Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Som jag har förstått det så är abu beast x en ”upphottad” variant på Abus Volatile. Den sistnämnda fiskar jag själv med. Köpte mitt begagnat (topskick) för en femhundring.. grymt spö. 70-250g.
    Bara ett kast till..

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
      Skulle också säga Explorer 180g. Magiskt spö.

      Vill du komma billigare undan så har Dogger sin höstrea nu och du kan få ett Horizon för inga pengar

      https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...rizon-spinnspo


      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

      Söder har kampanj på Gator Explorer -180g, kostar nu 1299 istället för 2199. Jag har modellen som är klassad upp till 350 gram och med den får jag till och med bra kastlängd med beten på typ 50 gram.
      Power game 80-130 blir lite väl klent om du ska kasta upp mot 160 gram. Då skulle jag ha valt ett spö som är klassat upp mot 200 istället.
      Kraftiga spön är ju faktiskt inte så påkiga som man gärna tror.


      Funderar lite på att ändå skippa jerkspöt, blir 180g och 8,5 fot för långt om jag vill ha ett mer allround? Skulle Gator Gum Bait Explorer 8'1'' 140g vara mer allround då?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg







        Funderar lite på att ändå skippa jerkspöt, blir 180g och 8,5 fot för långt om jag vill ha ett mer allround? Skulle Gator Gum Bait Explorer 8'1'' 140g vara mer allround då?
        Ja det är ett mycket bra val. Den är väldigt underklassad och klarar upp till 200g

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

          Ja det är ett mycket bra val. Den är väldigt underklassad och klarar upp till 200g
          Någon koll på hur mycket man kasta med 8,5 180g?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

            Någon koll på hur mycket man kasta med 8,5 180g?
            Jag har inte hunnit kasta så mycket med den än så kan inte garanterat säga. Spontana känslan är att den klarar upp till 240-250g. Baserat på kast med just det spöt men även lång erfarenhet av deras 110g & 140g som är mycket underklassade.

            Vill du ha definitivt svar så får jag återkomma efter nästa fiskepass som jag inte riktigt vet när det blir

            Mvh

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

              Jag har inte hunnit kasta så mycket med den än så kan inte garanterat säga. Spontana känslan är att den klarar upp till 240-250g. Baserat på kast med just det spöt men även lång erfarenhet av deras 110g & 140g som är mycket underklassade.

              Vill du ha definitivt svar så får jag återkomma efter nästa fiskepass som jag inte riktigt vet när det blir

              Mvh
              Tack för hjälpen. Det räcker bra med det ungefärliga. Egentligen började jag kolla på det som är klassat 350g, men riktigt så tungt kommer vi nog inte kasta. 180g blir nog perfekt som vårat kraftigaste gäddspö.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

                Ja det är ett mycket bra val. Den är väldigt underklassad och klarar upp till 200g
                Nu har jag provfiskat med Gator Explorer 140g och det var ett mycket trevligt spö! Kastade riktigt långt med Westin Swim 12cm, så inga problem att kasta mindre beten. Fick även drilla en minigädda, typ 1,5-2kg och det var kul trots detta kralligare spö! Tack för tipset.

                Kommentera


                • Det finns ju många riktigt fina gäddspön om man fiskar multi (typ legend elite mfl), men om man fiskar haspel och vill ha tvådelat spö upp till ca 80 eller 100g -vad finns det då för riktigt fina spön? Helst 8 fot plus-minus en halv fot.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Det finns ju många riktigt fina gäddspön om man fiskar multi (typ legend elite mfl), men om man fiskar haspel och vill ha tvådelat spö upp till ca 80 eller 100g -vad finns det då för riktigt fina spön? Helst 8 fot plus-minus en halv fot.
                    Ledgend Elite är fantastiska, älskar mitt
                    Det trevligaste haspel jag känt på är Shimano Yasei LTD Lundgrensfiske har kanske ett kvar som dom har till bra pris pga flytt

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                      Ledgend Elite är fantastiska, älskar mitt
                      Det trevligaste haspel jag känt på är Shimano Yasei LTD Lundgrensfiske har kanske ett kvar som dom har till bra pris pga flytt
                      Vet du om klassningen stämmer hyfsat på dem?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X