Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kulfisk
    replied
    Nu har det fiskats gädda några gånger med AGS 8 fot 40-100g haspel. Klingan gillar jag skarpt. Tyngre beten än 100g kastar man nog inte heller speciellt ofta med haspel.

    Men två byten av spöringar efter fisketur 6 och 7 tycker jag talar för att det inte blir något mer gäddspö med AGS-ringar för mig. Funderar snarare på att byta ut de AGS-ringar som sitter kvar på spöt mot riktiga ringar. Visst var det yttre åverkan när benen till ringarna knäcktes, men jag tror att jag pajat en eller två ringar totalt tidigare på 40 års fiske. Visst har yttre åverkan skett många gånger även under de åren.

    På eftermiddagen idag passade jag på att känna på ringarna på ett AGS-spö och jämförde med ett XR. Det kändes som att AGS-ringarna inte flexar en enda millimeter medan ringarna på XR kan tåla en viss yttre påverkan utan att knäckas genom att flexa. Att tillverka så styva och spröda ben till ringar på ett spö som AGS har jag svårt att förstå vitsen med hållfasthetsmässigt. Framför allt att de inte kan flexa 1mm i längsled i riktning från toppen och bakåt. Väldigt lätt att knäcka benen på ringen om den fastnar i något när man bär eller flyttar spöt.

    Hittar någon AGS-spön utan AGS-ringar så säg till får då är jag spekulant.
    Senast ändrad av Kulfisk; 2023-08-14, 16:00.

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Sundström76 Är nog haspel de där. Chootentråden borde flyttas så andra hittar kommentarer lite lättare än dolda under ”Prorex”
    (fast kolla Zodias, Spro Skillz eller FSi Versatile BC 7’1” 215 cm, 7-24g)
    Ja jag var inte med i matchen där men det är även det jag har

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Sundström76 Är nog haspel de där. Chootentråden borde flyttas så andra hittar kommentarer lite lättare än dolda under ”Prorex”
    (fast kolla Zodias, Spro Skillz eller FSi Versatile BC 7’1” 215 cm, 7-24g)
    Senast ändrad av anteman; 2023-06-07, 13:37.

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg

    Såg det men fanns bara 8-28g och dom är rätt underklassade det förra var 5-18g men ”max25g” känns lite kralligt det är också bara 200cm det förra var 7fot har jag för mig :/
    5-21,5-25 och 7-28 finns cut i också kikat på det då chooten är jäkligt trevlig
    Ligger i fel tråd kanske diskussionen men men

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...iABEgIHOPD_BwE

    Lämna en kommentar:


  • Fock_it
    replied
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
    Det har kommit en ny "förbättrat" spö serie från Gunki som heter Gunki chotten cut. Finns hos fiske & outdoor.
    Såg det men fanns bara 8-28g och dom är rätt underklassade det förra var 5-18g men ”max25g” känns lite kralligt det är också bara 200cm det förra var 7fot har jag för mig :/

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Det har kommit en ny "förbättrat" spö serie från Gunki som heter Gunki chotten cut. Finns hos fiske & outdoor.

    Lämna en kommentar:


  • Fock_it
    replied
    Letar nytt spinnspö, hade av 2 spön i helgen som jag råkade trampa på, har kikat på detta https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-fast-tip.html någon som har någon erfarenhet? hade tidigare ett Gunki Chooten 5-18g bland annat som gick av som var skönt som fan å fiska med men finnes ej att beställa..

    Lämna en kommentar:


  • nephilim
    replied
    Till slut så föll jag för frestelsen och råkade klicka hem ett XR Duckfin 7-32.
    Idag blev det provkörning i en å där en utav mina hotspots blivit isfri.

    Mycket trevligt spö! Det känns som att det var precis vad jag sökte. Med en Fuego 2500 balanserar det precis framför det främre greppet.
    Idag var det väl inte optimala förhållanden för att bedöma beteskontakt och känslighet då det strömmande vattnet gav linbåge åt ett håll och vinden åt det andra, men jag tyckte ändå det kändes som att jag hade hyfsad koll på vad som hände med grejerna.
    Det lättaste jag provade med var en 8cm soft 4play med 5g skalle (9,5 gram totalt) och det tyngsta var en Eastfield TC minnow med 20g skalle (27,5 gram totalt)
    Den tyngre vikten blev ganska tungjobbad med spöt, så där gick jag över till att vevjigga istället. Men dryga 20 gram funkade klockrent att knycka hem med spötoppen.

    Tyvärr så var inga abborrar hemma så jag kan inte ge något utlåtande om hur det är att drilla fisk på.

    Edit: Har nu fått drilla ett gäng abborrar runt 35-40cm, en drös smågäddor och en liten gös på spöt, klockrent! Kastade gösjiggar upp mot 35 gram galant utan att man behöver vara särskilt nervös.
    Jag kan varmt rekommendera spöt till den som är ute efter en borre/göskombo.
    Senast ändrad av nephilim; 2023-06-05, 22:55.

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Det tror jag om du kör hårdbeten är helnöjd själv

    Lämna en kommentar:


  • Trille66
    replied
    Det blev ett Prorex AGS Elite Spinning 2sec – 7’6” 4-21g. Hoppas det blir bra.
    Senast ändrad av Trille66; 2023-04-01, 12:26.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 299 svar
262 615 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 389 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 540 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 299 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X