BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Det är ett suveränt steg. Jag rekommenderar att även ta fram teknikerna vid "bra fiske" (bottennära) för att bara bekanta sig med teknikerna och se att det går att få fisk på dem. Jika rig är den teknik jag verkligen kan slå ett slag för då den revolutionerat mitt fiske.

    Den funkar för övrigt även till BFS...och jag kan visa upp den riggen, fast BFS anpassad om folk är inresserade.
    Självklart! :-)

    Kommentera


    • Vilken rulle är idag mest prisvärd till bfs fisket? När jag körde förut va shimano scorpion bland de mest prisvärda. Men sen sålde jag typ alla fiskeprylar o tog en paus. Så man e ju lite sugen på bfs igen.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Vilken rulle är idag mest prisvärd till bfs fisket? När jag körde förut va shimano scorpion bland de mest prisvärda. Men sen sålde jag typ alla fiskeprylar o tog en paus. Så man e ju lite sugen på bfs igen.
        Personligen skulle jag säga att Shimano SLX BFS är den mest prisvärda rullen till BFS. Det är i princip en Scorpion BFS, men med något tyngre spole, ett kullager mindre och en annan lösning för att montera ihop stjärnhjulets klick-grunka. Abu Garcia Revo ALC BF7 kan jag också slå ett stort slag för. Det är dessa två modeller främst, som jag skulle rekommendera.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Personligen skulle jag säga att Shimano SLX BFS är den mest prisvärda rullen till BFS. Det är i princip en Scorpion BFS, men med något tyngre spole, ett kullager mindre och en annan lösning för att montera ihop stjärnhjulets klick-grunka. Abu Garcia Revo ALC BF7 kan jag också slå ett stort slag för. Det är dessa två modeller främst, som jag skulle rekommendera.
          Tack för svaret Saknar min vinröda scorpion med availspole. Den kastade grymt bra. Hur kastar en tatula 100?
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

            Tack för svaret Saknar min vinröda scorpion med availspole. Den kastade grymt bra. Hur kastar en tatula 100?
            Tatula kastar väldigt bra.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Tatula kastar väldigt bra.
              Lite sugen på en sådan. Fast får se hur de blir. Har ju några att klura på. Budgeten har ju sina begränsningar tyvärr.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • Blir bara roligare och roligare med bfs!!! Har nu 3 bfs spön och 1 rulle. Behöver ha en till rulle. Nu byter jag lina titt som tätt och rullen mellan spöna för att testa olika kombinationer. Tyvärr finns inte budgeten för rulle i Aldebaran prisklass.

                Kollat på Curado bfs och sett några begagnade för helt ok pris. Hur är den rullen? Vad finns det för andra rullar i den prisklassen som är värda att kikas på. Ingen rulle som har lång leveranstid från utomlands. Har en Dark wolf ultra som jag tycker funkar väldigt bra och kastar hur fint som helst. 1,8g och uppåt har jag kastat/fiskat med. Enda som jag inte gillar med rullen är att 0,18 nylon ibland slinker mela spole och rullhus. Men den kostade 900kr inkl frakt från Ali så jag är väldigt förvånad att den är så grym och kostar bara 900kr.

                Vet inte hur DWU är jämfört med ex Curado bfs men vill helst inte köpa en bfs rulle som är "sämre" än DWU.

                Ifall någon har nån begagnad bfs rulle att sälja så är det intressant.


                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                  Blir bara roligare och roligare med bfs!!! Har nu 3 bfs spön och 1 rulle. Behöver ha en till rulle. Nu byter jag lina titt som tätt och rullen mellan spöna för att testa olika kombinationer. Tyvärr finns inte budgeten för rulle i Aldebaran prisklass.

                  Kollat på Curado bfs och sett några begagnade för helt ok pris. Hur är den rullen? Vad finns det för andra rullar i den prisklassen som är värda att kikas på. Ingen rulle som har lång leveranstid från utomlands. Har en Dark wolf ultra som jag tycker funkar väldigt bra och kastar hur fint som helst. 1,8g och uppåt har jag kastat/fiskat med. Enda som jag inte gillar med rullen är att 0,18 nylon ibland slinker mela spole och rullhus. Men den kostade 900kr inkl frakt från Ali så jag är väldigt förvånad att den är så grym och kostar bara 900kr.

                  Vet inte hur DWU är jämfört med ex Curado bfs men vill helst inte köpa en bfs rulle som är "sämre" än DWU.

                  Ifall någon har nån begagnad bfs rulle att sälja så är det intressant.

                  Jag föreslår SLX BFS istället för Curado BFS. Den måste beställas från Japan, men det brukar ta någon vecka enbart. Det är nästan precis samma rulle som Curado BFS, men den finns i låg utväxling. Den är framförallt något billigare.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                    Blir bara roligare och roligare med bfs!!! Har nu 3 bfs spön och 1 rulle. Behöver ha en till rulle. Nu byter jag lina titt som tätt och rullen mellan spöna för att testa olika kombinationer. Tyvärr finns inte budgeten för rulle i Aldebaran prisklass.

                    Kollat på Curado bfs och sett några begagnade för helt ok pris. Hur är den rullen? Vad finns det för andra rullar i den prisklassen som är värda att kikas på. Ingen rulle som har lång leveranstid från utomlands. Har en Dark wolf ultra som jag tycker funkar väldigt bra och kastar hur fint som helst. 1,8g och uppåt har jag kastat/fiskat med. Enda som jag inte gillar med rullen är att 0,18 nylon ibland slinker mela spole och rullhus. Men den kostade 900kr inkl frakt från Ali så jag är väldigt förvånad att den är så grym och kostar bara 900kr.

                    Vet inte hur DWU är jämfört med ex Curado bfs men vill helst inte köpa en bfs rulle som är "sämre" än DWU.

                    Ifall någon har nån begagnad bfs rulle att sälja så är det intressant.

                    Curadon är nog en bättre rulle en din DWU. Har aldrig fiskat med en DWU men har en Curado och en Alphas Air tws och måste säga att curadon är grym rulle. Kastat allt från 3g uppemot 12g riktigt bra. En av dom skönaste lågprofilarna att "palma". Toleransens är bra och du hittar inte en bättre bfs rulle för det priset. Köpte min helt ny för 1799kr så den går att hitta billigt i butik också :-)

                    Kommentera


                    • Frågar du mig så är en snabb utväxling bra när man vill ha bra kontakt med linan men jag vet ett herr Benjamin S inte gillar hög utväxling ;-)

                      skillnaden på slx och curradon är något kullager extra i curadon och att curadons lager är samma som sitter i aldebaran. Alltså vassare lager en slx budget lager. Hur det påverkar kasten i verkligheten har jag ingen aning om.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X