Finns 4 modeller nu, gamla instegsmodellen är borta så nu gäller S som är aningen enklare än gamla instegsmodellen, E, som är kan man säga mitemellan insteg och XR (fast mer lik XR i specarna, enligt mig), XR (omgjord med nya handtag) samt AGS (nya handtag även där). Dessutom så tillkommer XR och AGS i classic-variant. DVS samma spön fast med helkork ist för split-grip och EVO. Dock är det bara gäddspön som finns i classic-serien
Hittar du ett "gammalt" prorex-spö är det med 90% sannolikhet på rea. Men lär inte finnas många kvar å nå butiker... Dock fyndläge, om man hittar det man är ute efter.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Prorex-spön
Collapse
X
-
Är detta nya XR spöna? Med nytt rullfäste. Eller finns det olika modeller E, XR OCH AGS?
Lämna en kommentar:
-
Heter lika samma och enda skillnaden är att rullfästet fått foam framtill istället för metall och handtagen har fått en mindre förändring i form.
Lämna en kommentar:
-
Så vad heter årets (2019) modell på Daiwa XR 120 gram? Och vad skiljer dem åt från föregående år? Förvirrad
Lämna en kommentar:
-
Hej Leif. Jag jobbar som säljare inom fackhandeln och har förutom som min stora hobby sen nästan 30 år fisket, även fiskegrejer som lite utav ett intresse. Intresserar mig både för ffa multiplikatorrullar och en del fiskespön. Dock är min kunskap mest begränsad till de spön som min butik saluför
Jobbar man heltid med spön å rullar så får man lite koll på specifikationerna
Lämna en kommentar:
-
Hej Morta;Ursprungligen postat av Morta Visa inläggRullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt
Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande
Du verkar veta oerhört mycket om fiskespön, hur de är uppbyggda, rullfästen, spöringar och de olika spönas aktion....
Själv har jag inte bråkdelen av dina kunskaper när det gäller olika spön utan har mest ägnat min fritid till att fiska efter olika fiskarter...
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt
Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Någon vänlig skäl som vill berätta vad som skiljer mellan Nya Daiwa Lexa Bait och Prorex XR/X?
Lämna en kommentar:
-
Fattar inte varför det inte går att ta in typ 150 från Tyskland eller Frankrike. Har ni inget samarbete? Dessa länder saknar tex Prorex AGS 120g och 180g. Borde ju finnas en marknad där. Bara börja byta
Lämna en kommentar:
-
Nu lägger jag mig i lite...
Visst är Steez-spöna fina men vad skulle en spöserie med riktpris mellan 91 000 och 98 000 yen (7500-8100 kronor) i Japan kosta i butik här i Sverige?
8 000, 10 000, 12 000 eller kanske mer än så?
Har fiskat med flera Steez av äldre modell och det är fantastiska spön men tycker priserna är på gränsen till hutlösa med tanke på hur fina spön Daiwa haft för betydligt mindre peng (som gamla Zillion exempelvis).
Menar inte att jag inte tycker folk ska köpa dessa förmodat magnifika prylar men jag tvivlar på att marknaden här hemma är särskilt stor.
Buster hur många exemplar behöver ni ha hem ungefär för att kunna sätta ett pris någorlunda i linje med det japanska - 500, 1000?
Det kanske är ett känsligt ämne men fråga kan man alltid göra!
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 543 visningar