Ambassadeur problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vart ute på gräsmattan ikväll igen. Började med att centrera alltså att kanten på spolen sticker ut lika mycket? Sen vred jag upp den vänstra ca ett halvt varv från att jag nollat den och aktiverade 4 vikter började kasta gick bra vred up mer å tillslut var jag nästan uppe på ett helt varv men då började skatbo tendensen att komma vred tillbaka lite igen och började tänkta mer på själva tekniken. Fick efter lite nötande till tekniken riktigt bra lossade bromsen igen utan att få skatbo

Öppnade på å stängde till 2 vikter så bara 2 var aktiverade drog på bromsen å började om efter lite nötande så var jag tillbaka till där ja var när ja hade 4 aktiverade och tror tammefan jag hade ökat kastlängden med 3-4 meter! Hade tänkt prova utan vikter men då hade ja visst bara gjort nån raggar knut på draget så de lossna å sen hitta ja aldrig igen det...

Känns riktigt bra att de börjar lossna och vilken skillnad de gör på hur man kastar. Fick ett kalle anka kast å de var när jag kastade lite snett och inte som rätt över huvve. Blir att snurra på flätlinan imorgon och provkasta med den sen ner till älven på fredag får se hur det går när man inte står i optimala förhållanden om de går lika bra då ��

I övrigt så blir rullen bara mjukare å mjukare i sättet. Kan de va att fettet ha börjat mjuka upp lite? Beställde fett och olja idag så man får väl morska upp sig lite å riva den nångång framöver å se om man duger till att serva den ��

Kommentera

Känns riktigt bra att de börjar lossna och vilken skillnad de gör på hur man kastar
      Nu verkar du fått ordning på prylarna så bara nöt på, bry dig inte så mycket om kastlängderna nu i början se istället till att du gör rätt resten kommer av sig själv med tiden.

skitfiske.

Kommentera

De va lite de ja menade också, känner att när tekniken sitter så kastar man. Ju automatiskt längre.

Var ut idag å fiskade jäklar vad fint rullen går nu men fy faaan denna flätlina alltså de trasslar ju ihop hela tiden. När ja körde nylon hemma på gården vart de aldrig nåt. Är de mig de sitter i eller är flätlina inte optimalt?

Tråkigt att höra kattman, om de är nån tröst var då fisket på noll. Kom 30mm vatten igår å flö vattne är påväg ner så älven hade väl stigit 50 cm

Kommentera

Men herrejävlar 950 för ett dagskort? Ja då är man lyckligt lottad med en hundring per dygn.

Köpte just en fireline tracer braid 0.28 lina som ja ha spolat på men de är precis som du säger, skär ner hela tiden i rullen.
          En kompis som va med idag kör med nylon å fick trassel efter ha kastat upp i ett träd de tog väl ca 3 min innan han hade fått till de å själv får man riva ut hela linan innan man får till det. Och har bara kört skeddrag

Kommentera

Ja kör tracer braid på alla mina rullar o aldrig haft problem med att det trasslar eller skär ner i underliggande lager.
            Min absoluta favoritlina.
            Du kanske har spolat på linan för löst?
            Senast ändrad av storfiskarn81; 2017-05-19, 17:35.

Kommentera

Okej ja då ska de ju funka. Jag nyper åt linan mellan tummen å pekfinger lite lätt då ja spolar på den. Kan de va för löst ändå?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
                Jag tror det nämnts tidigare, men försök vinkla rullen(axeln) 45 grader från vinkelrätt när du kasta. Det är något magiskt med det. Tror att centrifugal bromsen jobba som bäst då. Sedan är det såklart inte bra att snärta iväg betet, utan att ladda spöt med jämn acceleration för att svepa iväg draget istället.
                Med rätt inställningar och bra teknik så bli det kul! Kastlängd kommer efterhand som Jörgen sade.

Själv har jag problem med rygg, nacke och axlarna för tillfället, så du får ta de stora för oss både.

Inte ett dugg avis......
                Jag är även ganska säker på att det finns en kraft vid 45 graders vinkel som gör att man får ut betydligt mer lina med jämfört med om man skulle kasta exakt lika hårt med plan rulle... Såg en dokumentär om detta för många många år sedan.

Ursprungligen postat av ToreK Visa inlägg
                De va lite de ja menade också, känner att när tekniken sitter så kastar man. Ju automatiskt längre.

Var ut idag å fiskade jäklar vad fint rullen går nu men fy faaan denna flätlina alltså de trasslar ju ihop hela tiden. När ja körde nylon hemma på gården vart de aldrig nåt. Är de mig de sitter i eller är flätlina inte optimalt?

Tråkigt att höra kattman, om de är nån tröst var då fisket på noll. Kom 30mm vatten igår å flö vattne är påväg ner så älven hade väl stigit 50 cm
                Jag har aldrig råkat ut för att linan gräver ner sig i underliggande varv och då har jag provat många linor. Dock spolar jag på mina linor ganska hårt och någon gång då och då brukar jag slänga på ett flytande bete och tömma hela spolen längs sjön (från båt) och sedan veva in allt.

Smaken är ju som baken men jag gillar Power Pro bäst, kör numera alltid den.

Vart ute på gräsmattan ikväll igen. Började med att centrera alltså att kanten på spolen sticker ut lika mycket? Sen vred jag upp den vänstra ca ett halvt varv från att jag nollat den och aktiverade 4 vikter började kasta gick bra vred up mer å tillslut var jag nästan uppe på ett helt varv men då började skatbo tendensen att komma vred tillbaka lite igen och började tänkta mer på själva tekniken. Fick efter lite nötande till tekniken riktigt bra lossade bromsen igen utan att få skatbo

Öppnade på å stängde till 2 vikter så bara 2 var aktiverade drog på bromsen å började om efter lite nötande så var jag tillbaka till där ja var när ja hade 4 aktiverade och tror tammefan jag hade ökat kastlängden med 3-4 meter! Hade tänkt prova utan vikter men då hade ja visst bara gjort nån raggar knut på draget så de lossna å sen hitta ja aldrig igen det...

Känns riktigt bra att de börjar lossna och vilken skillnad de gör på hur man kastar. Fick ett kalle anka kast å de var när jag kastade lite snett och inte som rätt över huvve. Blir att snurra på flätlinan imorgon och provkasta med den sen ner till älven på fredag får se hur det går när man inte står i optimala förhållanden om de går lika bra då ��

I övrigt så blir rullen bara mjukare å mjukare i sättet. Kan de va att fettet ha börjat mjuka upp lite? Beställde fett och olja idag så man får väl morska upp sig lite å riva den nångång framöver å se om man duger till att serva den ��
                Någon kanske nämnt redan, men visst har du frikopplat spolen när du centrerar spolen?

Okej ja då ska de ju funka. Jag nyper åt linan mellan tummen å pekfinger lite lätt då ja spolar på den. Kan de va för löst ändå?
                Jag skulle snarare nypa åt den hårt. Hårt spolad lina lägger sig mycket bättre och du slipper svära åt att linan gräver ner sig. Det ska va motstånd när du spolar på den. Svårt att säga hur mycket men du kan ställa slirbromsen ganska högt och nypa så hårt så det nästan slirar... Första varven med nylon behöver inte vara så hårt men efter ett par varv flätlina så hårt hårt
                Senast ändrad av outkaszt; 2017-05-19, 21:24.

Kommentera

Jo de med frikopplad rulle vid centrering har redan sagts Har suttit och funderat lite och det sista problemet ja fick idag med när den skar ner var när ja fiskade väldigt strömt vatten, annars har de ju alltid varit att rullen har övervarvat och den har slagit knut på sig själv. Så då är ju frågan eftersom jag bara kommer använda rullen till fiska älv om de är jag som inte spolat på den bra eller om de inte är helt optimalt ?

Kommentera

Jo de med frikopplad rulle vid centrering har redan sagts Har suttit och funderat lite och det sista problemet ja fick idag med när den skar ner var när ja fiskade väldigt strömt vatten, annars har de ju alltid varit att rullen har övervarvat och den har slagit knut på sig själv. Så då är ju frågan eftersom jag bara kommer använda rullen till fiska älv om de är jag som inte spolat på den bra eller om de inte är helt optimalt ?
                    Kan du flytta runt linan med nageln på spolen? Tror dock det är skit bakom spakarna, antar att du är ny med multiplikator rulle? Tar sin tid att lära sig använda dem rätt. Körde du med 2 C-vikter aktiverade och centreringen inställd så spolen glappar precis så att du känner det med fingrarna om du drar den i sidled?

Vad har du för vikt på bete och grovlek på linan? Ett tips kan vara att köra 4 C-vikter i början..

Ligger linan på spolen synkad med linspridaren? Tänker så inte linan ligger snett någonstans.
                    Senast ändrad av outkaszt; 2017-05-19, 22:31.

Kommentera

när jag lägger på lina kör jag en penna eller dylikt genom spolen och pressar ner det med fötterna mot en kudde eller dylikt, då får man bra press.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13