Ambassadeur problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hahaha så kan det mycket väl vara låt mig omformulera mig då, kan de va lättare för en nybörjare att börja köra nylon lina tills man lärt sig hantera rullen?

Jag kör med 2 vikter aktiverade och spolen glappar en aning i sidled. Kör en 0.28 lina och igår körde ja mestadels en 28g skeddrag ett tag en 40grams.

Ja gjorde som så efter ja fått trassel på rullen första gången att ja kasta ut draget och bromsa in den när den skulle landa sen fick den följa med långt nedströms sen veva jag in den så de ja känner är väldigt hårt spolat men kanske den nedre delen är för löst spelad då då ja lät ca halva rullen åka med nedströms.

Kommentera

Ursprungligen postat av ToreK Visa inlägg
      Hahaha så kan det mycket väl vara låt mig omformulera mig då, kan de va lättare för en nybörjare att börja köra nylon lina tills man lärt sig hantera rullen?

Jag kör med 2 vikter aktiverade och spolen glappar en aning i sidled. Kör en 0.28 lina och igår körde ja mestadels en 28g skeddrag ett tag en 40grams.

Ja gjorde som så efter ja fått trassel på rullen första gången att ja kasta ut draget och bromsa in den när den skulle landa sen fick den följa med långt nedströms sen veva jag in den så de ja känner är väldigt hårt spolat men kanske den nedre delen är för löst spelad då då ja lät ca halva rullen åka med nedströms.
      Vet inte om nylon är lättare, tror skillnaden inte är så stor annat än att flätlinan är mer stum. I början upplevde jag att det var lättare att kasta tyngre beten 40-60g och även köra 4 C-vikter aktiverade just för att minimera skatbon. Så skulle jag kört ett litet tag tills du känner dig hemma med rullen och användandet av den. Efter en tid kommer du automatiskt vilja lätta på C bromsen. Sen gäller det att hitta ett fint läge på den mekaniska bromsen, men helst så lite som möjligt.

När du kan rullen, kan jag inte annat än att tipsa om UT's spolar och keramisk knivbult. Även deras bussningar eller keramiska lager. Hade bägge delar på min rulle och skillnaden är nästan dag och natt. Rullen blev mycket mer lätt kastad och sen känns det ju alltid kul att ha riktigt bra prylar, även om man inte får mer fisk för det

Bra att du fått på linan hårt, men ja tyvärr måste all lina ut för att hela linpaketet ska ligga hårt. Men man kastar aldrig ut all lina, så har ingen sexuell betydelse om de sista 50 metrarna inte ligger hårt. Ett tips är att lära dig använda tummen på spolen, ibland kastar man för långt och då är det bra att kunna bromsa kastet med tummen. Något som kommer per automatik med tiden, men bra att ha i åtanke redan från början.
      Senast ändrad av outkaszt; 2017-05-20, 13:11.

Kommentera

kan de va lättare för en nybörjare att börja köra nylon lina tills man lärt sig hantera rullen?
        Nylonlina är lättare att hantera på multirullar.

vilket märke på flätlinan och vilken dragstyrka har du ?

Aktivera ett par extra C-Vikter skit samma om du kastar kortare och ta inte i lika mycket när du kastar som du gjorde med nylonlinan, som sagts tidigare håll rullen så veven pekar rakt upp när du kastar och släpp iväg betet ca: kl:2200 så du får en båge på utkastet det ger dig mer tid att stoppa betet.

Har du ett något tyngre och mer lättkastat bete som har lågt luftmotstånd använd detta och undvik kasta i motvind, (helst medvind)

Du fixade dina tidigare problem hur bra som helst så det gör du säkert denna gången också...

Skitfiske.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-05-20, 20:10.

Kommentera

Fliker in lite snabbt här.
          MÅSTE en rulle vara frikopplad medans man lirkar med "rattarna" på höger/vänster sida?
          Har fiskat mycket med mina 6500 cs pro rocket men jag brukar inte frikoppla medans jag justerar.
          Tacksam för svar.

Kommentera

MÅSTE en rulle vara frikopplad medans man lirkar med "rattarna" på höger/vänster sida?
            Nej du måste inte ha spolen frikopplad när du lirkar med rattarna men frikoppla spolen när du centrerar den.

Själv brukar jag först centrera spolen sen släppa på ratten som sitter på gaveln som har den numrerade brickan (icke vev-gavel)

Kommentera

Kanon tack för infon!
              Är det av någon särskild anledning man ska frikoppla medans man centrerar spolen?!

Kommentera

Är det av någon särskild anledning man ska frikoppla medans man centrerar spolen
                Jag vill ha pinjongen urkopplad när jag justerar.

Kommentera

Är det av någon särskild anledning man ska frikoppla medans man centrerar spolen?!
                  Kom precis en jäkligt bra förklaring till det du undrar över av FRB mot slutet av denna sidan.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-21, 13:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 455 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13