Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nathe01
    replied
    Fick förra veckan mitt AGS spinn 40-80 som jag parat ihop med en coastal rulle.
    Hade dessförinnan testat ett likadant klassat spö men XR modellen.

fick följande intryck:
    Båda är väldigt sköna att kasta och drilla med, AGS spöna är känsligare och nästan lite underklassade.
    Jag fick däremot känslan att XR va något överklassat.

Personligen hade jag uppskattat ett 10cm längre bakhandtag men förlänging är inte aktuellt då det skulle förstöra balansen och smidigheten.

Coastal Rullen krävde lite inkörning innan den funkade som jag ville. T-wing systemet hade tendens att inte klicka tillbaka helt vid invevning i början vilket blev lite som att veva hem utan linförare. Efter en halv dags fiskande verkade dock prylarna vara "inslitna" och problemet försvann.
    blev förvånad över kastlängderna med detta spö och rulle kombo, hade inte sådanna förväntningar med detta relativt korta spö.

summa sumarum: kitet känns som ett basspö, toppigt (dock inte för mycket) lätt som f*n och väldigt smidigt, men klarar av stor fisk och "större" beten.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Andra komponenter (lättare klinga, ringar kanske dom lättaste på marknaden?) men också lite mer ömtåligt. Vikten trots att det inte handlar om så många gram gör skillnad i handen.
    Detta är alltså ags spöt.
    Om du kollar på daiwas hemsida finns där en PDF att hämta gällande alla produkter ur prorex serien

Lämna en kommentar:

• maxb
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Zillion HD blev det i år (känns grymt trevlig, dock bara luftrullat den då vi har typ 8 dm is ännu), dock inte på mitt prorex, den får min tatula hd och så sätter jag zillion på mitt td 14-56 för downsize. Tatula hd som jag har funkar finfint. Men jobbar man i butik får man unna sig, bäst å ha sådär en 5-6 gäddutrustningar. man vet ju aldrig

Har fått in daiwa i butik förra veckan och vågar påstå att oavsett typ av spö. 7-10 fot, -20 -150 gram, så är de nog troligtvis mest spö för pengen. Då syftar jag på den enkla serien. Klart att både XR och AGS är väldigt mycket spö för pengarna med, men den billigaste serien är redan så pass bra så tror de kommer rinna ur butik då sommaren kommit igång...
    Vad exakt är skillanden på XR och AGS? Skulle du säga att AGS inte är värt prisskillnaden?

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Zillion HD blev det i år (känns grymt trevlig, dock bara luftrullat den då vi har typ 8 dm is ännu), dock inte på mitt prorex, den får min tatula hd och så sätter jag zillion på mitt td 14-56 för downsize. Tatula hd som jag har funkar finfint. Men jobbar man i butik får man unna sig, bäst å ha sådär en 5-6 gäddutrustningar. man vet ju aldrig

Har fått in daiwa i butik förra veckan och vågar påstå att oavsett typ av spö. 7-10 fot, -20 -150 gram, så är de nog troligtvis mest spö för pengen. Då syftar jag på den enkla serien. Klart att både XR och AGS är väldigt mycket spö för pengarna med, men den billigaste serien är redan så pass bra så tror de kommer rinna ur butik då sommaren kommit igång...

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Tror många kör Tatula eller tatula coastal men en del kör zillion HD

Lämna en kommentar:

• maxb
    replied
    Ni som kör 40-80 spöt, vad kör ni för rulle till?

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    En sak jag undrar lite över. Kommer det inga casting spön för Abborre? Spöna verkar ju trevliga minst sagt. Men varför inga lättare? 10-30g (1oz) är ju i min värld i grövsta laget för borre. Dock väldigt trevliga för lättare gäddfiske. Nu när abborr fisket blivit riktigt hett så borde ju något 1/2 oz och 5/8 vara på sin plats.

Lämna en kommentar:

• maxb
    replied
    Om någon tappar suget på sitt 30-90 spinn så är jag sugen. Gärna AGS-versionen.

Lämna en kommentar:

• seanpaul
    replied
    Är det någon som provat Daiwa Prorex AGS PXAGS802MHFS 2pc 30-70g haspelspöt? Hur stämmer kastvikterna osv.

Mvh Johan

Lämna en kommentar:

• Kristofferlu
    replied
    Ja då har jag äntligen fått göra ett pass med mitt nya Prorex AGS 10-30 gram.
    Något stökiga förhållanden med 15 m/s NV vind och ett par plusgrader.
    Spöt kändes trots allt mycket bra. Att det var välbyggt med hög finish visste jag ju redan.
    Var lite orolig att det skulle vara lite väl styvt men det fungerade bra. Det är styvt, toppigt och väldigt snabbt, men jag provade allt från 6 grams spinnare till 35 grams Atom. Hade parat ihop det med en ZX 3601 och det kändes väldigt bra.
    Givetvis kastar jag längre med mina 9 fots ST.Croix men känslan i det kortare Daiwat är oslagbart.
    Känns som att dom har träffat helt rätt med viktningen också, även om det inte var något problem att kasta ett 35 grams drag.
    Sedan fick jag plocka in en 3 kg gädda också vilket inte gjorde saken sämre. Nu är det ju Abborre jag har tänkt använda det till, men helt klart finns det kraft om det skulle dundra på en större gädda också.
    Ska bli kul att prova det under bättre förhållanden.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 756 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13