Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Classe69
    replied
    Till den listan hade jag övervägt ett Verdictspö 8,6 60-180g oxå
    Haha, mer komplicerat för dig men det är ett grymt spö

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Har nu höjt blicken något från SZ sig 8'6 då jag tyvärr läst alltför mycket om bristfälliga rullfästen, spödelning och sönderfallande kork. Jag har istället riktat in mig på spön i priskategorin över och kommit fram till någon form av kandidatslista. Har sökt runt mycket här på forumet men har inte hittat så värst många "recensioner" för dessa, skulle därför verkligen uppskatta om ni som har någon erfarenhet av följande spön kunde lämna ett par kommentarer om dess karaktärsdrag, skavanker och starka sidor.

    Jag är ute efter ett spinnspö som ska klara ett relativt stort viktspann, från cirka 40-50g till 140-150g, sweet spot får gärna ligga kring cirka 90g men vill inte att det ska kännas svampigt så fort man kommer över 100g i betesvikt. Aktionen ska helst vara någonstans kring snabb/snabb-medel. Förstår att det krävs spöt blir rätt styvt när det ska klara högre betesvikter men vill inte förlora kontakten med betet och hur det simmar. Föredrar spön mellan 8-9 fot. Har egentligen ingen klar favorit för handtag, kanske att jag föredrar EVA något. Helst tvådelat spö men ej ett måste.

    (På spöt kommer en Shimano Tranx 300 sitta.)

    Grim Reaper V2 (110g/170G)

    Daiwa Prorex XR (150g)

    Abu Fantasista (150g/225g)

    Abu Garcia Verdict (40-120g / 60-180g)

    Abu Garcia Volatile Pike (50-200g)

    Shimano Yasei XH Pike (120g)

    Savage Gear Custom pred. (100-170g)

    Det blev en ganska lång topplista, jag vet. Är enormt tacksam för input kring ovanstående och även för tips på ytterligare som jag har råkat förbise.

    Skitfiske.
    Senast ändrad av EvenSteven; 2017-11-07, 13:28.

    Lämna en kommentar:


  • Grävlingen
    replied
    Har förlängt ett fullkorkshandtag! Kostade 500 men då slipades hela bakhantaget ner oxo då ja tyckte det va lite grovt.

    Lämna en kommentar:


  • SimpZeN
    replied
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Tja!

    Fick precis tillbaka mitt spö från "True Custom Rods" som förlängt bakhantaget 8cm. Nu känns mitt St.Croix Legend Slingblade helt perfekt. Gary gjorde ett grymt fint jobb!

    Hur som helst är jag övertygad om att detta nu är ett "gummispö" av rang!

    Skitfiske!
    Är det fullkorks handtag du förlängt eller split grip?

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Det är väl för att underlätta för figure-8 inom Muskyfisket som handtagen är (för) korta. Samma på Compre även om det funkar att hålla allra allra längst ut.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Tja!

    Fick precis tillbaka mitt spö från "True Custom Rods" som förlängt bakhantaget 8cm. Nu känns mitt St.Croix Legend Slingblade helt perfekt. Gary gjorde ett grymt fint jobb!

    Hur som helst är jag övertygad om att detta nu är ett "gummispö" av rang!

    Skitfiske!
    Vad kostar en sådan modifikation månne?

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Tja!

    Fick precis tillbaka mitt spö från "True Custom Rods" som förlängt bakhantaget 8cm. Nu känns mitt St.Croix Legend Slingblade helt perfekt. Gary gjorde ett grymt fint jobb!

    Hur som helst är jag övertygad om att detta nu är ett "gummispö" av rang!

    Skitfiske!
    Fattar inte vrf st:croix envisas med så korta bakhandtag :/

    Lämna en kommentar:


  • Grävlingen
    replied
    Tja!

    Fick precis tillbaka mitt spö från "True Custom Rods" som förlängt bakhantaget 8cm. Nu känns mitt St.Croix Legend Slingblade helt perfekt. Gary gjorde ett grymt fint jobb!

    Hur som helst är jag övertygad om att detta nu är ett "gummispö" av rang!

    Skitfiske!

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Som sagt är det väldigt subjektivt, för min del köpte jag först ett SZ för det tyngre gäddfisket men det klarade inte så pass tunga beten som jag använder så då blev det ett Compre 86 för en billig penning och ser nu ingen anledning att byta ut det. Jag ser heller inte gäddspinnfiske som något finlir, fiskar enbart gummin över 120 gram och det viktigaste är att spöt funkar att kasta med en hel dag utan ryggskott och att det ändå krokar fisk och känns bra. Rullen ska tåla påfrestningen men behöver inte kasta sjukt långt eller ha en fenomenal slirbroms då jag ändå skruvar åt den allt som går, har en osexig NaCl men den gör jobbet att vinscha hem gäddor i de storlekar Östersjön håller och den kommer jag ha tills den rasar. Är man däremot konnässör ska man så klart ha en kombo för varje viktklass och både LP och traditionella rullar med olika utväxlingar osv.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
    Har inte testat Fantasista spöt, men har ett SZ spö liggandes i båten som slit å släng/låne/trollingspö och det har fått ta en jävla massa stryk, trampats på och råkat skavas rejält när det satt i transportspöhållaren när en bro va lägre en vi trodde m.m och det går inte sönder i första taget, så vill man ha ett stryktåligt spö är det ett bra alternativ.
    Delar inte din uppfattning då mitt rullfäste gick av/sprack vid första användning, och min kompis spö satt ena lindningen kring en av ringarna dåligt och glappade
    Senast ändrad av stahre87; 2017-11-06, 21:03.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 310 svar
263 381 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
857 svar
139 537 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 851 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 152 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 360 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X