Nu har jag tagit upp den igen och kollat å mycket riktigt var en vikt i kläm. Så nu börjar de funka igen. Men sen till slirbromsen den funkar men vrider ja upp motståndet på vänster sida (har vev på höger) så börjar den hoppa på bromsen men de känns väl som de kan bli så? Ska spola på lina efter mat och provkasta så ja återkommer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur problem
Collapse
X
-
Slirbromsen har inget med mek-bromsen att göra, dom båda hattarna du har är mek-broms och stjärnhjulet slirbroms.Men sen till slirbromsen den funkar men vrider ja upp motståndet på vänster sida (har vev på höger) så börjar den hoppa på bromsen
Om du spänner slirbromsen över dess bromsförmåga (ska va ca:7 kg) kan den börja uppföra sig underligt,kanske det du gör när du får den att hacka ?
Du kan till och med dra åt den så pass mycket att du förlorar all bromsverkan och spolen i stort sätt sitter fast.
Har du provat att lyfta något med rullen när du testar bromsen eller du bara drar med handkraft ?
Testa annars att lyfta något istället för att dra i linan exempelvis en spann med vatten där du ökar och minskar vattenmängden och ökar och minskar bromsverkan då får du en bättre uppfattning om hur bromsen mår och vilken bromsverkan du har.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-05-15, 17:32.
Kommentera
-
Öppnade på gaveln å tittade ordentligt och allt såg bra ut aktiverade 4 st vikter såg så dom låg bra skröv ihop de igen å la på en 0.20 nylon som ja hade hemma och nu går den som en gud. Till saken hör att när ja skulle ställa in vikten å de har jag är gjort hela tiden så har jag inte tryckt ner knappen utan bara justerat på rattarna å tillslut har väl dom nästan lossnat.... Kanske kan va en anledning? vad less man blir på sig själv ibland. Kastade ett tiotal gånger ute på gården å gick jättebra. Det här med att den hängt sig när ja kastat kan de kanske bero på att linan legat fel mot linföraren och tvärhuggit fast då?
Kommentera
-
Vart ute och kastat mer nu ikväll och har fått till det riktigt bra. Aktiverade om så ja kör på 2 vikter nu och går riktigt bra. Har insett också att ja tror den låter konstigt och hugger fast när jag kastar iväg draget för hastigt och att linan inte ligger riktigt bra på spolen men de fick jag till nu också.
Kommentera
-
Nu när du fått ordning på grejerna och lärt dig kasta är det bara att träna.Har insett också att ja tror den låter konstigt och hugger fast när jag kastar iväg draget för hastigt
Nylonlinan ger dig mer tid i kast-ögonblicket tack vare den inte är helt stum så var lite försiktig ta inte i för mycket när du börjar kasta med flätlinan igen.
Vrid rullen så veven pekar rakt upp när du kastar då minskar du risken för skatbo.
Kom ihåg att även den bästa får skatbo ibland
Skitfiske.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-05-15, 22:05.
Kommentera
-
Stått ut å kastat ikväll också å de går bara bättre å bättre. Men så fort ja kastar för hårt låter det som en förbannad kalle anka inne i rullen men de kanske gör de? Provade köra utan vikter ikväll och gick bra, tog de lite lugnt men märker det att dra långa mjuka sving med spöet ger ett bättre flyt i rullen än om man knixar ut den innan man slpper ut linan
Tusen tack till alla som svarat och försökt hjälpa till! Roligt med kunnigtfolk
Kommentera
-
Fint att du börjar få ordning på kastandetProvade köra utan vikter ikväll och gick bra, tog de lite lugnt men märker det att dra långa mjuka sving med spöet ger ett bättre flyt i rullen än om man knixar ut den innan man slpper ut linan
Om du kan kasta utan att ha någon C-vikt aktiverad och du inte får skatbo använder du nog mycket mek-broms.
Om du gör så prova att vända på det, aktivera C-vikter och släpp på mek-bromsen.
Släpp gärna så pass mycket på mek-bromsen att spolen nästan glappar i sidled.
Var sedan beredd att stoppa spolen med tummen när betet slår i Backen/Vattnet.
Du kanske får bort en del av kalle anka ljudet när du släpper på mek-bromsen eftersom den sätter spolen i kläm, men lite låter det alltid och med tiden tror jag du kommer njuta av det där ljudet
Kommentera
-
Okej, har bromsen nu så att den faller ganska sakta mot backen nu men ja ska absolut testa å göra som du säger. Man har bara blivit så försiktig av sig efter 2 skatbon förra veckan då de finns roligare göra än reda ut sånt haha.
När jag öppnar på mek bromsen ska jag bara skruva upp på vänster sida då va?
Kommentera
-
Då får ja mixtra lite med det ikväll då. Angående tjutandet så allt ja kastade förra veckan var i vatten så då borde de inte vara det men ska absolut prova att göra som du säger och olja in banan där.
Vart köper ni olja och fett ifrån? Tror jag ska ta och göra en ordentlig service på den
Kommentera
-
Gör som Kattman säger och använd båda tills du centrerat spolen och gör det med spolen frikopplad.När jag öppnar på mek bromsen ska jag bara skruva upp på vänster sida då va?
När du är nöjd med dina inställningar kan du ställa den lilla brickan du har på vänstersidan som 0 vid pilen på hatten så har du ett utgångsläge du kan återgå till om det skulle strula och som du själv nämner ska du då bara skruva på hatten på vänstra sidan när du reglerar mek-bromsen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 523 visningar