Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • stahre87
    replied
    Kan mäta mitt xr 120g tror inte det skiljer på bakhandtsget nämnvärt eller så väntar du på någon som har et här som kan mäta.
    Ang rulle så beror det väl mest på vad för beten du kommer körs med mest. Men en rulle i mindre format som garanterar klarar tungvevade spinnerbaits mm är ju tatuls eller coastal.

    Lämna en kommentar:


  • JAWest
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Är det xr du tänkte eller AGS modellen? Båda har utan tvekan kraften för spinnerbaits. Särskilt långa bakhandtag har dom dock inte.
    Var mest inne på XR då jag har fått intrycket att det inte är så extremt stor skillnad mellan den och AGS, och att även XR ska vara ett bra spö.
    Angående bakhandtaget så vet jag inte om det är en dealbreaker, kanske kan vänja mig vid kortare. Jag vet bara att på Daiwa Megaforce vertikalspöet jag har så skulle jag gärna ha längre bakhandtag. Någon som vet hur långt bakhandtaget på 40-80g är?

    Hade tänkt köpa en lågprofilare till det, räcker en Shimano i 200 storleken eller ska man köra på en Daiwa Prorex eller Lexa i 300?

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Slog till på ett av den billigaste prorex serien nu. Får se om det för den ringa pengen är det mest prisvärda spöt jag testat

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Är det xr du tänkte eller AGS modellen? Båda har utan tvekan kraften för spinnerbaits. Särskilt långa bakhandtag har dom dock inte.

    Lämna en kommentar:


  • JAWest
    replied
    Hade tänkt skaffa mig ett lite lättare spö då alla mina gäddspön ligger på 150-160g och Prorex 40-80 såg rätt så lovande ut vad jag har läst. Men då det tyvärr inte finns i stan så får man rådfråga här. Kommer mest använda det till spinnerbaits på upp till 60g, ytbeten och softbaits upp till 80g, kommer säker jerkas lite småbeten också men det är sekundärt. Är 40-80g spöna kraftiga nog att sätta kroken på ett lite större spinnerbaits ordentligt? Och då det verkar finnas några olika modeller i den viktklassen så undrar vilken ni tror skulle passa det fisket bäst? Är det nån modell som hat längre bakhandtag då?

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    AGS är ju förstås ännu lättare och snabbare. De stumma AGS-ringarna gör ju även att man får superbra kontakt med betet. Är det värt det? Det bestämmer man själv tycker jag. Allt beror ju på vad man själv anser är adekvat grejor och rätt kurs. Jag själv tycker ju inte om för billiga och enkla spön, men nöjer mig i regel med spön i mellanklassen för jag anser att jag får adekvat utrustning för mitt fiske. Samtidigt som jag skulle fånga lika mycket fisk på ett fladen vantage som ett prorex XR. Men det är ju roligt med lättare och skönare grejer. Så för mig är det värt till.. ja ungefär den klassen. Men så är ju min plånbok rätt tunn och jag fiskar otroligt många olika så behöver massa olika spön och rullar...

    Lämna en kommentar:


  • nathe01
    replied
    Fick förra veckan mitt AGS spinn 40-80 som jag parat ihop med en coastal rulle.
    Hade dessförinnan testat ett likadant klassat spö men XR modellen.

    fick följande intryck:
    Båda är väldigt sköna att kasta och drilla med, AGS spöna är känsligare och nästan lite underklassade.
    Jag fick däremot känslan att XR va något överklassat.

    Personligen hade jag uppskattat ett 10cm längre bakhandtag men förlänging är inte aktuellt då det skulle förstöra balansen och smidigheten.

    Coastal Rullen krävde lite inkörning innan den funkade som jag ville. T-wing systemet hade tendens att inte klicka tillbaka helt vid invevning i början vilket blev lite som att veva hem utan linförare. Efter en halv dags fiskande verkade dock prylarna vara "inslitna" och problemet försvann.
    blev förvånad över kastlängderna med detta spö och rulle kombo, hade inte sådanna förväntningar med detta relativt korta spö.

    summa sumarum: kitet känns som ett basspö, toppigt (dock inte för mycket) lätt som f*n och väldigt smidigt, men klarar av stor fisk och "större" beten.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Andra komponenter (lättare klinga, ringar kanske dom lättaste på marknaden?) men också lite mer ömtåligt. Vikten trots att det inte handlar om så många gram gör skillnad i handen.
    Detta är alltså ags spöt.
    Om du kollar på daiwas hemsida finns där en PDF att hämta gällande alla produkter ur prorex serien

    Lämna en kommentar:


  • maxb
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Zillion HD blev det i år (känns grymt trevlig, dock bara luftrullat den då vi har typ 8 dm is ännu), dock inte på mitt prorex, den får min tatula hd och så sätter jag zillion på mitt td 14-56 för downsize. Tatula hd som jag har funkar finfint. Men jobbar man i butik får man unna sig, bäst å ha sådär en 5-6 gäddutrustningar. man vet ju aldrig

    Har fått in daiwa i butik förra veckan och vågar påstå att oavsett typ av spö. 7-10 fot, -20 -150 gram, så är de nog troligtvis mest spö för pengen. Då syftar jag på den enkla serien. Klart att både XR och AGS är väldigt mycket spö för pengarna med, men den billigaste serien är redan så pass bra så tror de kommer rinna ur butik då sommaren kommit igång...
    Vad exakt är skillanden på XR och AGS? Skulle du säga att AGS inte är värt prisskillnaden?

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    Zillion HD blev det i år (känns grymt trevlig, dock bara luftrullat den då vi har typ 8 dm is ännu), dock inte på mitt prorex, den får min tatula hd och så sätter jag zillion på mitt td 14-56 för downsize. Tatula hd som jag har funkar finfint. Men jobbar man i butik får man unna sig, bäst å ha sådär en 5-6 gäddutrustningar. man vet ju aldrig

    Har fått in daiwa i butik förra veckan och vågar påstå att oavsett typ av spö. 7-10 fot, -20 -150 gram, så är de nog troligtvis mest spö för pengen. Då syftar jag på den enkla serien. Klart att både XR och AGS är väldigt mycket spö för pengarna med, men den billigaste serien är redan så pass bra så tror de kommer rinna ur butik då sommaren kommit igång...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 308 svar
263 119 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
857 svar
139 492 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 817 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 149 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 343 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X