Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Prorex-spön
Collapse
X
-
Daiwa är ofta lite längre i bak än andra spön, men kort är skönt till twitch-wobblers . Kolla diametern på klingan precis ovan butten och se efter om Hilevel kan ha en butt som passar att kränga på med lim. Ev kan du kapa mitt på butten med då får man ju skala av rester å slipa lite innan man kränger på en ny butt.
Lämna en kommentar:
-
Tack Holden och god fortsättning...Ursprungligen postat av holden Visa inläggHåller med dig gällande tyngre spinnspön för gädda, där är det snarare så att man ibland önskar längre bakhandtag är original. Det här är dock en liten abborrpinne som jag kastar lätta jerkbaits med, där är bakhandtaget i vägen om man vill flippa korta kast och trixa med spöt.
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Håller med dig gällande tyngre spinnspön för gädda, där är det snarare så att man ibland önskar längre bakhandtag är original. Det här är dock en liten abborrpinne som jag kastar lätta jerkbaits med, där är bakhandtaget i vägen om man vill flippa korta kast och trixa med spöt.
Lämna en kommentar:
-
Hej Holden;Ursprungligen postat av holden Visa inläggHar ett ags 692 som jag tycker har ett för långt bakhandtag, någon som provat att korta ett ags? Ska man våga sätta sågen i det, ser lite läskigt ut med tanke på den koniska delen som sitter närmast butten.
Mina 275 cm, 9-fots DAIWA Procaster Lite Graphite G7925-9 har 50 cm långa bakhandtag och det ser jag som en klar fördel både vid kast och drillning av lite större fisk...
Andra spön med kortare bakhandtag hänger oftast i sina tygfordral sida vid sida högst upp på väggen i fiskerummet...
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Har ett ags 692 som jag tycker har ett för långt bakhandtag, någon som provat att korta ett ags? Ska man våga sätta sågen i det, ser lite läskigt ut med tanke på den koniska delen som sitter närmast butten.
Lämna en kommentar:
-
Mitt absoluta favoritspö är XR 150g gen1. Funderar på att säkra upp o köpa ett till för framtiden.
Är nya prorex xr 150g samma klinga? Vilken klinga är nya lexa bait?
Någon som vet?
Mvh
Lämna en kommentar:
-
Så då kan man kanske hoppas att billiga S-serien utöver lite mervikt (+ ~20g mot X på 8'6":an) är lite djupare och långsammare än X, XR, AGS... ?Ursprungligen postat av Morta Visa inläggX - serien har Fazlite inlägg i ringarna varpå XR har Alconite. Samma typ av Fuji K ram, dock. Vidare så har X det minimalistiska SKSS-rullfästet från Fuji varpå XR har IPS. Tredje skillnaden är att XR har blivit försedda med Nanopluslimmet, där X har ett billigare typ av lim när de bränner klingan.
Detta gäller haspelspöserien, men i stort sett samma grej på multi, men andra rullfästen då.
I verkligheten så tycker jag dock båda spöna är riktigt trevliga och påminner mycket om varandra. Det är minst skillnad på hur spöna upplevs i dessa serier av prorex tycker jag. Större hopp nedåt mot S eller uppåt till AGS, de spöna upplevs rätt mer olika än dessa spön. Om man gillar spön med mindre rullfäste och minimalistiskt är X en kanonserie, vill man ha mer rullfäste bör man gå på XR. Jag gillar båda, till olika saker.
För övrigt övrigt helt fascinerande att en tråd om en, tja 3-4 spöserier kan leva så länge...
Daiwa är iaf överlyckliga...Senast ändrad av anteman; 2019-08-31, 22:21.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 904 visningar