BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TiSo
    replied
    Gissar att många i den här tråden handlar från Japanska butiker, så jag slänger in en liten OT-fråga: brukar det tillkomma tullavgifter och i så fall vad ligger de på (för t ex en rulle)?

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Kopierar det där receptet så får vi se om all småbeten får en bättre framtid , får leta aningens större bäckar än dom jag jagar öring i för tillfället
    Nu har det gått ett tag och får väl säga att det var som väntat ungefär dom kastlängder jag räknat med med mina vobblervikter på runt 2-2,5g Max så kommer jag grovt uppskattat Max 12-15 meter så ungefär som jag räknat med.
    känslig på inställning ja -är det första multirullen så kan man nog bli gråhårig , inte provat jigg alls utan bara pyttevobbler
    soloking/ace hawk venom 0,8-5g spiderwire 0,07 , imponerande att man kan köpa en Bfs multirulle för lite över 300:-när dom kör kampanj som funkar såhär bra och dessutom har knarr -starkt beroendeframkallande och nåt bara mina jdmrullar har standard annars
    Click image for larger version  Name:	IMG_6784.jpg Views:	17 Size:	2,90 MB ID:	2644598
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Sundström76; 2024-07-30, 08:40.

Lämna en kommentar:

• Ziggystardust
    replied
    Ursprungligen postat av nickoo Visa inlägg
    Blev ett Yamaga Blanks Blue Current III 69/B

Lure: MAX7g (JH0.8~7g / Plug1.6~5g / Rig1~7g)

Line: PE 0.3~0.6 / NY・FC3~6lb​

Ett av mina favoritspön här. Bra val.

Lämna en kommentar:

• nickoo
    replied
    Blev ett Yamaga Blanks Blue Current III 69/B

Lure: MAX7g (JH0.8~7g / Plug1.6~5g / Rig1~7g)

Line: PE 0.3~0.6 / NY・FC3~6lb​

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Skulle uppskatta lite råd angående bfs spö att para ihop med min nyinköpta Shimano aldebaran -22 bfs

fiskar huvudsakligen från båt i mindre till medelstora sjöar runt om i Sverige, efter abborre.

spöt ska främst användas för små mjukheten 2-6g, typ jiggar eller ned fiske. Men det gör inget om spöt även hanterar små wobblers/ spinnare/ vibrations beten 2-5g bra också.

efter läst denna tråd och surfar runt/ youtube så har jag hittat några intressanta spön:

Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-68L/BF Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-65UL/BF Daiwa Blazon Bait 6"8' 203cm 1.8-11g
    Megabass DESTROYER F0st-66X SIGLETT

​har någon nån erfarenhet av spöna ovan? Gärna ihop med Shimano aldebaran bfs

eller andra tips på spön som skulle funka för mitt typ av fiske?
    Blazon, Adrena och Expride är alla traditionella bait finesse-spön. Det innebär att de inte är gjorda för ultralätt fiske. Alls. Har ett Adrena och fiskat med Expride. De är inte anpassade till vikter under 5 g. Väldigt få bait finesse spön är det, men det du söker är ett ultralätt bait finesse spö (bait finesse ≠ ultralätt fiske med multirulle, utan är en bassteknik utvecklad för att kasta beten med multirullar som är för lätta för traditionella multirullar att klara). Major Craft Days, Speedstyle och Benkei är alla jättebra alternativ här. Jag har ett Benkei UL/BF själv och ett Days är påväg hem till mig i skrivandes stund. Fantastiskt bra spön för pengarna. Alla Major Crafts basspön (Basspara, Benkei, Days, Speedstyle etc.) med beteckningen UL/BF kommer passa till det du beskriver. Extra rekommendation på Benkei och Days pga något djupare aktion.

Lämna en kommentar:

• nickoo
    replied
    Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Fast oftast kastar man väl mer än 3.5g? Jigg plus skalle till exempel.
    Jag kastar 2-6g jiggar och 2-5g wobblers

Lämna en kommentar:

• Villespinn91
    replied

Lite rädd för att de ligger lite högt i kastvikt 3,5-10g men jag kanske har fel?
    Fast oftast kastar man väl mer än 3.5g? Jigg plus skalle till exempel.

Lämna en kommentar:

• nickoo
    replied
    Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Antingen Shimano Expride bfs eller Shimano Adrena bfs
    Lite rädd för att de ligger lite högt i kastvikt 3,5-10g men jag kanske har fel?

Lämna en kommentar:

• Villespinn91
    replied
    Skulle uppskatta lite råd angående bfs spö att para ihop med min nyinköpta Shimano aldebaran -22 bfs

fiskar huvudsakligen från båt i mindre till medelstora sjöar runt om i Sverige, efter abborre.

spöt ska främst användas för små mjukheten 2-6g, typ jiggar eller ned fiske. Men det gör inget om spöt även hanterar små wobblers/ spinnare/ vibrations beten 2-5g bra också.

efter läst denna tråd och surfar runt/ youtube så har jag hittat några intressanta spön:

Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-68L/BF Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-65UL/BF Daiwa Blazon Bait 6"8' 203cm 1.8-11g

Antingen Shimano Expride bfs eller Shimano Adrena bfs

Lämna en kommentar:

• nickoo
    replied

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 836 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13