Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

    Har en princip att jag aldrig går under 210cm för jigg ;P Dock kan jag säga att chooten är ganska överklassat. 5-18(max 25) är snarare 7-25(max 35), men med ganska känslig topp. Därav att jag tror att det kortare 5-25 AGS inte riktigt har vad jag vill ha.
    Jag förstår, det ante mig att Chooten var lite underklassat, så har många sagt här på FS om andra spön från Gunki, då fick jag det bekräftat även om Chooten - tackar.

    Håller med om längden på jiggspön , där ser jag inte vitsen med ett kort spö om det inte är trångt där man fiskar, annars föredras 7'6"-8', ger bättre kastlängder generellt och flyttar mer lina s a s. Jag som aldrig velat ha ett spö under 7' förr köpte dock nyligen ett billigt 6'6" "pröva på spö" för trånga vatten och twitch/jerkwobblers 8-15g. Den korta längden på spöt och bakhandtaget underlättar ju när man knycker, jerkar nedåt och står på backen, i båten är ju en dryg 7":a inget problem...

    Frågan är alltså om AGS 7'1" kan ge ditt Chooten en en match... Buster e övertygad om AGS kvaliteter men e han objektiv å har han prövat det senare?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Jag förstår, det ante mig att Chooten var lite underklassat, så har många sagt här på FS om andra spön från Gunki, då fick jag det bekräftat även om Chooten - tackar.

      Håller med om längden på jiggspön , där ser jag inte vitsen med ett kort spö om det inte är trångt där man fiskar, annars föredras 7'6"-8', ger bättre kastlängder generellt och flyttar mer lina s a s. Jag som aldrig velat ha ett spö under 7' förr köpte dock nyligen ett billigt 6'6" "pröva på spö" för trånga vatten och twitch/jerkwobblers 8-15g. Den korta längden på spöt och bakhandtaget underlättar ju när man knycker, jerkar nedåt och står på backen, i båten är ju en dryg 7":a inget problem...

      Frågan är alltså om AGS 7'1" kan ge ditt Chooten en en match... Buster e övertygad om AGS kvaliteter men e han objektiv å har han prövat det senare?
      Det är ju det som är frågan. Får helt enkelt se om han kommer med en uppdatering

      Kommentera


      • Hej, är ganska ny på gäddfisket men funderar på att skaffa ett nytt spö. Har idag ett sz downsize 30-90 grams klassning på 7.9 fot. Jag vill ha ett längre spö. Såg att det kommit ett som heter daiwa lexa bait som jag gillar. Det är 8.6 fot upp till 150 grams beten. Nu till frågan: jag fiskar med mcrubber jr, mcrubber och busters. Är ett sånt spö för styvt? Jag gillar känsla i grejerna och så stirrar jag mig blind på dom jävla kastvikterna på alla spöna.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av carldy Visa inlägg
          Hej, är ganska ny på gäddfisket men funderar på att skaffa ett nytt spö. Har idag ett sz downsize 30-90 grams klassning på 7.9 fot. Jag vill ha ett längre spö. Såg att det kommit ett som heter daiwa lexa bait som jag gillar. Det är 8.6 fot upp till 150 grams beten. Nu till frågan: jag fiskar med mcrubber jr, mcrubber och busters. Är ett sånt spö för styvt? Jag gillar känsla i grejerna och så stirrar jag mig blind på dom jävla kastvikterna på alla spöna.
          Tjena!
          Nej det spöt är inte för styvt och okänsligt. Har själv ett Prorex XR 150g, som har samma klinga som ditt tilltänkta Lexa bait, och det är ett magiskt känsligt spö som kastar 50g beten lika bra som 130-140g beten.

          ​​​​​​Mitt tips är att känna på ett par olika prorex spön och ditt Lexa med den tilltänkta rullen för att känna vilket rullfäste du gillar bäst. Jag tror du blir lika nöjd om du väljer Lexa bait, gamla prorex PX 150g eller kanske ett Prorex ags spö med zero g rullfäste.

          Jag har en ny revo Beast som jag ska ha ett nytt prorex spö till. Lutar åt ags 40-100g men kan lika gärna bli ett Lexa bait 150g. Ska bli spännande att känna på alla nya spön från daiwa

          Skitfiske

          Kommentera


          • Blev till att beställa hem ett Prorex AGS 712 MMLF-BS 7-32g (PXAGS712MMLFB-BS). Efter att ha ha känt och klämt på 5-25g-varianten i en lokal butik så var valet rätt självklart. Bakhandtaget är för dem som undrar ca 2cm längre än ett W3 T&C, så det funkar utmärkt till jigg men kanske blir lite ivägen om man ska jerka/twitcha. Exremt lätta spön kan tilläggas!
            Click image for larger version

Name:	received_767357810309075.jpeg
Views:	1126
Size:	117,6 KB
ID:	2491903

            Kommentera


            • Jag gillar verkligen Prorex spön (förutom det där med lila).Men vad jag saknar är något i viktklassen L/ML -8g/-15g.
              Buster, finns det planer att göra något till det lätta borre-/öringfiske? Haspel och bc.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Jag gillar verkligen Prorex spön (förutom det där med lila).Men vad jag saknar är något i viktklassen L/ML -8g/-15g.
                Buster, finns det planer att göra något till det lätta borre-/öringfiske? Haspel och bc.
                Då kanske istället du bör titta på nya AGS 692? Klassat 5-25g men vekare än Chooten C 210 M/ML 5-18g enligt Aspir3 - var det jontaK eller mankanG som sa att det spöt trivs bättre med 5-20g... ML typ.

                Kommentera


                • Vi kan göra allt, bara det finns köpare till grejorna

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Vi kan göra allt, bara det finns köpare till grejorna
                    Jag ser en variant av moment 22 här.
                    Om ni presenterar produkten på marknaden kan ni inte vara säkra på att köparna finns och presenterar ni inte produkten på marknaden kan presumtiva köpare ändå inte köpa.

                    Vi är ett gäng som är störtförtjusta i våra lätta spinnspön, många av oss är dock petiga.
                    Jag hade utan att blinka köpt ett AGS 3-15 eller 5-18 gram men endast om det varit odelat och det lär inte hända, min egen moment 22-variant således...

                    Kommentera


                    • 5-20g har jag så det räcker. Men som JontaK skriver- 3-15/5-18. Ni har ju grymma baitcaster till det lättare fiske. Tror definitivt att marknaden finns. Abborren har blivit otroligt populär. Men riktig kul blir det först med spön sub 20g. AGSer i den klassen vore en storsäljare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X