Ambassadeur problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör med flätlina men även när ja tog bort linan från rullen igår så går inte spolen runt när ja vevar å drar jag på slirbromsen så funkar det att veva.

När ja hade lossat gaveln i lördags och skulle sätta ihop det första gången så fick jag nog inte ihop axeln mot kuggen på andra sidan så då tog ja isär det igen och såg till så de gick ihop men blev ändå inte bra. Problemet är fortfarande att det händer ingenting när ja har slirbromsen lös och när ja drar åt slir bromsen kanske 50 procent så börjar det gå att veva in lina. Samma sak när ja drar ut den på slirbromsen, när ja ha den hårt åtdragen så hackar linan ut men släpper ja slirbromsen så går det bra å den "flyter" ut som den ska.
    Ska även tillägga att när ja drar åt slir bromsen så de går att börja veva in så går det väldigt tungt att veva.

Har googlat och youtubat en hel del så börjar ha hyfsad koll
    Senast ändrad av ToreK; 2017-05-15, 05:46.

Kommentera

Kolla så brickan i bromspaketet, den med två öron på, ligger rätt.
      / Skitfiske alla

Kommentera

Ursprungligen postat av ToreK Visa inlägg
        Kör med flätlina men även när ja tog bort linan från rullen igår så går inte spolen runt när ja vevar å drar jag på slirbromsen så funkar det att veva.

När ja hade lossat gaveln i lördags och skulle sätta ihop det första gången så fick jag nog inte ihop axeln mot kuggen på andra sidan så då tog ja isär det igen och såg till så de gick ihop men blev ändå inte bra. Problemet är fortfarande att det händer ingenting när ja har slirbromsen lös och när ja drar åt slir bromsen kanske 50 procent så börjar det gå att veva in lina. Samma sak när ja drar ut den på slirbromsen, när ja ha den hårt åtdragen så hackar linan ut men släpper ja slirbromsen så går det bra å den "flyter" ut som den ska.
        Ska även tillägga att när ja drar åt slir bromsen så de går att börja veva in så går det väldigt tungt att veva.

Har googlat och youtubat en hel del så börjar ha hyfsad koll

Om gaveln inte går på ordentligt så är mitt tips att kolla centrifugalvikterna! Det är otaliga gånger man suttit och svurit över att gaveln inte går på riktigt och efter en lång stund har man insett att en av dom små plastvikterna halkat ut och lagt sig så att den ligger ivägen för att gaveln skall gå på - då får du den effekten du pratar om.

Kommentera

Jo jag tog upp de 3 gånger sen och kollade dom å provade ställa om dom lite olika men vart inte bättre än hurra ställde om dom. Nä blir nog att skicka in den så får dom kolla upp den.

Kommentera

Ursprungligen postat av ToreK Visa inlägg
            Jo jag tog upp de 3 gånger sen och kollade dom å provade ställa om dom lite olika men vart inte bättre än hurra ställde om dom. Nä blir nog att skicka in den så får dom kolla upp den.
            Jag menar inte aktivera eller avaktivera vikterna, jag menar att när du monterar ihop den så kan dom aktiverade vikterna - alltså dom som glider på pinnen - hamna lite för långt ut och hamnar då i kläm mit gaveln, se bildelänken nedan, dom som hamnar preics på det svarta strecket kommer att klämmas fast av gaveln och då får du liknande dom problem du beskriver, det är väldigt lätt att dom halkar ut där när man sätter på gaveln nämligen.

Kommentera

Aha okej nej detta har jag inte tänkt på. Ska kolla upp det då! Tusen tack för alla svar

Kommentera

50 procent så börjar det gå att veva in lina.
                Du måste ha slirbroms på för att det ska gå att veva in lina.

Om du har tillgång till nylonlina så spola på lite sådan och prova sedan att dra ut lina och se om hackandet är lika jäkligt annars är det bara linan som hugger fast när du drar.... Jämför även mycket och lite slirbroms och se om det gör skillnad....

Kommentera

Jo men jag ser att de gör skillnad om ja har mycket slirbroms så hackar det å om ja minskar den flyter den bra igen. Hmm ja ska ta och kolla med nylon ikväll.

Kommentera

De kan inte vara så att brickorna under veven och bromsstjärnan ligger på samma håll? Har för mig att detta kan hända då, men är inte hundra
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Hej! Använd dig av den här tråden när du mekar med din Amba om du inte är van. Jag brukar säga att den borde vara obligatorisk för den som fiskar med Ambassadeur. Och söker du på Mooki så hittar du en hel hoper med användbara rullmekstrådar.
                      För övrigt tror jag att Snöhäst kan vara på rätt spår men det är ju enkelt att kolla.
                      Skit fiske!
                      Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 473 visningar
                      0 gillar