Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Monkey
    replied
    Ursprungligen postat av WaXXa
    Är AGS verkligen värt dubbla priset mot XR? Låter ju helt sinnes om det bara handlar om några gram på vikten.
    Det är inte samma klingor och dem har andra ringar. Spöt hat även en annan aktion så det handlar inte bara om "gram".

    Sedan känns Ags spön ok prisatta det är inga super lyx spön som vissa verkar vill få det till men fina är dem Ags 40-80 är jäkligt trevlig att fiska med om än lite väl mjuk för min smak och kanske borde ha lite mer ryggrad medans 180grammaren kanske är lite väl krallig för sitt eget bästa men jag måste fiska lite mer med dem för att bilda mig en bättre uppfattning.

    /Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-06-06, 07:34.

    Lämna en kommentar:


  • Sonnny
    replied
    Jag köpte mig ett Prorex PX802MLFS 5-25g haspelspö som jag använde flitigt i helgen till regnbågsfiske. Jag är riktigt imponerad över hur mycket man får för 795kr som detta kostade. Nu är jag sugen på AGS varianten också.

    Lämna en kommentar:


  • warmiz
    replied
    Usch. Nu vet jag vad nån tidigare talare menar med att de va svårt att lägga tillbaka AGS spöt i spöstället i butik ... Som tur var för min plånbok har jag redan köpt två SZ spön och en beggad men ny lexa 300 rulle för mindre pengar än vad AGS spöt kostar nytt Men hade jag känt på detta innan dessa inköp hade jag blivit fattig....

    Utan att ha nån siffra på vikten på mitt edge 3776 14-21 vertikalspö så var känslan att prorexen var lättare i handen vilket säger endel om vikten, och jag har aldrig gått ur en fiskebutik med ett sånt habegär

    Helt oväsentligt inlägg men jag var bara tvungen att få skriva av mig

    Lämna en kommentar:


  • riggs
    replied
    Inte alls omöjligt med ca 50 meter med en Westin Swim för mig heller, trots att min rulle är lite överdimensionerad för spöt (Lexa 300 på XR 40-80g).

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    mekbromsen så spolen inte glappar och magneten på typ 5-15, beroende på bete och vindförhållande. Dessutom har ju min zillion lättare spole och jag tycker jag får ca 5% längre kast än med tatulan (0.28 j braid på zillion och 0.30 T8 EVO på tatulan). Har iofs inte stegat, utan bara kollat vevtag, men har svårt att tro det diffar så mycket. enligt spec är det 82cm/varv vilket jag antar är när spolen är full och jag kastar i regel runt 50 vevtag. vilket är med full spole 41 meter, men gissar att man får dra ner det med 10% för att ha verklig längd. Klart jag kan kasta längre, om jag använder ett "kastbete", men i regel så kastar man ju inte 100 mil men en shallowskruvad, vindfångande shadjig.

    Men du har ca 80 vevtag per kast då ungefär?

    Jag kanske ska okynnesprova med nå lättkastade beten nästa sväng, bara för att se hur långt jag KAN kasta. Men upplever min zillion mer lättkastad än t ex en trimmad amba... som jag också har. Måste nästan AB testa utrustningarna. amba, tatula och zillion för att se hur långt man kastar. Då med samma bete. Sen tror jag spöt har en betydande roll med. Jag har 3 stycken 8.6or samt en 9' i 84,110, 150, 180 gram.

    Helt klart måste jag prova detta! Jag kanske kastar längre än jag tror, och uppskattat fel med?

    Lämna en kommentar:


  • Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    55m+ i snitt???? Med vad för bete?

    Missförstå mig rätt, jag totaldiggar daiwas grejer, men jag kastar inte i närheten av det med mitt 8.6a med zillion HD. Vilket absolut borde vara mer långkastande än 8 fot med coastal.

    Hur har du mätt kastlängden? Jag kanske kastar ca 30 meter för det mesta, och med lättkastade beten ca 40 meter (ett bra medvindskast ca 50 meter) Klart jag skulle kunna kasta längre med typ en liten jigg med 75 grams skalle, men om jag förstår dig rätt så är det inte några sådana försök som gjorts. Stämmer dina kastlängder bör jag verkligen se över min kastteknik!! Jag har aldrig med någon gäddutrustning kastat så långt.
    Mätte med både Google earth, Eniro, invevningar (baserat på cm/vevtag) och klassiska metersteg. Kan inte påstå att jag hade någon vidare medvind när jag kastade. Jag är också väldigt överraskad av längden. Kom inte alls lika långt med min citica 200 eller min revo ALX där de båda hade tunnare lina än 0.28. Hur tjock lina har du? Hur hårda är dina bromsar ställda? Jag ställde min på Coastalen så att spolen precis inte gick att vicka från sida till sida och sen magforcebromsen på 16-18. Kastade en popper på 42g och en super shad rap (sjunkande, vikt okänd) som jag fick med i fiske journalen 2004 när jag testade.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Jag mätte mina kast med xr 120g ihop med curado 301 och kastade en pig shad jr med 15g skruvskalle o stinger ca 44m.
    En Westin swim 52m, ingen direkt vind.

    Lämna en kommentar:


  • Morta
    replied
    55m+ i snitt???? Med vad för bete?

    Missförstå mig rätt, jag totaldiggar daiwas grejer, men jag kastar inte i närheten av det med mitt 8.6a med zillion HD. Vilket absolut borde vara mer långkastande än 8 fot med coastal.

    Hur har du mätt kastlängden? Jag kanske kastar ca 30 meter för det mesta, och med lättkastade beten ca 40 meter (ett bra medvindskast ca 50 meter) Klart jag skulle kunna kasta längre med typ en liten jigg med 75 grams skalle, men om jag förstår dig rätt så är det inte några sådana försök som gjorts. Stämmer dina kastlängder bör jag verkligen se över min kastteknik!! Jag har aldrig med någon gäddutrustning kastat så långt.

    Lämna en kommentar:


  • Aspir3
    replied
    Precis som föregående talare så har jag inget annat än bra saker att säga om denna spöserie än så länge! Införskaffade mig inte ett utan två i denna serien då dem var väldigt lika mina Villain 2.0 i känsla, men för en mycket billigare peng

    Spöna i fråga är ett 10-40g 8' Prorex XR haspel kombinerat med en Prorex XR 2500-rulle med 0.19mm Powerpro. Denna setupen var den första jag införskaffade mig och tanken var att den skulle brukas till kustfiske ifrån land, då främst efter havsöring. Och jag kan säga att den inte gör en besviken! Väldigt känsligt, kastar väldigt långt utan nämnvärd ansträngning (ca 60m i snitt) med 10-15g drag och har inga som helst problem med att sätta kroken. Rullen i sin tur är helt magiskt. Extremt mjuk gång, kraftigt drag och jäkligt sexig. Valde att gå med en 2500-modell just för de extra 40% i styrka, samt att det inte var gädda som stod på schemat. Känns som att 3200 hade blivit onödigt stort.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0013.jpg
Views:	1
Size:	373,8 KB
ID:	1784133

    Det andra spöt som fick äran att stå i mitt spöställ var ett XR -120g 8'. Detta är tänkt just till det lite tyngre fisket då jag inte har haft något av den kalibern tidigare. På detta spö sitter en Daiwa Coastal TWS 200HSL lindad med 0.28 Powerpro. Kan tyckas att linan är lite tunn men jag gillar känslan det ger och hur mycket jag än försökt så har jag inte lyckats göra ett skatbo av den än, då på grund av att bromsen på rullen är väldigt fin att ställa in och förvarnar vid minsta lilla. Combon med just den rullen blev det pga att Prorex XR-rullen kändes obekväm i handen.
    Har kastat diverse 40g+ beten såsom wobblers och jiggar men kan tyvärr inte stoltsera med någon fångst på just detta spö, så hurvida känslan jämför sig med det tidigare nämnda spöt återstår att se. Kastegenskaperna är dock helt galna i mitt tycke för att vara multirulle med så stora beten. Även här snittar man runt 55m+ och på detta så får man precisionen som en sådan setup medför. Kort och gått är jag helnöjd med båda två än så länge! Nu återstår bara den där 10+arn som ska dras...
    Click image for larger version

Name:	DSC_0012.jpg
Views:	1
Size:	402,7 KB
ID:	1784134
    Senast ändrad av Aspir3; 2017-05-15, 06:04. Anledning: Bilder

    Lämna en kommentar:


  • Dimebag84
    replied
    Kände att jag var tvungen att regga mig å ställa mig in i hyllningskören för denna spöserie. Är precis hemkommen från de trevliga grabbarna i min lokala fiskebutik, med ett xr 40-80g. Spöet kommer att kombineras med en Prorex 200 rulle och det är främst juniorgrisar som kommer att användas.

    Sedan tidigare har jag ett xr 10-30g kombinerat med en Tatula 100 samt ett xr -120g tillsammans med en BFT instinct x7. Kan väl säga att jag är mer än nöjd. Lätta spön med mycket känsla och ryggrad är min uppfattning. Med mitt -120g kastar jag oftast stora Pig shads med shallowrig, utan problem. Samtidigt har jag aktat mig för att slänga iväg tyngre beten, då min gissning är att max kastvikt ligger kring 110g(?) för att det ska kännas bekvämt.

    Mitt 10-30g använder jag mest till jiggar med 10g blyskalle och med rätt inställningar saknar jag varken haspel eller längd i kasten när jag bedriver mitt lättare fiske.
    Helnöjd!
    Senast ändrad av Dimebag84; 2017-05-05, 18:01. Anledning: Styckeindelning

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
107 svar
23 932 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Utter
av Utter
 
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 295 svar
261 847 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
852 svar
138 352 visningar
0 gillar
Senaste inlägg El_Kebabo  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 030 svar
192 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 067 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Arbetar...
X