BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

    Hej ZiggyS och tack för input. Nej jag håller med dig, är det så så är det inte lägre så imponerande. Vilken/vilka av alla japanska linor du testat föredrar du? Använder du någon tafs?
    Faktum är att en av de bästa linorna jag använt är Daiwa J-braid grand. Det är den enda lina som varit både tunnare och starkare än de utgett. Enda nackdelen är att den är lite nötningskänslig men otroligt stark och känslig.

    Kommentera


    • Asegai är nog både trevlig och ovanligt slitstark 8-trådig lina med sin speciella ytbehandling men jag vet inte om jag skulle vilja "offra" en sån dyr lina vid fiske i särskilt besvärlig botten... Kanske hellre en billig 4-trådig lina som generellt är mer nötningstålig än vanliga 8-trådiga men också långt billigare, man får 3 spolar av t ex J-braid 4 eller en spole Asegai, så man kan byta ofta när det behövs. (ännu billigare om man köper en 300m spole).

      De skär dessutom vegetation bra och man gråter inte blod om linan går av mot en vass sten med 30m lina ute. Å andra sidan får man stå ut med en lina som låter en hel del, känns grov i ytan, blir smutsig fortare och inte håller sig lika "torr" som en fin, dyr 8 som t ex Asegai.
      Har knappt prövat dessa dyrare japanska linor och de är säkert mkt bra med ovanligt fina egenskaper. Å andra sidan har 8-trådiga "brukslinor" bra nog egenskaper för mig. Har du flintpelle t ex prövat Spiderwire SS8, Sufix 832, X8 och Berkley X9? Köper man de senare så får man dock välja en tunnare dimension än tänkt för att hamna rätt. Valde senast en X9 i 0,10 för att hamna, tja säg 0,13-0,15 irl. Många gillar Daiwa J-braid Grand även om vissa på FS sagt sig vara missnöjda.
      Senast ändrad av anteman; 2021-09-28, 18:28.

      Kommentera


      • Som anteman säger, J-braid grand har fått både ris och ros. Under "normala" förhållanden är den både stark och tyst. Det sistnämda är extremt viktigt för mig då oljud från en utrustning värd nära tio lax är rent för djävligt. Fiskat mycket med Sportex Absolut och det är ett av de jävligaste spön som finns när det kommer till att generera resonans. En stenhård klinga som är überkänslig kan få fel lina att låta som en hartsfiol. Där är j-braid grand exemplarisk som riktigt tyst.

        Kommentera


        • Kan tillägga att jag faktiskt lade på en gammal men oanvänd Power Pro 4-t på min Zillionrulle mest för att pröva rullen i våras och den linan låter!
          Eftersom mitt fiske sällan kräver en nötningnstålig lina som skär växtlighet bra så kommer jag nog att byta den snart till en Spiderwire SS 12 0,13 mm som jag köpt av nyfikenhet. Undrar hur den 0,13 mm förhåller sig till en en Asegai 0,153 eller annan dyr Japan...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Kan tillägga att jag faktiskt lade på en gammal men oanvänd Power Pro 4-t på min Zillionrulle mest för att pröva rullen i våras och den linan låter!
            Eftersom mitt fiske sällan kräver en nötningnstålig lina som skär växtlighet bra så kommer jag nog att byta den snart till en Spiderwire SS 12 0,13 mm som jag köpt av nyfikenhet. Undrar hur den 0,13 mm förhåller sig till en en Asegai 0,153 eller annan dyr Japan...
            Asegai är inte knäpptyst (men fortfarande tyst) de två första passen, men blir sedan väldigt trevlig. Spiderwire blir "repig" efter ca 1,5 säsonger. Asegai har längre hållbarhet.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Asegai är inte knäpptyst (men fortfarande tyst) de två första passen, men blir sedan väldigt trevlig. Spiderwire blir "repig" efter ca 1,5 säsonger. Asegai har längre hållbarhet.
              Jo jag tror nog att de dyra, delvis beroende på vilka primära egenskaper man velat eftersträva (vissa är oförenliga), håller sig "nyare" längre än t ex SW SS8.
              Å andra sidan är t ex Asegai dubbelt så dyr men håller den sig t ex nötningstållig dubbelt så länge? Dessutom, jag kör ju flera rullar parallellt vilket givet mitt fiske, gör att en SWSS8 ofta håller sig fin flera säsonger innan den behöver vändas. I år har det blivit mindre av fiske så en av tre borremultirullar har faktiskt vilat och sånt sliter föga.
              Senast ändrad av anteman; 2021-09-29, 16:14.

              Kommentera


              • Tack!
                Nylon har jag en del fördomar mot och håller mig nog gärna till flätad lina.

                Problemet flintpelle är nog att det är fördomar. I små bäckar har du inte en chans med tunn flät, kommer skavas direkt, sen få in en hoppande bäcköring på flät är inte smidigt. I större vatten är det en annan sak. Själv byter jag lina efter minst varannat pass.

                Kommentera


                • Fått hem mitt lilla glas. Blir ytterst spännande att testa.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Fått hem mitt lilla glas. Blir ytterst spännande att testa.
                    Den där hade jag velat para med en ISUZU BC421SSS. Helst med en availspole isatt också. Vilken drömcombo det hade blivit. Glasspön ser så otroligt kul ut att kasta med. Du gör mig avundsjuk i vanlig ordning.

                    Orkar du får du gärna ge lite mer info om vilken modell spöet är, längd, tyngd etc.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Den där hade jag velat para med en ISUZU BC421SSS. Helst med en availspole isatt också. Vilken drömcombo det hade blivit. Glasspön ser så otroligt kul ut att kasta med. Du gör mig avundsjuk i vanlig ordning.

                      Orkar du får du gärna ge lite mer info om vilken modell spöet är, längd, tyngd etc.
                      En ISUZU rulle hade jag inte tackat nej till. Spanat lite efter dem. Vad jag förstått släpper de batcher då och då. Säg till om du hittar dem än hos andra än totalt överprisade eBay försäljare.

                      Beträffande spöt är detta ett billigt Kina spö. Men med helt rätt aktion. Har bara provat det lite snabbt men klarar tekniken jag behöver till mitt bäckfiske. Helt okey byggkvalitet också. Klassat 1-5g
                      får väl para ihop det med min conquest 50 med availspole.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 618 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X