BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Blev sugen på ett Major Craft Benkei 652 UL. Den har en kastvikt på ca 1-7 g men så finns den i L varianten som kastar 2-7 g. Aktionen verkar vara densamma men lite mer pulver i L varianten. Vilket ska man välja?
    Jag kan tala gott för 1-7 g, som är mitt primära abborr-BFS spö. Det har enligt mig en bra allroundaktion. Inget optimalt jiggspö, eller optimalt mini-crank spö, utan helt okej på båda två. Riktigt mycket spö för pengarna får du i varje fall.

    Kommentera


    • Fick hem mitt Major Craft 1-7g idag. Känns gediget, trodde det skulle kännas "sladdrigt" men det gjorde det inte. Nu har jag inte fiskat med det men måste säga att det känns lite kraftigare en 1-7g. Köpte sufix 0,27 flourocarbon som tafs material. Känns jäkligt tunn. Vad använder ni som tafs material och beteslås?

      Kommentera


      • Till UL med kastvikt mellan 0-7 gram använder jag ingen tafs alls. Kör 0.08 spiderwire direkt mot betet. Jag testade med en fc-tafs på 30cm i 0.27mm och ett litet beteslås... då kunde jag kasta utan bete nästan 20 meter... så tafs funkar inte för mig.

        Jag ska testa med 0.15 mono som huvudlina till sommaren för att se skillnaden i hanterbarhet.

        Jag kör dock med haspel.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Fick hem mitt Major Craft 1-7g idag. Känns gediget, trodde det skulle kännas "sladdrigt" men det gjorde det inte. Nu har jag inte fiskat med det men måste säga att det känns lite kraftigare en 1-7g. Köpte sufix 0,27 flourocarbon som tafs material. Känns jäkligt tunn. Vad använder ni som tafs material och beteslås?
          Fc 0.15-0.2 Berkley trilene. Knyter två meter tafs med fg knuten Och knyter betet direkt, alltså inget beteslås. Lite mera jobb, men bättre direktkontakt enligt mig.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

            Fc 0.15-0.2 Berkley trilene. Knyter två meter tafs med fg knuten Och knyter betet direkt, alltså inget beteslås. Lite mera jobb, men bättre direktkontakt enligt mig.
            Oj 0.15 var tunt. Då var 0.27 (6 kg) alldeles för tjock tafs antar jag?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Till UL med kastvikt mellan 0-7 gram använder jag ingen tafs alls. Kör 0.08 spiderwire direkt mot betet. Jag testade med en fc-tafs på 30cm i 0.27mm och ett litet beteslås... då kunde jag kasta utan bete nästan 20 meter... så tafs funkar inte för mig.

              Jag ska testa med 0.15 mono som huvudlina till sommaren för att se skillnaden i hanterbarhet.

              Jag kör dock med haspel.
              Men om man kör utan beteslås kanske det funkar med 0.27 tafs.

              Kommentera


              • Egna tester är nog det bästa. Din kasttekink och din utrustning kan vara bättre än vad jag kan bidra med

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Egna tester är nog det bästa. Din kasttekink och din utrustning kan vara bättre än vad jag kan bidra med
                  Låter rimligt. Får testa mig fram helt enkelt. Hur mycket lina kör du på rullen?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                    Låter rimligt. Får testa mig fram helt enkelt. Hur mycket lina kör du på rullen?
                    Jag kör haspel. Men vill minnas att jag fick på dryga 50 meter.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      Jag kör haspel. Men vill minnas att jag fick på dryga 50 meter.
                      Ok. Jag kommer att köra multi. Har en Curado bfs rulle och ett Major craft 1-7 g. Kommer köra Morethan 0.10 som huvudlina med sufix 0.27 som tafs. Har köpt lite minijiggar och 2g skallar samt några hårdbeten på 3g till 6g. Hoppas utrustningen funkar någorlunda som det är tänkt :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X