BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Dannejao Visa inlägg
    Hej!
    Detta blir min första post..
    Jag kör med streetstick 2-10g 8’1, vanford 1000, berkley x9 0.10mm. Och jag tänkte jag skulle flötmeta lite nästa fisketur, men eftersom spöringarna är pyttesmå så funderade jag på kastkula för att slippa flötesstopp som knappt går igenom ringarna.. Nu till min fråga, vet ni något flöte som är fixerat fast även tillåter att man justera grund enkelt? Tack
    Ja dom ringarna är inte väldigt kul att kasta gummistopp igenom. Jag har gjort så att jag gör stoppljus utav lite grövre flätlina och sedan en liten pärla mellan flöte och knut där pärlan får hänga utanför spötoppen.

    Kommentera


    • https://www.el-ge.se/abborrflote9871

      På dom flötena kan man dra ut röret och använda dom som fixerade flöten.

      Kommentera


      • Ett wagglerflöte är perfekt.

        Kommentera


        • ...och därmed övergick tråden till mete...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
            https://www.el-ge.se/abborrflote9871

            På dom flötena kan man dra ut röret och använda dom som fixerade flöten.
            Tack har nog ett sådant hemma men alltid använt med flötesstopp så det ska testas.

            Kommentera


            • https://www.mb-customrods.de/shop/Hi...tlg-p375858222

              kunde inte låta bli. Hittade den här firman med flera intressanta UL klingor i glas. Denna är beställd och ett bygge ska nu planeras.

              Kommentera


              • Själv fiskar jag mycket bäcköring med just BFS grejer så jag tycker ändå frågan passar in i tråden.
                Jag fiskar i vissa vatten där fiskekort inte finns men med markägarens godkännande. Nu på hösten ska man ju lämna öringen ifred pga lek. När kan man börja med gott samvete börja fiska på dem igen?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Själv fiskar jag mycket bäcköring med just BFS grejer så jag tycker ändå frågan passar in i tråden.
                  Jag fiskar i vissa vatten där fiskekort inte finns men med markägarens godkännande. Nu på hösten ska man ju lämna öringen ifred pga lek. När kan man börja med gott samvete börja fiska på dem igen?
                  Om du får fiska i de vatten du brukar vara i så kan du fiska i slutet av december utan problem. Många av de små rackarna vi kallar bäcköring leker kanske inte ens men som sagt vänta tills slutet av dec.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Sitter inte microringar på så då behövs inte så många. Men ska testa och spänna upp och kolla. Men upplevde inget problem iallafall.
                    Har du spänt och kikat på linans väg genom ringarna vid tyngre belastning?
                    Står i valet och kvalet om jag ska slå till eller om det blir ett Rapala Ceratina, Shimano Expride, Keebow Kerikil eller nåt annat spännande spö.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                      Hur upplevde du linan vid belastning då spöt bara har sju ringar?
                      Finns det risk för Lina att gå emot klingan?
                      Har 11 ringar på mitt 7 fotare så sju känns aningen lite trots det kortare spöt.
                      Nu kollade jag spöt. Det sitter 9 ringar på inte 7. Testade spänna upp det rejält nu. Vid extrem belastning . Fäste linan i en vikt och spände rakt upp. Då fanns en tendens för linan att gå emot klingan. Men då pratar vi extremt belastning i 90 grader.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X