Det där med kastvikter. Tror ni inte det har mycket med vem som kastar och hur? Menar, om en part tycker att man kan kasta 200 o en 100, så måste det va något annat än spöt i sig som gör sådan skillnad..
Generellt är det ju så. Inte bara det här t,n t
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft
Collapse
X
-
Ett TnT skulle passa dina önskemål väl. Bakhandtaget är inget problem trots att det är något kortare. Jag är själv ett fan av 40cm+ bakhantag på gäddpåkar.
Gällande kastvikt så skulle jag aldrig säga att spöt kastar 30-200gr. 30-130ish visst. Men 200?!?! Jag har kastat 165gr med mitt och det var allt annat än trevligt. Gick det sönder? Nej. Men det är väl inte det som vi har som måttstock när vi försöker lotsa folk rätt i spödjungeln?
Med mina preferenser så skullle jag säga att sweetspoten ligger mellan 60-100gr.
Lämna en kommentar:
-
något längre har jag för mig, jag å silverbågen forskade i det här för några år sen, sen kortare framtill också. En hårsmån långsammare än LTB swimbait ocksåUrsprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inläggHar mojo swim längre bakhandtag än ltb swimbait?
Lämna en kommentar:
-
Hmm...är ju mer pulver i samtliga spön. Du har ett knepigt dilemma helt klart. Jag skulle satsat på top n tail...mojo bass swimbait?Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggYes lite, kanske inte gav det en ärlig chans o sålde det väl fort men första känslan är viktig..
Lämna en kommentar:
-
Yes lite, kanske inte gav det en ärlig chans o sålde det väl fort men första känslan är viktig..
Lämna en kommentar:
-
Okej, men swimbait upplevdes för påkigt?Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggjag har ju inga problem om spöt klarar mer än 120g, 50-120 är det jag primärt använder och så länge spöt inte blir för kralligt/påkigt så gör ju det inget att det kastar mer
Lämna en kommentar:
-
jag har ju inga problem om spöt klarar mer än 120g, 50-120 är det jag primärt använder och så länge spöt inte blir för kralligt/påkigt så gör ju det inget att det kastar mer
Lämna en kommentar:
-
EDIT: scratch that, tänkte felUrsprungligen postat av Nörre_ Visa inläggJag kör ett top n tail,har använt det till allt mitt gäddfiske i ca 1,5-2 år,är inte super duktig på spö actioner mm.
Men det kastar alla mina beten mellan 30-200g bra,funkar fint till både hårt,mjukt,jerk,tail.
Trodde spöt skulle va betydligt påkigare,av det jag läst.
Toppig nästan halvaction,enligt mig.
Kul även till mindre fisk,har även drillat några 10+ å det finns bra kraft i det.
Det enda som jag stört mig lite på,är ljust längden på bakhandtaget.som är ca 40cm,så det är inte jätte kort.
Men nu har jag lämnat det på förlängning ca 4cm.
Efter det kommer ja bli ännu nöjdare över spöt
.
Hoppas det var till någon hjälp och ha i åtanke att ja inte är någon suparfiskare med stora kundskaper om spön.
Har inte haft något spö i denna prisklassen förut,det gör väll sitt.
Men det har gjort att mina andra spön inte används längre,mer än reserv.
Och att det kommer bli dyrt när det är dax för å utvidga spöparken
Lämna en kommentar:
-
Jag kör ett top n tail,har använt det till allt mitt gäddfiske i ca 1,5-2 år,är inte super duktig på spö actioner mm.
Men det kastar alla mina beten mellan 30-200g bra,funkar fint till både hårt,mjukt,jerk,tail.
Trodde spöt skulle va betydligt påkigare,av det jag läst.
Toppig nästan halvaction,enligt mig.
Kul även till mindre fisk,har även drillat några 10+ å det finns bra kraft i det.
Det enda som jag stört mig lite på,är ljust längden på bakhandtaget.som är ca 40cm,så det är inte jätte kort.
Men nu har jag lämnat det på förlängning ca 4cm.
Efter det kommer ja bli ännu nöjdare över spöt
.
Hoppas det var till någon hjälp och ha i åtanke att ja inte är någon suparfiskare med stora kundskaper om spön.
Har inte haft något spö i denna prisklassen förut,det gör väll sitt.
Men det har gjort att mina andra spön inte används längre,mer än reserv.
Och att det kommer bli dyrt när det är dax för å utvidga spöparken
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 155 visningar