Ursprungligen postat av esox88
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Spöet är byggt i solid glasfiber med hyfsade komponenter. Tål mycket stryk. Jag köpte ett par set till att kajakfiska med. Till och med rullen i setet går att använda, men slits nog ut så småningom. Säljs som leksak till ungarna men är mycket spö för pengarna när man inte behöver långa kast. Kul att fiska med. 400 spänn för spö rulle o lina, ETT FYND. Och kommer du över spöet separat för priset i länken, är enda frågan, hur många skall du ha?.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggEn lite rolig grej jag tänkt på, på tala om budget, är att Shakespear Ugly Stik Junior 3,8 fot (https://www.el-ge.se/shakespeare-ugly-stik-junior-38ft) faktiskt inte borde vara så dumt till bäckfiske efter öring. Det kastar BFS beten i övre spannet (3-5 g) väldigt okej. Den ringa längden på spöet gör det väldigt lämpligt till just bäckfisket och aktionen är definitivt okej för den typen av beten jag skulle använda iaf. Kanske är värt att pröva hehe?
/John
Kommentera
-
Jag skulle nog enbart fiska bäcköring och bäckröding med det spöet. Föredrar annan spöaktion när jag fiskar efter exempelvis abborre med BFS. Jag är dock väldigt inne på att skaffa ett till bäck och å, på kul.Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
Spöet är byggt i solid glasfiber med hyfsade komponenter. Tål mycket stryk. Jag köpte ett par set till att kajakfiska med. Till och med rullen i setet går att använda, men slits nog ut så småningom. Säljs som leksak till ungarna men är mycket spö för pengarna när man inte behöver långa kast. Kul att fiska med. 400 spänn för spö rulle o lina, ETT FYND. Och kommer du över spöet separat för priset i länken, är enda frågan, hur många skall du ha?.
/John
Kommentera
-
Har en fishband gh100 och ett spö på väg till mig från Aliexpress och tänkte fråga om tips på lämplig olja för lagren i rullen. Funkar det med vilken som eller finns det någon särskild tunn olja som underlättar för kast vid låga vikter? Skulle gissa på att jag kommer ligga mellan 2 och 5 grams kastvikt, lite blandade drag t.ex. spinnare, minicranks, miniskedar och jiggar.
Kommentera
-
Jag änvänder Rocket fuel "gul" till alla mina rullar :-)Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggHar en fishband gh100 och ett spö på väg till mig från Aliexpress och tänkte fråga om tips på lämplig olja för lagren i rullen. Funkar det med vilken som eller finns det någon särskild tunn olja som underlättar för kast vid låga vikter? Skulle gissa på att jag kommer ligga mellan 2 och 5 grams kastvikt, lite blandade drag t.ex. spinnare, minicranks, miniskedar och jiggar.Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Som Classe sa: Rocket Fuel Yellow Label. Den hittar du på Sportfiskeboden bl.a. Du kan späda den ifall du vill ha den ännu tunnare.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggHar en fishband gh100 och ett spö på väg till mig från Aliexpress och tänkte fråga om tips på lämplig olja för lagren i rullen. Funkar det med vilken som eller finns det någon särskild tunn olja som underlättar för kast vid låga vikter? Skulle gissa på att jag kommer ligga mellan 2 och 5 grams kastvikt, lite blandade drag t.ex. spinnare, minicranks, miniskedar och jiggar.
Kommentera
-
Abborre och put & take. Bor man i Stockholm finns det ingen vild öring i åarna. Då måste man åka upp kring Gävle för att ha riktigt bra chans på att dra BFS-öringar.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggDå blir det till att beställa hem en sån liten burk. Tackar för tipset! Skall bli kul att prova på det här och se om det är nåt för mig.
Vad är det för arter ni riktar in er på främst när det gäller BFS?
Kommentera
-
Gillar personligen inte yellow label. Tycker den försvinner allt för snabbt. Hedghog ultra light är mycket bättre, även shimano Bantam olja som jag tror den heter är riktigt bra.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggHar en fishband gh100 och ett spö på väg till mig från Aliexpress och tänkte fråga om tips på lämplig olja för lagren i rullen. Funkar det med vilken som eller finns det någon särskild tunn olja som underlättar för kast vid låga vikter? Skulle gissa på att jag kommer ligga mellan 2 och 5 grams kastvikt, lite blandade drag t.ex. spinnare, minicranks, miniskedar och jiggar.
Kommentera
-
Mitt UL fiske består i största delen av bäcköring, lite abborre och PT också.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggDå blir det till att beställa hem en sån liten burk. Tackar för tipset! Skall bli kul att prova på det här och se om det är nåt för mig.
Vad är det för arter ni riktar in er på främst när det gäller BFS?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 306 visningar