Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
    Skulle vara intressant om nån kunde berätta hur klassning är *egentligen* på Bass & Perch 6-22g.
    Dvs, testkastat olika vikter och berätta vilket kastområde ni skulle angett.

    Jag har bara torrviftat spöt och la det åt sidan då det kändes på tok för underklassat.
    Jag hade spontant gissat 20-40g eller mer. Men jag har ju inte fiskat med spöt.
    Men styvt var det.
    Jag har kastat 35g utan några problem med detta spö tror fan att det fixar 40g oxå skall testa nästa gång men under 10g skulle jag inte kasta med detta spö
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #52
      Inte helt ovanligt dessvärre med underklassning. Jag använde länge mitt St Croix 7-28 gr ungefär till att dänga McRubber Jr. Så där lite lagom överviktigt. Mitt Veritas 40-100 klarar en Big McRubber med tackel och 15gr sänke. Har inte provat mina nya SZ BS McRubber & tail och jerk & glide ännu med dessa vikter. Borde inte vara något problem då de är klassade till 150 gr. Har inte heller hunnit utforska Downsize mer än till att ha fiskat med Ticsaren (mellanmodellen) och McRubber Jr.

      Däremot uppfattade jag mitt SG MPP 8" klassat till 160 gr som överklassat. Gick inte gärna över 120 gr med det spöt. En Big McRubber med ett mindre sänke var på gränsen för mig.

      Jag uppfattar faktiskt inte SZ BS som särskilt tunga. De är tyngre än ett ABU Veritas 40-100 men det är å andra sidan alla spön. Likaså ligger de finfint i handen på mig. Välbalanserade. Aningens framtunga kanske men det är inte mycket. Däremot uppskattar jag ett lätt spö. Trots att jag är stor och stark som Bamse. Stå en hel dag och svinga gummin känns ordentligt och jag sparar gärna på varje gram jag kan. Speciellt känns det i handlederna men då är väl snarat balansen viktigare än vikten.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-13, 23:19.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #53
        Jag tycker väl att klassningen inte endast ska handla om den *övre* gränsen utan även om den *undre*.

        Om ett spö klassat som 40-140 klarar lite mer än 140, låt oss säga 160, så är väl det ok. Det gör liksom inte så mycket. Men om den undre gränsen upplevs som den är 70, men påstås vara 40, så kan man ju tycka det spelar viss roll.

        Så min *önskan* är att veta Bass & Perch undre och övre klassning. Det gör liksom inget om den kan kasta 40g, bara den också kan kasta angivna 6g (med nån sorts gängse bild av hur man anser "kan kasta" i de lägre regionerna). Eller bara ange sweetspot så brukar man kunna lista ut resten. Jag skulle gissa att B&P 6-22g har en sweetspot på 25g.
        (Jag gissar eftersom jag endast torrviftat spöt.)

        Kommentera


        • #54
          Tycker likaså även om det inte blir kritiskt på samma sätt som när man överstiger den övre gränsen. Vid den övre gränsen upplever jag det som om spöt nästan kollapsar och känns som det ska gå av. Vid en undre gränsen blir det bara trist att kasta. Näst intill som att kasta med en telefonstolpe. Man kommer liksom ingen vart när spöt inte laddar korrekt. Sweetspoten är viktigast.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #55
            Jag skulle nog säga att klassningen på detta spö är 15-40g
            Har ju visserligen kastat med 12g Sölvekroken men kom inte så långt.
            Bäst upplevde jag när jag kastade uppåt 25-30g då blev kasten väldigt långa med detta "lilla" spö
            Har än så länge bara fått en regnbåge på dryga kilot på spöt så kan inte säga så mycket om drillning av fisk. Men det kändes skönt
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Har nu även införskaffat "downsize". Även det ett kalasspö. Kan jämföra rakt av med mitt Veritas 40-100 gr. Väldigt lika klassning då "downsize" är klassat 30-90 gr. "Downsize" känns lite tyngre men å andra sidan är Veritas bland det lättaste jag någonsin fiskat med. SZ spöt känns mer gediget i allt. Mer förtroendeingivande. Kanske bra med tanke på att jag har haft av en topp till mitt Veritas och säkert bytt 5 ringar. Veritas är ett skönt men skört spö. Aktionen är också rätt lika. Amerikanskt toppiga med en rejäl ryggrad. Skulle nog påstå att SZ kastar längre. Har inte använt exakt samma rulle ännu. En halvtrimmad 5600 på SZ medan på Veritasen sitter en toktrimmad 6500 pro rocket. Hur som helst så kastar jag en Ticsaren till månen och tillbaka med "Downsize". Ett otroligt långkastande spö. Det enda negativa är att bakhandtaget är lite kort samt att det bakre rullfästet är även det lite kort. Jag råkar hålla högerhanden just där när jag kastar och halva handen hamnar på klingan istället för på foamen. Men sett till vad det kostar så anser jag det vara ett helt fantastiskt spö,
              Känns det för tungt för att användas ihop med en 200 rulle?

              Kommentera


              • #57
                The Downsize och Curado 201 var en fin combo
                Kunde ju ta en fika innan min Buster Jerk landade borta i horisonten
                Väldigt skönt att drilla fisk med oxå
                Denna 5.6kg högg stenhårt i min Buster och fick syna nätet, men var strax tebax i vattnet efter en snabb vägning
                Click image for larger version

Name:	20170417_120816.jpg
Views:	1
Size:	114,8 KB
ID:	1783978
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #58
                  Visst tusan kastar man riktigt långt med "the Downsize". Har bara testat med fyra betestyper ännu. Westin Swim och SZ squarenågot samt Ticsaren, mellanmodellen fungerade kalas. De ville aldrig landa utan flög till månen och tillbaka. Hängde på en Wolftail igår där tailen är utbytt till en mycket större. Den flög också långt men var för tungt för spöt. Hela känslan av kontroll i kastet försvann och det kändes som om spöt kollapsade i baksvingen. Men visst fungerade det även om jag mycket hellre tar SZ 150 gr spöt till den framöver. Ska se om jag kan väga kombinationen i morgon. Gissar att den passerar 90gr med råge.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #59
                    Ruskigt sugen på downsizern. Ni som testat, hur är den i det lägre spannet? Säg 20-30g?

                    edit: Jag är blind, folk har redan skrivit om det... Då ska man bara fundera på en rulle då....

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                      Ruskigt sugen på downsizern. Ni som testat, hur är den i det lägre spannet? Säg 20-30g?

                      edit: Jag är blind, folk har redan skrivit om det... Då ska man bara fundera på en rulle då....
                      Klockrent med Curado 201
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 295 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 843 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X