Välja Gunki-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja Gunki-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jummarn Visa inlägg
    Har själv ett Gunki Shigeki S-198ML 3-12g, Det klarar lätt att kosta drag upp till runt 20g men sen blir det lite jobbigt. Jag kör mestadels med jigg men har börjat fiska med med crankbaits så det skulle vara intressant att pröva Shigekispöt som är en eller ett par klassningar högre. Alltså ett med rek.vikt på max 18 eller 21g för jag gillar verkligen klingan.

Nu råder dock en viss förvirring om Shigeki-serien. Beroende på vilken av årets katalog man kollar i. I den franska versionen finns fortfarande hela serien med, kollar jag i den engelska så har ett par spön tagits bort och vad det framstår ersatts av Iron-serien.

Hade jag haft FB så hade jag frågat dom hur det är med produktionen av Shigeki under 2016.
    Har någon mer info och kan tillägga något i ämnet så är det uppskattat.
    Vilket Spö i serien är du ute efter?

Kommentera

Såg felet och det saknades spön ur Shigeki serien till haspel men det är bara i den Engelska versionen av web katalogen. Alla spön finns kvar och det kommer rättas till.

Kommentera

Jag är nog i samma val som "jummarn", har siktat in mig på Iron-TS 5-18 eller 5-21 för jigg och crankbaits.
        Eller motsvarande modell i Shigeki där man kanske kan få tag på -2015 års modell till en bra peng.

Kommentera

Ursprungligen postat av inteenaning Visa inlägg
          Jag är nog i samma val som "jummarn", har siktat in mig på Iron-TS 5-18 eller 5-21 för jigg och crankbaits.
          Eller motsvarande modell i Shigeki där man kanske kan få tag på -2015 års modell till en bra peng.
          Hej. Jag tror att du kommer gilla 5-18 Iron ts mer. Det är lite längre och det hjälper till vid cranbaits när du kastar. Ett kortare och lite styvare blir faktiskt lite svårare att få iväg betena. Sedan när du fiskar så är det en fördel om spöet inte är för styvt när du fiskar cranbaits det kan riva ut betet vid hugg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thobbe.B Visa inlägg
            Hej. Jag tror att du kommer gilla 5-18 Iron ts mer. Det är lite längre och det hjälper till vid cranbaits när du kastar. Ett kortare och lite styvare blir faktiskt lite svårare att få iväg betena. Sedan när du fiskar så är det en fördel om spöet inte är för styvt när du fiskar cranbaits det kan riva ut betet vid hugg.
            Jo jag tror 5-18 blir alldeles utmärkt till det jag tänkt. Någon som har bra erfarenheter av att ha köpt spö från utlandet på någon bra sida ?
            Dugern en exage2500 rulle till ändamålet eller ska man satsa på någon vassare ?
            Senast ändrad av inteenaning; 2016-03-09, 22:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thobbe.B Visa inlägg
              Vilket Spö i serien är du ute efter?
              Som jag skrev i mitt inlägg så är det Shigeki S 210M 7-21g eller Shigeki S 210M/ML 5-18g som jag är intresserad av. Alltså inte av de där modellerna som är i ett stycke utan de som är delbara i "handtaget". Förstår inte varför de ska ha så mycket handtag framför rullfästet, det är en av sakerna jag verkligen gillar på de tvådelade, att det går att ha pekfingret på klingan.
              Senast ändrad av jummarn; 2016-03-09, 20:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av jummarn Visa inlägg
                Som jag skrev i mitt inlägg så är det Shigeki S 210M 7-21g eller Shigeki S 210M/ML 5-18g som jag är intresserad av. Alltså inte av de där modellerna som är i ett stycke utan de som är delbara i "handtaget". Förstår inte varför de ska ha så mycket handtag framför rullfästet, det är en av sakerna jag verkligen gillar på de tvådelade, att det går att ha pekfingret på klingan.
                Varför föredrar du shigeki 210 5-18 istället för det nya iron-t modellen 228 5-18 ?

Kommentera

Tjohej!
                  Jag kör med ett par olika modeller från shigeki serien,

S-210M/ML - 5-18g är lätt favoriten av haspel modellerna S-210M 7-21g och S-190L 2-7g.

även införskaffat Spinnmodellen 190M/ML 5-18g inför vårfisket.

Oavsätt om det är gös eller borre som krokat på så är känslan grym !

påstår absolut inte att jag tycker illa om någon av de gunki spöna jag fiskar regelbundet med,
                  men högst upp ligger som sagt S-210M/ML

ångrar att jag snålade i början och köpta daiwa och bft spön istället för gunkis shigeki.
                  helt klart värt några extra dollares.

SNART SLÄPPER ISEN

Kommentera

Ursprungligen postat av inteenaning Visa inlägg
                    Varför föredrar du shigeki 210 5-18 istället för det nya iron-t modellen 228 5-18 ?
                    Finns många anledningar, för det fösta så gillar jag att de är delbara i handtaget och inte mitt i klingan. Jag har heller ingen möjlighet att känna på Iron men Shigeki har jag koll på så jag vet att jag inte köper grisen i säcken. För det sista så kan jag bara inte med designen på Iron serien, tycker ärligt talat att de är rätt så fula spön, vad är egentligen grejen med allt denna gröna färg a la Gunki och BFT...
                    Senast ändrad av jummarn; 2016-03-10, 10:51.

Kommentera

Lite OT men väldigt snart kommer Daiwa med nya spön i Tatula serien , dessa ska vara otroligt lätta & känsliga , ska vara gjorda i samma material som westins bästa , men med en prislapp runt 1500kr .
                      The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

Är själv ett fan av Shigeki & ska investera i ett spö för multi , men tänkte vänta till mässan innan jag bestämmer mig .
                      Som det ser ut nu står det mellan Gunki Shigeki/Iron-T , BFT Perception , Daiwa Tatula & St:Croix Legend
                      Senast ändrad av Cosmoz 08; 2016-03-10, 11:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 202 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13