BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Måste fråga ifall någon av er har någon aning om ifall det finns en Curado BFS i lägre utväxling än 8.1:1. Jag har en kompis som är tämligen intresserad av rullen i fråga, men både jag och han avskyr den höga utväxlingen. Jag har en Aldebaran BFS XG. Denna bytte jag dreven på till 6.8:1 Calcutta Conquest BFS mässingdrev dels för att få ner utväxlingen. Skillnaden är natt och dag. Alternativet, ifall en Curado BFS inte finns i lägre utväxling, är att beställa hem en SLX BFS från Japan, men man köper hellre lokalt. Anledningen till att jag frågar är för att när Curado BFS först lades ut hette den inte XG. Då verkade det som att rullen i fråga skulle komma ut i fler utväxlingar än en.

    Kommentera


    • Hej! Jag är spretans ny när det gäller UL-fiske, men har nu gjort slag i saken och köpt ett Westin W6 Streetstick 2-10gr, och en Shimano Vanford 1000 är på väg med posten. Men vad för lina ska man ha? Jag tycker att jag läser olika överallt. Jag vill ha en bra lina så inte det billigaste som finns.

      Och hur ska man dimensionera eventuell tafs när man rör sig i gäddvarten? (Kommer att prova på både p&t och aborrefiske med detta spö)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
        Hej! Jag är spretans ny när det gäller UL-fiske, men har nu gjort slag i saken och köpt ett Westin W6 Streetstick 2-10gr, och en Shimano Vanford 1000 är på väg med posten. Men vad för lina ska man ha? Jag tycker att jag läser olika överallt. Jag vill ha en bra lina så inte det billigaste som finns.

        Och hur ska man dimensionera eventuell tafs när man rör sig i gäddvarten? (Kommer att prova på både p&t och aborrefiske med detta spö)
        Välkommen till UL! Beträffande tafs så kör jag en riktigt tunn 7trådig titan. Funkar kanon. Darts har som fungerar bra. Beträffande lina så är jag som många säkert märkt riktigt svag för en bra nylon. Stroft LS i 0,18 skulle passa kanon.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
          Hej! Jag är spretans ny när det gäller UL-fiske, men har nu gjort slag i saken och köpt ett Westin W6 Streetstick 2-10gr, och en Shimano Vanford 1000 är på väg med posten. Men vad för lina ska man ha? Jag tycker att jag läser olika överallt. Jag vill ha en bra lina så inte det billigaste som finns.

          Och hur ska man dimensionera eventuell tafs när man rör sig i gäddvarten? (Kommer att prova på både p&t och aborrefiske med detta spö)
          Jag kör spider wire 0.08 till UL med en 0.32 fuorocarbontafs som knyts fast med en albright. Känner mig trygg med det även i gäddvatten.

          Sufix 832 (kanske 0.10 då?) verkar vara en populär och slitstark flätlina som jag själv är sugen att testa nästa säsong.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg
            Hej! Jag är spretans ny när det gäller UL-fiske, men har nu gjort slag i saken och köpt ett Westin W6 Streetstick 2-10gr, och en Shimano Vanford 1000 är på väg med posten. Men vad för lina ska man ha? Jag tycker att jag läser olika överallt. Jag vill ha en bra lina så inte det billigaste som finns.

            Och hur ska man dimensionera eventuell tafs när man rör sig i gäddvarten? (Kommer att prova på både p&t och aborrefiske med detta spö)
            Sunline XPlasma Asegai bör du testa i min mening. Den är väldigt trevlig till fiske kring struktur då den tåls att skrapa mot sten bättre än Sunline Siglon. Jag skulle köra på en XPlasma Asegai spole i dimension 0,153 mm. Den är lika tunn som t.ex spiderwire 0,09 mm.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Välkommen till UL! Beträffande tafs så kör jag en riktigt tunn 7trådig titan. Funkar kanon. Darts har som fungerar bra. Beträffande lina så är jag som många säkert märkt riktigt svag för en bra nylon. Stroft LS i 0,18 skulle passa kanon.
              Tack!
              Nylon har jag en del fördomar mot och håller mig nog gärna till flätad lina.

              Ursprungligen postat av StefanTj Visa inlägg

              Jag kör spider wire 0.08 till UL med en 0.32 fuorocarbontafs som knyts fast med en albright. Känner mig trygg med det även i gäddvatten.

              Sufix 832 (kanske 0.10 då?) verkar vara en populär och slitstark flätlina som jag själv är sugen att testa nästa säsong.
              Tack!
              Spider wire är något jag tittat på. Den verkar väldigt stark på låga dimensioner. Varför är Sufix 832 ett (eventuellt) bättre val tycker/tror du?



              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Sunline XPlasma Asegai bör du testa i min mening. Den är väldigt trevlig till fiske kring struktur då den tåls att skrapa mot sten bättre än Sunline Siglon. Jag skulle köra på en XPlasma Asegai spole i dimension 0,153 mm. Den är lika tunn som t.ex spiderwire 0,09 mm.
              Tack!
              Det är ett aber att de skriver dimensioner lite som de vill. I mitt sinne är 0.1mm 0.1mm och inget annat, men när det kommer till fiskelinor så verkar storlekar skrivas väldigt godtyckligt. Det gör det svårt att jämföra produkter.
              Rent spontant känns 0.153 för tjockt (utan att ha tittat på hur tjock den verkligen är) och en brottstyrka på 3,6kg mot spiderwires 7,5kg vid 0.09 tar också emot hos en nybörjare som bara kollar på siffror. Varför är asegai ett bättre val? Är det skyddet mot nötning?
              ​​​​​​​

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

                Tack!
                Nylon har jag en del fördomar mot och håller mig nog gärna till flätad lina.



                Tack!
                Spider wire är något jag tittat på. Den verkar väldigt stark på låga dimensioner. Varför är Sufix 832 ett (eventuellt) bättre val tycker/tror du?





                Tack!
                Det är ett aber att de skriver dimensioner lite som de vill. I mitt sinne är 0.1mm 0.1mm och inget annat, men när det kommer till fiskelinor så verkar storlekar skrivas väldigt godtyckligt. Det gör det svårt att jämföra produkter.
                Rent spontant känns 0.153 för tjockt (utan att ha tittat på hur tjock den verkligen är) och en brottstyrka på 3,6kg mot spiderwires 7,5kg vid 0.09 tar också emot hos en nybörjare som bara kollar på siffror. Varför är asegai ett bättre val? Är det skyddet mot nötning?
                ​​​​​​​
                Snabb förklaring, Spiderwire är nästan alltid betydligt grövre än de anger. 0.09 är kanske i själva verket 0.16-0.17 kanske ännu tjockare, då känns inte 7.5 kg särskilt imponerande.
                Jag kör nästan uteslutande japanska linor, starkare, tunnare och bättre helt enkelt. Mina egna åsikter givetvis baserat på erfarenhet av otroligt många testköp genom åren.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                  Snabb förklaring, Spiderwire är nästan alltid betydligt grövre än de anger. 0.09 är kanske i själva verket 0.16-0.17 kanske ännu tjockare, då känns inte 7.5 kg särskilt imponerande.
                  Jag kör nästan uteslutande japanska linor, starkare, tunnare och bättre helt enkelt. Mina egna åsikter givetvis baserat på erfarenhet av otroligt många testköp genom åren.
                  Hej ZiggyS och tack för input. Nej jag håller med dig, är det så så är det inte lägre så imponerande. Vilken/vilka av alla japanska linor du testat föredrar du? Använder du någon tafs?

                  Kommentera


                  • Sufix 832 skulle jag vilja testa av ren nyfikenhet för att många verkar gilla den. Spider Wire har jag kört i ca 5 år nu på UL och är jättenöjd så länge jag använt min haspelrulle med bra linupphängning (och din Vanford har ju det såklart).

                    Och som flera skriver så måste man ta dimensionen på flätlinor med en nypa salt. En Spider Wire som klarar 7.5 kg kanske är lite grövre än vad som anges t ex. Men hursomhelst en ljudlös och smidig lina vilket jag håller särskilt högt vid UL-fiske.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

                      Tack!
                      Nylon har jag en del fördomar mot och håller mig nog gärna till flätad lina.



                      Tack!
                      Spider wire är något jag tittat på. Den verkar väldigt stark på låga dimensioner. Varför är Sufix 832 ett (eventuellt) bättre val tycker/tror du?





                      Tack!
                      Det är ett aber att de skriver dimensioner lite som de vill. I mitt sinne är 0.1mm 0.1mm och inget annat, men när det kommer till fiskelinor så verkar storlekar skrivas väldigt godtyckligt. Det gör det svårt att jämföra produkter.
                      Rent spontant känns 0.153 för tjockt (utan att ha tittat på hur tjock den verkligen är) och en brottstyrka på 3,6kg mot spiderwires 7,5kg vid 0.09 tar också emot hos en nybörjare som bara kollar på siffror. Varför är asegai ett bättre val? Är det skyddet mot nötning?
                      Brottstyrkan på japanska PE linor räknas ut genom att ta den individuella polyeten-trådens styrka gånger 10. Oftast är brottstyrkan betydligt högre än vad som anges med andra ord. Sunlines 0,153 mm är 0,153 mm på riktigt, medan nästan alla andra tillverkare har tjockare dimensioner än vad som anges. Det som gör den bättre än andra UL linor är hur länge coatingen håller. Den blir såklart mjukare, men det gör den bara bättre (hanteras bättre av rullen) och den tappar väldigt lite i nöttålighet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 574 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X