det mest överlägsna betet när man fiskar inne i vikar vår och höst.

Och jerkfiske ( oavsett jerk ) ger oftast dem coolaste huggen som finns. Och fisket är så kul för att det inte är så monotont. Däremot så suger det nåt så enormt så fort vattnet blir varmt.

Kommentera

Japp, kan bara hålla med poppers man, jerkfiske är defenitivt en j-kligt häftig/rolig fiskemetod. Den har dessutom senare år ,när den stora trendkänsliga massan envisas med gummi i alla lägen varit grymt effektiv. Fast tror att metoden är på väg tillbaks, för denna säsong tycker jag man sett fler båtar där det jerkfiskas än tidigare.

Kommentera

Jag säger som så här. De senaste årens trend med stora gummibeten kan du ta med en nypa salt. Visst kan det vara ett effektivt fiske, men det är inte den roligaste typen av gäddfiske, och betena är dyra i förhållande till hur länge de håller.

Jerkfiske däremot, är i mitt tycke den absolut roligaste typen av gäddfiske (möjligen med undantag av flugfiske, om man är lagd åt det hållet), och så länge vi inte pratar om fiske på djupt vatten är det definitivt också en av de effektivaste metoderna.

Slutsats: Kör så det ryker!

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Förstår inte varför det känns som att det är trend att hata Buster Jerk? Enligt mig är det fortfarande det mest överlägsna betet när man fiskar inne i vikar vår och höst.

Och jerkfiske ( oavsett jerk ) ger oftast dem coolaste huggen som finns. Och fisket är så kul för att det inte är så monotont. Däremot så suger det nåt så enormt så fort vattnet blir varmt.
            Det är väl som vanligt när något blir stort och "mainstream", jämför med hur många som gnäller på Svartzonker nu när han blivit rockstjärna...

Jag har jerkbaits i alla tänkbara storlekar och modeller, men bustern är nog favoriten tätt följd av the pig. Jag tycker det är svårt att inte gilla buster, den är lättfiskad och levererar gäddor på löpande band.

Kommentera

Trenden med stora fläskiga gummibeten känns aningens onödig enligt mig.

Man kan utan problem ta stora gäddor på en 4" relax eller för den delen 6" relax. Kostar inte heller 200kr

Jag har aldrig testat jerk men har nu ett spö för det efter en bytesaffär och rullar har jag ju sedan innan, ska bara fixa några beten med. Troligen blir ju detta någon Buster och någon tail-historia.

Köpte nyligen ett lättjerkspö/jiggspö för upp till 60gr för att använda till jiggar. Detta kommer med stor sannolikhet få agera allroundspö för lite tungre jiggar och jerk. Tyngre jiggar = tunga huvuden och max 6"

En annan sak med de där stora jiggarna med hundra trekrok i är ju att de sitter ju fan över hela ansiktet på gäddorna.
              Det är ju väldigt viktigt att släppa tillbaka dem, för gud nåde om man hade ihjäl en stor gädda men att spetsa dem med en massa krokar i hela ansiktet istället för en eller två i munnen spelar ju uppenbarligen mindre roll.

Kanske jag som är bitter för jag inte har upptäckt den fantastiska världen med stingers
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag säger som så här. De senaste årens trend med stora gummibeten kan du ta med en nypa salt. Visst kan det vara ett effektivt fiske, men det är inte den roligaste typen av gäddfiske, och betena är dyra i förhållande till hur länge de håller.

Jerkfiske däremot, är i mitt tycke den absolut roligaste typen av gäddfiske (möjligen med undantag av flugfiske, om man är lagd åt det hållet), och så länge vi inte pratar om fiske på djupt vatten är det definitivt också en av de effektivaste metoderna.

Slutsats: Kör så det ryker!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                  Jag har jerkbaits i alla tänkbara storlekar och modeller, men bustern är nog favoriten tätt följd av the pig. Jag tycker det är svårt att inte gilla buster, den är lättfiskad och levererar gäddor på löpande band.
                  Tror inte att det var fiskbarheten ( bustern fiskar ju riktigt bra ) som gav busterbetena b-status. Däremot var kvalitén bedrövlig på dem när trenden var som hetast. Räckte med en snipa, så hade du kraftiga färgsläpp på betet. Hade väl i och för sig gått att lackdoppa dem, men skall väl inte behövas på nya beten i den prisklassen. Min allergi mot busterbeten består, men de kanske är bättre nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Tror inte att det var fiskbarheten ( bustern fiskar ju riktigt bra ) som gav busterbetena b-status. Däremot var kvalitén bedrövlig på dem när trenden var som hetast. Räckte med en snipa, så hade du kraftiga färgsläpp på betet. Hade väl i och för sig gått att lackdoppa dem, men skall väl inte behövas på nya beten i den prisklassen. Min allergi mot busterbeten består, men de kanske är bättre nu?

Ja det hade jag ju helt glömt faktiskt... Minns att jag hade en grey shadow som efter 3-4 mindre gäddor nästan var helt vit, färgen lossnade i stora bitar. Men tjurig som man är så reklamerade jag och fick en ny varje gång det hände, tredje grey shadow höll och den har jag kvar än.

Nog har det blivit bättre, tycker inte alls det är samma problem med färgen längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                      Det är väl som vanligt när något blir stort och "mainstream", jämför med hur många som gnäller på Svartzonker nu när han blivit rockstjärna...
                      Jag personligen har aldrig gillat hans beten, försöker att byta bort mer eller mindre nya tailar här, men med dåligt resultat. Att han tjänar pengar på det han gör, tycker jag personligen är skitkul. Jag är en av de som hoppas att vi får tävlingar i Sverige med stora sponsorer, så att den nya unga generation kan satsa helt ut, och leva på det. Såsom vissa i USA gör.

Angående färgsläppet på grey shadow, så är det samma problem med chrome färger, vad det beror på vet jag ej.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 714 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13