Välja Gunki-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja Gunki-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Med ett kortare spö får du lite mer precision, ett lättare spö och kanske lite bättre betes kontroll allt annat blir bättre med ett längre spö.

/Mönke

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Med ett kortare spö får du lite mer precision, ett lättare spö och kanske lite bättre betes kontroll allt annat blir bättre med ett längre spö.

/Mönke
      Haha det var alltså inget som blev bättre med ett långt spö :P Fördelarna verkar mest vara på det kortare

Kommentera

Kastlängden, bättre mothugg, mindre ansträngning vid själva fisket och bättre drillning egenskaper så själv ser jag inga fördelar med ett kort spö. Sedan vid vilken gräns du tycker allt blir mer optimalt är upp till dig med 5-6fots spön skulle jag själv aldrig ha som första val. Tycker runt sju fot fungerar bra till lättare fiske från båt och vid 9fot tycker att det blir lite knepigare att "arbeta" med betena.

Om hundra 120 gram kontra en 140gram känns jobbigt är inte spöt dit största problem...

/A

Kommentera

Kastlängden, bättre mothugg, mindre ansträngning vid själva fisket och bättre drillning egenskaper så själv ser jag inga fördelar med ett kort spö. Sedan vid vilken gräns du tycker allt blir mer optimalt är upp till dig med 5-6fots spön skulle jag själv aldrig ha som första val. Tycker runt sju fot fungerar bra till lättare fiske från båt och vid 9fot tycker att det blir lite knepigare att "arbeta" med betena.

Om hundra 120 gram kontra en 140gram känns jobbigt är inte spöt dit största problem...

/A

Nej vikten spelar absolut ingen större roll, mera känslan/balansen mellan spö och rulle i så fall
          Ska ner och känna på det under lunchrasten så återkommer jag med reflektioner :

13.07 Då har jag varit och känt på perception 7,6" 5-20g och Veritas serien.
          Veritas 6,9 7-30 kändes skönt i stort speciellt längden men det var för styvt.
          Perception däremot verkar det vara riktigt bra känsla i! Sen är jag fortfarande tveksam till längden 7,6" det kändes långt att ha i båt men jag får väl kika runt mera.
          Sammanfattningen är väl att ett Shigeki 7-21 skulle vart trevligt men det har jag ingen handlare i närheten att känna på, så ska man våga chansa och beställa ett bara ?
          Senast ändrad av inteenaning; 2016-03-24, 13:34.

Kommentera

Skillnaden på 6,9 och 7,6 är ca 23centimeter mät skillnaden på bak handtagen så kan det var ännu mindre skillnad framför rullfästet. Har själv spön som är kortare än andra spön men har kortabakhandatag så den delen av klingan som jobbar är längre än de andra (blev en rörig förklaring).

Tror du vågar beställa ett Shigeki finns alltid utrymme för fler spön då nyfikenheten tar fart igen...

Kommentera

Som ovan sa, två stycken 7fot spön kan ha nästan 15-20cm skillnad i bakhandtaget, jag som gillar både lite längre bakhandtag för att få mer kraft i kastet, och längre klinga för att få mer känsla och "båge" i spöet så måste jag nästan gå upp till 7.5-8fot spön.

Har faktiskt haft ett jerkspö som hade 10cm bakhandtag, gick knappt att kasta med för mig

Kommentera

Skillnaden på 6,9 och 7,6 är ca 23centimeter mät skillnaden på bak handtagen så kan det var ännu mindre skillnad framför rullfästet. Har själv spön som är kortare än andra spön men har kortabakhandatag så den delen av klingan som jobbar är längre än de andra (blev en rörig förklaring).

Tror du vågar beställa ett Shigeki finns alltid utrymme för fler spön då nyfikenheten tar fart igen...
                Var inte så rörigt, är med på vad du menar. Du som har ett shigeki, hur långt är bakhandtaget på det spöt ? Hittar inte den infon någonstans så jag kan jämföra det med perception

Kommentera

36cm inte inräknat det lilla kork greppet framför fästet. jag har ett 5-18 så längden ka naturligtvis variera.

Nej jag menade att min förklaring var röring om hur lång spöt är framför där man greppar. Dvs total längden är ibland missvisande då många missar att räkna in hur långa handtagen är när man väljer spö utan väljer endast på längd.

/A
                  Senast ändrad av Monkey; 2016-03-25, 07:58.

Kommentera

36cm inte inräknat det lilla kork greppet framför fästet. jag har ett 5-18 så längden ka naturligtvis variera.

Nej jag menade att min förklaring var röring om hur lång spöt är framför där man greppar. Dvs total längden är ibland missvisande då många missar att räkna in hur långa handtagen är när man väljer spö utan väljer endast på längd.

/A
                    Perfekt då kan jag springs in idag och jämföra lite Det var nog tur att jag följde råden här att gå och känna på spöna innan man köper. Annars hade nog jag med valt på längden. Dock så blir det så om jag beställer shigeki spöt, men nu in jag ju mäta bakhandtaget på ett annat och jämföra

Kommentera

Hur slutade denna resan? Jag sitter själv i nästan samma sits och velar mellan ett Shigeki 5-18 eller ett Perception 5-20g. Jag hittar ingen handlare där jag kan klämma och känna på dem sida vid sida. Jag har läst mycket positivt om Shigekin men ganska många verkar gilla de nya Perceptionspöna också.

Vilket i-landsproblem...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 107 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist