Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Morta
    replied
    Jag har inte fiskat med alla olika prorex spön. Det jag däremot gjort är att jag fiskat ett par, samt klämt på samtliga en hel del, då jag jobbar som spökrängare. skulle våga tro att 5-25 grammarn kastar 30 gram utan problem, dock inte 30g skalle + jigg, för då blir det ju tyngre. Men säg en 20-25 grams skalle med liten abborrjigg ska nog inte vara nåt problem. Dessa spön är så pass snabba så borde ge rätt bra kontakt. 10-40 är i min åsikt lite väl mycket spö för abborrfiske, då jag gillar spöböj redan på 5 hektos borrar. Men det kastar ju förstås tyngre beten mer bekymmersfritt.

    Men too each their own.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
    Hade du kollat igenom tråden så hade du sett att på sidan 23 så har jag skrivit om just den kombon du ville ha svar på (XR 10-40) och 2500xr-rullen Blev det något perception?
    Jo jag har läst den, tack, Jag vill dock gärna veta var XR 5-25 respektive 10-40 trivs bäst... Om 5-25g klarar +30g "utan problem" så är det mitt val... Men blir den ansträngd redan innan 25g så går den bort till förmån för 10-40g...

    Perception 7'3" fortfarande med i matchen....till kampanjpris då, även om och därför att "knäckta spön" låter lite illavarslande....

    Lämna en kommentar:


  • shirunai
    replied
    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Testa att stoppa JB på ditt XR och tatulan på Abu spöt och se vad som gör störst skillnad sedan kan det vara bra att latja lite med Tatulans inställningar då jag inte har några problem att kast exemplevis en Jackall squad minnow på 21gram eller ett Blue Fox Spinnerbait TI på14gram med min Tatula HD med 0.28 Sufix påspolad kastar bättre än vad jag trodde var möjligt med den linan.

    /Apan
    Körde westin swim 120mm eftersom den är lättkastad 58gram
    med tatula 200, daiwa jbraid 0.28, prorex 40-80 kastade jag 44meter
    5601jb, pp0.36, verdict 9' 60-180g 39.6meter
    tatula + verdict kastade 43meter

    jag uppskattar en pig shad jr 20cm kommer 35meter med 15g skalle
    problemet är med drag som ligger runt 35-45gram då kommer man under vad som är godtagbart

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Med ett xr 120g plus en tranx 301 och PP 0.32 på skickar jag en pigshad jr med 7,5g skalle o en trekrok i buken ca 38m. En MC rubber med shallowrig ca 43-44. Olika spön o rullar men samma typ av material osv i klingorna

    Lämna en kommentar:


  • warmiz
    replied
    Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
    Lättknäckta har jag oxå läst i nån diskutionstråd på fb.
    Blev så mkt snack om perception i denna tråden att ja kände att ja va tvungen att ge lite positiva omdömen med....

    Ja har också läst att de ska vara lättknäckta. Jag har dock ett 5-20 haspel och ett 10-30 spinn som jag, åtminstone hittills, inte haft några som helst problem med fast att jag inte hanterar som på nåt annat sätt än mina övriga spön. Har för övrigt inte känt några andra spön i den prisklassen som är så lätta och känsliga när man fiskar med dom. Saknade liiiiiiiiite ryggrad i haspelspöt men de finns de definitivt i den högre klassade 7,3an. För mig är bakhandtagen alldeles lagom men det är ju en smaksak. Längre behövs inte för balansen (som jag tycker att de tex behövs på vissa dragon fishmaker spön )och hävstångseffekten behövs ju knappast när man kastar beten upp till 20-25 gram... Lätt bland mina bästa köp, speciellt som ja köpte spinnspöt här på fiskesnack för typ en tusing fast de va oanvänt med lapparna kvar.. Så, nu ska jag sluta förstöra denna tråd

    Lämna en kommentar:


  • Monkey
    replied
    Ursprungligen postat av shirunai Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]96158[/ATTACH]
    Så nu har jag hunnit fiska 2ggr och känt på xr40-80 tycker fortfarande man måste ha beten som väger 55-80gram
    jag mätade med en wingmandownsizer som vägde 55g med riggning kastar mellan 22-26meter på gräsmattan vilket jag tycker knappt är godkänt, skulle vilja kasta 30-35meter åtminstonde
    Testa att stoppa JB på ditt XR och tatulan på Abu spöt och se vad som gör störst skillnad sedan kan det vara bra att latja lite med Tatulans inställningar då jag inte har några problem att kast exemplevis en Jackall squad minnow på 21gram eller ett Blue Fox Spinnerbait TI på14gram med min Tatula HD med 0.28 Sufix påspolad kastar bättre än vad jag trodde var möjligt med den linan.

    /Apan

    Lämna en kommentar:


  • Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Om du läst genom tråden skulle du se att anteman inte köpt något perception pga utebliven kampanj och problem med lagersaldo
    Syftade mer på om han försökte få tag i det ändå eller om han struntade i det totalt

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
    Hade du kollat igenom tråden så hade du sett att på sidan 23 så har jag skrivit om just den kombon du ville ha svar på (XR 10-40) och 2500xr-rullen Blev det något perception?
    Om du läst genom tråden skulle du se att anteman inte köpt något perception pga utebliven kampanj och problem med lagersaldo

    Lämna en kommentar:


  • Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Nä, nu skiter jag i Prorex haspel... Ingen har något att specifikt att säga om XR 8' 5-25 eller 10-40g, inte ens Buster har sagt ngt (matnyttigt) och inga fanns att klämma på i de 4 butiker jag besökte... (Buster har väl fullt upp med att leverera nya spön till butikerna, men det hjälper inte nu...)

    Har klämt på och läst en del om Perception och dess aktion så nu är det beställt...
    Hade du kollat igenom tråden så hade du sett att på sidan 23 så har jag skrivit om just den kombon du ville ha svar på (XR 10-40) och 2500xr-rullen Blev det något perception?

    Lämna en kommentar:


  • RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja alltför kort handtag sa nån som orsak... några har jag sett men ingen 7*3" haspel 10-30 g sedan jag började leta...
    Lättknäckta har jag oxå läst i nån diskutionstråd på fb.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 308 svar
263 119 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
857 svar
139 492 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 817 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 149 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 343 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X