Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Gissar att många i den här tråden handlar från Japanska butiker, så jag slänger in en liten OT-fråga: brukar det tillkomma tullavgifter och i så fall vad ligger de på (för t ex en rulle)?
-
Nu har det gått ett tag och får väl säga att det var som väntat ungefär dom kastlängder jag räknat med med mina vobblervikter på runt 2-2,5g Max så kommer jag grovt uppskattat Max 12-15 meter så ungefär som jag räknat med.Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
Kopierar det där receptet så får vi se om all småbeten får en bättre framtid , får leta aningens större bäckar än dom jag jagar öring i för tillfället
känslig på inställning ja -är det första multirullen så kan man nog bli gråhårig , inte provat jigg alls utan bara pyttevobbler
soloking/ace hawk venom 0,8-5g spiderwire 0,07 , imponerande att man kan köpa en Bfs multirulle för lite över 300:-när dom kör kampanj som funkar såhär bra och dessutom har knarr -starkt beroendeframkallande och nåt bara mina jdmrullar har standard annars
Senast ändrad av Sundström76; 2024-07-30, 08:40.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Ett av mina favoritspön här. Bra val.Ursprungligen postat av nickoo Visa inlägg
Lämna en kommentar:
-
Blazon, Adrena och Expride är alla traditionella bait finesse-spön. Det innebär att de inte är gjorda för ultralätt fiske. Alls. Har ett Adrena och fiskat med Expride. De är inte anpassade till vikter under 5 g. Väldigt få bait finesse spön är det, men det du söker är ett ultralätt bait finesse spö (bait finesse ≠ ultralätt fiske med multirulle, utan är en bassteknik utvecklad för att kasta beten med multirullar som är för lätta för traditionella multirullar att klara). Major Craft Days, Speedstyle och Benkei är alla jättebra alternativ här. Jag har ett Benkei UL/BF själv och ett Days är påväg hem till mig i skrivandes stund. Fantastiskt bra spön för pengarna. Alla Major Crafts basspön (Basspara, Benkei, Days, Speedstyle etc.) med beteckningen UL/BF kommer passa till det du beskriver. Extra rekommendation på Benkei och Days pga något djupare aktion.Ursprungligen postat av nickoo Visa inläggSkulle uppskatta lite råd angående bfs spö att para ihop med min nyinköpta Shimano aldebaran -22 bfs
fiskar huvudsakligen från båt i mindre till medelstora sjöar runt om i Sverige, efter abborre.
spöt ska främst användas för små mjukheten 2-6g, typ jiggar eller ned fiske. Men det gör inget om spöt även hanterar små wobblers/ spinnare/ vibrations beten 2-5g bra också.
efter läst denna tråd och surfar runt/ youtube så har jag hittat några intressanta spön:
Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-68L/BF Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-65UL/BF Daiwa Blazon Bait 6"8' 203cm 1.8-11g
Megabass DESTROYER F0st-66X SIGLETT
har någon nån erfarenhet av spöna ovan? Gärna ihop med Shimano aldebaran bfs
eller andra tips på spön som skulle funka för mitt typ av fiske?
Lämna en kommentar:
-
Jag kastar 2-6g jiggar och 2-5g wobblersUrsprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Fast oftast kastar man väl mer än 3.5g? Jigg plus skalle till exempel.
Lämna en kommentar:
-
Fast oftast kastar man väl mer än 3.5g? Jigg plus skalle till exempel.Ursprungligen postat av nickoo Visa inlägg
Lite rädd för att de ligger lite högt i kastvikt 3,5-10g men jag kanske har fel?
Lämna en kommentar:
-
Lite rädd för att de ligger lite högt i kastvikt 3,5-10g men jag kanske har fel?Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Antingen Shimano Expride bfs eller Shimano Adrena bfs
Lämna en kommentar:
-
Antingen Shimano Expride bfs eller Shimano Adrena bfsUrsprungligen postat av nickoo Visa inläggSkulle uppskatta lite råd angående bfs spö att para ihop med min nyinköpta Shimano aldebaran -22 bfs
fiskar huvudsakligen från båt i mindre till medelstora sjöar runt om i Sverige, efter abborre.
spöt ska främst användas för små mjukheten 2-6g, typ jiggar eller ned fiske. Men det gör inget om spöt även hanterar små wobblers/ spinnare/ vibrations beten 2-5g bra också.
efter läst denna tråd och surfar runt/ youtube så har jag hittat några intressanta spön:
Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-68L/BF Major Craft Day's Bait Finesse Model DYC-65UL/BF Daiwa Blazon Bait 6"8' 203cm 1.8-11g
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Skulle uppskatta lite råd angående bfs spö att para ihop med min nyinköpta Shimano aldebaran -22 bfs
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 836 visningar