BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag? https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
    Det är inte prislappen som avgör vad som är bra eller dåligt :-) Det är du själv :-) jag har både dyra spö och billiga, alla används flitigt :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag? https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
      Priset är inte det väsentliga. Har kollat rätt mycket på aliexpress. Och tror man kan hitta guldkorn. Men det svåra är att veta vad man får.
      Många spön jag läst recensioner på, så har de varit kraftigare än utlovat.
      Men hade jag inte vetat exakt vad jag söker i nästa spö och och väntar på att det ska börja tillverkas igen så hade jag kunnat chansa på något Kina spö.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag?
        Absolut inte!
        Personligen är jag inte ett dugg snorkig kring priser, tvärtom. Billigt och bra är bättre än dyrt och dåligt, bättre än dyrt och bra också för den delen!

        Finns ganska många olika kinaspön som är mycket uppskattade som BFS-prylar, går man upp något i pris kan man också få bra komponenter på spöna.
        Ej att förglömma att väldigt många namnkunniga märken tillverkar sina spön i Kina. Fuji tillverkar också sina dyraste ringar, titan/Torzite, som i princip bara sitter på dyra premiumspön i just Kina.
        Vad som faktiskt är premium, "fina" prylar eller mode ligger ju i händerna på reklammakare och har mycket att göra med vad som står på prislappen. Vissa avfärdar allt icke svindyrt som skräp, ytterst påtagligt inom ämnet rullar där jag har mestadelen av min erfarenhet.

        Det går att ro ihop en ganska duglig utrustning för väldigt lite pengar vilket den här japanska videon visar. Ett halvhyfsat bäckspö, en Sedona C2000HGS (ja, i Japan finns även billiga rullar i kul storlekar), några beten från bland annat Smith samt lina och beteslås för 15 000 yen eller 1200 kronor totalt.
        Nu verkar han förvisso ha problem med tvinnad lina/linuppläggning men det beror nog mest på bristande teknik.
        Sedona i C2000-storlek med S- eller SS-spole låter ju verkligen som en trevlig budgethaspel till UL-fisket!

        Finns budgetalternativ för multifiskare också även om det då kanske inte blir någon namnkunnig rulle.

        Kommentera


        • #44
          Under Blackfriday kunde man köpa Westin streetstick för 725sek. Det var ju otroligt billigt för ett riktigt skönt spö. Sedan vilken rulle man hänger dit är ju en smaksak, men det brukar gå att hitta begagnade ul-rullar till bra pris. På begagnatmarknaden är det mest 2500- och 3000-rullar som är lite högre pris på.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            Under Blackfriday kunde man köpa Westin streetstick för 725sek. Det var ju otroligt billigt för ett riktigt skönt spö. Sedan vilken rulle man hänger dit är ju en smaksak, men det brukar gå att hitta begagnade ul-rullar till bra pris. På begagnatmarknaden är det mest 2500- och 3000-rullar som är lite högre pris på.
            Jag är lite intresserad av Westins W6 6'1" som kastar 2-7 gram. Det oroar mig dock lite att det har "L/Light" som nämnd "power", ett spö med den viktklassningen borde klassas UL här hemma. Är det månne ett 3-12 grams som gömmer sig bakom de uppgivna siffrorna?
            Har du testat den varianten?

            Har så svårt med ordet "skönt" som beskrivning av spön och rullar, vad som är skönt är ju i högsta grad subjektivt och rätt svårt att relaterat till kan jag tycka.
            Ett riktigt lätt spö runt 6 fot är något jag söker till framtida ultralätt fiske, ihop med ett par andra specifikationer.

            Angående UL-hasplar kommer många av oss de gamla Symetre och Sedona i 500- samt 750-storlek vilka var tämligen populära för 10-15 år sedan.
            Bra rullar men jag har hakat upp mig på att ha en så stor spoldiameter som möjligt.
            Anser att en större diameter, inom rimlighetens gräns, underlättar hanteringen av relativt tunna linor.

            Då kommer jag inte helt osökt in på en av mina två primära UL-rullar, Pixyn har jag redan avhandlat och det är då dags för haspel:
            Click image for larger version

Name:	CardiffSS01a.jpg
Views:	918
Size:	113,4 KB
ID:	2565879
            Shimano Cardiff C2000SS.

            Click image for larger version

Name:	CardiffSS01c.jpg
Views:	771
Size:	157,7 KB
ID:	2565881
            De dubbla S'en står för Super Shallow, vilket är ganska tydligt på den här bilden.
            Rullen är en ren bäckrulle till för korta kast i trånga lägen.
            Tekniskt ligger den väl någonstans mellan Technium/Stradic och äldre Twin Power. Tvärtemot första generationen Cardiff är denna inte tillverkad i Japan utan i Shimanos fabrik i Malaysia.
            Ganska bräcklig rulle men till det aktuella fisket fungerar den riktigt bra. Den har fått väldigt mycket fisketid sedan jag fick den.

            Click image for larger version

Name:	CardiffTechnium01b.jpg
Views:	754
Size:	127,7 KB
ID:	2565880
            Storleken C2000 är i princip identisk med 1000-storlek, här ihop med en Technium 1000.

            Click image for larger version

Name:	CardiffTechnium01a.jpg
Views:	774
Size:	211,9 KB
ID:	2565882
            Här är den stora skillnaden för mig. Rullar av den här generationen i 1000-storlek har en spoldiameter på 40mm, C2000 har 42mm.
            Låter inte som någon stor skillnad men den större spolens förmåga att hantera linan är betydligt bättre, särskilt med nylon och fluoro men även med flätlina.
            Jag upplever även en viss ökning av kastlängden men då jag inte mätt på exakt samma villkor kan jag inte säga säkert att det stämmer.
            I övrigt två bra rullar att jämföra då de är väldigt lika rent tekniskt.

            Tanken är att Cardiff ska hamna på ett riktigt lätt klassat spö, kanske ett Cardiff NX, har inte riktigt bestämt mig än angående spövalet.
            Just nu sitter den på mitt ABU Hornet Stinger Plus där jag utan problem tömmer spolen då jag kastar vibrationsbeten på 7 gram, håller jag mig till 5 gram finns lite lite kvar.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Jag är lite intresserad av Westins W6 6'1" som kastar 2-7 gram. Det oroar mig dock lite att det har "L/Light" som nämnd "power", ett spö med den viktklassningen borde klassas UL här hemma. Är det månne ett 3-12 grams som gömmer sig bakom de uppgivna siffrorna?
              Har du testat den varianten?
              Dom verkar köra någon skum intern klassning inom serien för 7' 2-10 gram är klassat som M.
              Jag har 2-10 gramsversionen och tycker klassningen stämmer bra.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                Dom verkar köra någon skum intern klassning inom serien för 7' 2-10 gram är klassat som M.
                Jag har 2-10 gramsversionen och tycker klassningen stämmer bra.
                Det handlar ju om vad framförallt jänkarna kallar "power", tycker varken ordet eller själva praktiska tillämpningen översätts särskilt bra till andra marknader faktiskt.
                Vissa tillverkare i USA nämner ju inte ens betesvikt på sina basspön.
                Här i Sverige är det nog ytterst få som bryr sig om det står L eller ML på spöt.

                Lite synd kan jag tycka då flera importspön jag haft med olika "power" men snarlika kastvikter visat sig vara betydande skillnader mellan. Det är ju svårt nog att köpa spön, särskilt på distans, så alla korrekta beskrivningar man kan få är ytterst välkomna.

                engqvist har säkert redan berättat om sitt Cardiff NX, klassat 2-9 har jag för mig men ändå med ordentlig kraft.
                Jag hade tidigare mitt MHX cirka 2-11 gram som definitivt hade mer kraft och snabbare återhämtning i klingan än många 5-15 på svenska marknaden.

                Ska jag ha ett X-7 så handlar det om ett rent bäcköringspö, det innebär att 90% av fisken som kommer fångas kommer vara i storlek om ett par hekto eller dylikt.
                Det sista jag vill ha är ett bassigt spö som kanske klarar att lobba iväg 1 gram men känns mer som 3-12 eller i värsta fall 5-15...
                Skrämmer mig lite att klassningen är satt från 2 gram, de flesta lätta spön klassade upp till 5 eller 7 brukar ange en från-vikt på 1 gram.

                Kommentera


                • #48
                  Ja, ”skönt” var en lite för slarvig beskrivning. Streetstick 2-10 tror jag inte är alls det du letar efter. Klassningen stämmer rätt bra men det är kanske snarare 2-10g jigg än 1-6g miniwobbler, miniskedar eller minispinnare. Det kastar förvisso finfint ner till alla drag jag har testat (salmo hornet på nåt g) men har alldeles onödigt mycket ryggrad och är onödigt toppigt om man vill ha mer klassiskt ul. Jag använder mycket små jiggar och har det bara till abborre i vatten rikt på smågädda. De rena UL-spön jag haft passar inte riktigt till att drilla gädda på nåt kg.

                  Jag fick tipset om streetstick här på FS som ett bra LRF-spö. Det passade mitt lättaste abborrfiske (med risk för gädda) bra. Sedan är det lite drygt 7 fot långt. Det passar bra vid kast från strand eller båt i öppet vatten. Där gör den extra längden också nytta på kastlängden och det blir inte för toppigt heller.

                  Om 2-7g har samma karaktär så är kanske även det lite väl toppigt för rent UL.

                  Jag fiskade tidigare med ett St Croix Avid 6,6 fot AVS66LF2. Det kastar som jag tycker också ungefär 2-10g men har inte alls samma ryggrad och toppighet. Skulle jag hoppa småjiggarna så är det mer år det håller jag skulle leta. Troligen skulle jag nog gå ner något snäpp från det för att att hamna mer på rent ul istf UL/L. Dessutom behöver väl det rena ul-spöt vara lite kortare än 7 fot för att inte kännas toppigt eller sladdrigt gissar jag (ej bevisad fakta).

                  Avidspöna gillar jag också verkligen, men de är ganska mycket pengar för ett spö. Lite för dyrt för att bara köpa och testa.

                  Appropå billiga ul så har jag ett RT flexide på typ 5,5. Det är inte alls dumt trots lågt pris.

                  Senast ändrad av Kulfisk; 2020-12-06, 20:28.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag? https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
                    Det fungerar nog ganska bra. Trots att BFS generellt sett är ganska dyrt måste man ju börja någonstans och då är det bra att det tillkommer budget alternativ i både rull och spöväg.

                    En lite rolig grej jag tänkt på, på tala om budget, är att Shakespear Ugly Stik Junior 3,8 fot (https://www.el-ge.se/shakespeare-ugly-stik-junior-38ft) faktiskt inte borde vara så dumt till bäckfiske efter öring. Det kastar BFS beten i övre spannet (3-5 g) väldigt okej. Den ringa längden på spöet gör det väldigt lämpligt till just bäckfisket och aktionen är definitivt okej för den typen av beten jag skulle använda iaf. Kanske är värt att pröva hehe?

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag köpte ett sådant spökit till min dotter, det sitter en liten inkapslad rulle på. Det blev inte många kast innan hon tröttnade, men det är ett jätteroligt spö med ganska mjuk helaktion. Har aldrig tänkt tanken att sätta en liten multirullen på spöt. Borde testas, tack för tipset.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 995 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 461 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 147 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X