Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur tycker ni lindningar och lackning av spöringar är?
    Jag har ett av dom billigare Prorexspöna, daiwa Prorex px802 120g där en av ringarna lossnat.
    Kollade igenom övriga ringar och upptäckte att flera ser ut o hålla på och spricka i lacken vid lindningarna.
    Man kanske inte ska räkna med mer när spöt bara kostade runt en tusing. Eller så har jag fiskat för tungt?
    Men fick en bra anledning att beställa ett nytt spö så förde ju något gott med sig :-)
    ​​​​​​

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
      Hur tycker ni lindningar och lackning av spöringar är?
      Jag har ett av dom billigare Prorexspöna, daiwa Prorex px802 120g där en av ringarna lossnat.
      Kollade igenom övriga ringar och upptäckte att flera ser ut o hålla på och spricka i lacken vid lindningarna.
      Man kanske inte ska räkna med mer när spöt bara kostade runt en tusing. Eller så har jag fiskat för tungt?
      Men fick en bra anledning att beställa ett nytt spö så förde ju något gott med sig :-)
      ​​​​​​
      .................................................. ..........

      Hej Reekie;

      Jag har många Daiwa spön sedan massor av år tillbaka som jag är otroligt nöjd med...
      Några av mina äldsta Daiwa långkastande haspelspön heter Super Shinobi Spin C.WT 10 - 40 GRM SSS9 (9´) och tillverkades av Daiwa i Scotland någon gång på 1970-talet....

      Spöna är vackert guldbruna i färgen och tillverkade av rörbyggd glasfiber med Fuiji spöringar och toppögla...

      Reekie, bjuder du mig SEK 5.000:- för ett av mina gamla Daiwa-spön så är svaret nejtack...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        .................................................. ..........

        Hej Reekie;

        Jag har många Daiwa spön sedan massor av år tillbaka som jag är otroligt nöjd med...
        Några av mina äldsta Daiwa långkastande haspelspön heter Super Shinobi Spin C.WT 10 - 40 GRM SSS9 (9´) och tillverkades av Daiwa i Scotland någon gång på 1970-talet....

        Spöna är vackert guldbruna i färgen och tillverkade av rörbyggd glasfiber med Fuiji spöringar och toppögla...

        Reekie, bjuder du mig SEK 5.000:- för ett av mina gamla Daiwa-spön så är svaret nejtack...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Min far hade ett daiwaspö när jag växte upp, både spöt och rullen lånade man ibland.
        Kanon fina grejer som tyvärr försvunnit genom åren, hade det funnits kvar hade det säkert överlevt både Prorexspöna och mig ;-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          Gick och beställde en Tatula 200. Tänke jag skulle ha en uppsättning för att kasta halvstora vobbler, 30-70g alt. 40-80g ungefär. Westing rawbite, johhny vobbler, den mindre cicso kid osv...

          Jag gillar prorex och har haft ett xr 120g och har nu ett ags 180g för större beten. Till det här funderar jag på ett ags 40-100g eller ags 40-80g kanske?
          Vad tror ni funkar bäst till givet viktspannn och användningsområde?

          Edit: Har också ett abu mass beat 2, haspelspö upp till 80g som jag gillar skarpt. Skulle också kunna tänka mig att ett 45-90g för spinn skulle lira bra också.
          PM skickat

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
            Hur tycker ni lindningar och lackning av spöringar är?
            Jag har ett av dom billigare Prorexspöna, daiwa Prorex px802 120g där en av ringarna lossnat.
            Kollade igenom övriga ringar och upptäckte att flera ser ut o hålla på och spricka i lacken vid lindningarna.
            Man kanske inte ska räkna med mer när spöt bara kostade runt en tusing. Eller så har jag fiskat för tungt?
            Men fick en bra anledning att beställa ett nytt spö så förde ju något gott med sig :-)
            ​​​​​​
            Har inget Prorex just nu men funderar på ett Prorex S, trigger 8'6"6 -150g - nån som prövat och kan ge ett utlåtande om aktion och om dess klassning - grejar den 150g?

            Vad gäller din fråga öglor/lindningar så ska de naturligtvis hålla många år, inga av alla mina spön har sprucken lack på lindningarna eller öglor som ramlat av vad jag minns...

            Om en ögla/lindning får sig en smäll eller trampas på så må det dock vara hänt. Om lacken däremot spricker av vanligt bruk så är nog lindningslacken felhärdad eller så klarar inte enbenta (?) öglor de vikter spöt är gjort för...
            Senast ändrad av anteman; 2020-01-03, 20:46.

            Kommentera


            • Söker ett spö för lättare fiske med wobblers och hårdbeten kring 50-75gr. Funkar Prorex E 40-80 till det? Tänker på 7'6an för multirulle.
              Senast ändrad av hellebjork; 2020-01-04, 17:43.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
                Söker ett spö för lättare fiske med wobblers och hårdbeten kring 50-75gr. Funkar Prorex E 40-80 till det? Tänker på 7'6an för multirulle.
                Jag skulle välja ett kraftigare spö. Sweetspot ligger kring 60 skulle jag säga på de spöna. Ett Ags 100g skulle passa bättre

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
                  Söker ett spö för lättare fiske med wobblers och hårdbeten kring 50-75gr. Funkar Prorex E 40-80 till det? Tänker på 7'6an för multirulle.
                  Jag skulle välja ett kraftigare spö. Sweetspot ligger kring 60 skulle jag säga på de spöna. Ett Ags 100g skulle passa bättre

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

                    Jag skulle välja ett kraftigare spö. Sweetspot ligger kring 60 skulle jag säga på de spöna. Ett Ags 100g skulle passa bättre
                    Ja, det hade nog varit ett fint spö. Dock är det inte intressant pga priset, skiljer typ 1300 mellan dom

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

                      Jag skulle välja ett kraftigare spö. Sweetspot ligger kring 60 skulle jag säga på de spöna. Ett Ags 100g skulle passa bättre
                      Ett AGS hade varit fint men tyvärr så skiljer det typ 1200-1300 i pris mellan dom två. Jag nöp ett 40-80 på mellandagsrean iallafall. Är lite sugen på att byta ut mitt Gator Gumbait 30-140 också till något delbart. Är jag nöjd med detta spöet kanske det blir ett kralligare i samma serie eller någon serie lite ovanför. Har en Toro beast på det spöet och lurar lite på om det kanske blir kass balans pga tyngden på den rullen. Vi får se, börjar med detta iallafall! =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 964 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X