BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har en DIY BFS spole i en TD-Zihop med Hedgehog BFS lager. 2g är inga problem för den. Bra byggt med bra bromssystem. Har själv en CT SV och tycker den kastar riktig bra mellan 3-15g med flushade originallager.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Jag har en DIY BFS spole i en TD-Zihop med Hedgehog BFS lager. 2g är inga problem för den. Bra byggt med bra bromssystem. Har själv en CT SV och tycker den kastar riktig bra mellan 3-15g med flushade originallager.
      Jag var precis ute och slängde några små crank dom väger 6g har jag för mig, det var inga problem. Kanske onödigt att byta spole har inte så mycket drag som väger mindre. Det ska vara nån ned skalle då.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

        Jag var precis ute och slängde några små crank dom väger 6g har jag för mig, det var inga problem. Kanske onödigt att byta spole har inte så mycket drag som väger mindre. Det ska vara nån ned skalle då.
        Tja, I alla fall kan du om du inte redan gjort det, pröva att köra en enbart delvis fylld spole. Xerup på FS med fler har nått bra BFS-kapacitet med så pass enkla medel och man sparar en slant.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Tja, I alla fall kan du om du inte redan gjort det, pröva att köra en enbart delvis fylld spole. Xerup på FS med fler har nått bra BFS-kapacitet med så pass enkla medel och man sparar en slant.
          Rullen var bara halvt påspolad när jag fick den och jag hade ingen extra lina hemma så jag har kört på och som sagt det har funkat bra.

          Jag var ju riktigt nära att köpa en zillion 1000 men nu skrev någon om en silver wolf variant som är mer inriktad mot BFS, det vore ju nice. Undra hur många rullar man kan äga

          Jag slänger sällan tyngre grejer än 15-20g när borre jagas och strax söder om sthlm där jag bor är ju en 700g en bjässe. Kanske onödigt med 1000storlek då.

          alphas ct70 är ju super nice i handen.
          Kanske ska kolla spö istället.
          Undra hur många spön man kan ha
          ​​​​​​

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

            Rullen var bara halvt påspolad när jag fick den och jag hade ingen extra lina hemma så jag har kört på och som sagt det har funkat bra.

            Jag var ju riktigt nära att köpa en zillion 1000 men nu skrev någon om en silver wolf variant som är mer inriktad mot BFS, det vore ju nice. Undra hur många rullar man kan äga

            Jag slänger sällan tyngre grejer än 15-20g när borre jagas och strax söder om sthlm där jag bor är ju en 700g en bjässe. Kanske onödigt med 1000storlek då.

            alphas ct70 är ju super nice i handen.
            Kanske ska kolla spö istället.
            Undra hur många spön man kan ha
            ​​​​​​
            Har en Zillion 1000, mkt trevlig men till rent borrefiske har den en onödigt rymlig spole. Silver Wolf är nog bättre till just det fisket men CT har en spoldiameter bättre anpassad till BFS.... (kanske mer nätt kropp också fast Zillion är liten nog för mig), så hellre en BFS spole till den än en Wolf kanske... Men en ny rulle är ju roligare än enbart en spole... Fast ett bra, lätt men balanserat spö till din fina rulle är ju halva nöjet det med...

            Alphas CT 70 förefaller funka även till större beten/fisk https://youtu.be/ZHVpq00gu8U
            Senast ändrad av anteman; 2022-09-29, 20:10.

            Kommentera


            • Ni som flugfiskar och även fiskar bfs/ul. Hur känner ni om ni jämför flugfisket och bfsfisket? Dom flesta strömmande "P&T" vatten med öring/regnbåge är endast för flugfiske. Spinnfiske klassas lite som råare, köttfiske och mindre C&R vänligt. Spinnfiskare nämns ibland eller ofta som råare i naturen och lämnar större spår på fiskeplatserna osv. Därför också en av orsakerna att man inte vill ha spinnfiske vid vissa vatten. Flugfiskare är mer entusiastiska och inte bara ute efter att plocka upp fisk. Även flugfiskare anser sig ibland vara "finare" fiskare. Inom flugfisket anser många även att torrfluga är finare än streamer osv.

              OBS Detta en del av det jag hört och uppfattat när jag pratat med folk, fiskeägarna, kortsäljarna m.m

              Själv tycker jag bfs minst likvärdigt med flugfisket i många situationer. Ibland även skonsammare mot fisk och natur än flugfisket. Gällande C&R är det lika "skonsamt" som flugfisket. Jag byter ut trekrokarna mot enkelkrokar och nyper in hullingen. Små wobbler med dubbla trekrokar räcker det gott med bara en enkelkrok. Flera fiskevattens natur skulle mått bättre av bfs fiskare. På många ställen har flugfiskare rivit ner träd o grenar för att kunna fiska. Där kan bfs fiskaren fiska utan att peta bort en enda gren. Vadnings förbud införts pga annat liv i vattnet som blir nertrampad.

              Skulle vara enormt trevligt att få fiska med bfs prylar i dom strömmande vatten jag fiskar med flugspö. Ännu trevligare vore att få gå med flugspö och bfs varvandes i strömmarna. Exempelvis Hedströmmen där jag fiskat i många år vore en dröm att fiska med bfs prylarna. Hoppas verkligen att bfs får "status" som blir godtagbar i vatten där endast flugfiske är tillåtet.

              Jag själv har blivit riktigt fast i bfs fisket. Glad som ett barn igen som första gången fått sina små abborrar. Tränar på att kasta och har sjukligt kul bara av det. Tränar prickkastning, under grenar osv. Har svårt att fiska i "blindo" vilket för mig innebär att jag inte har nått att pricka kasten på, strömkanter, stenar, stockar. Kastande blir en stor del i fisket som ger mig njutning och glädje. Älskar att flugfiska i strömmande vatten efter öring och skulle så gärna vilja fiska det med bfs också.

              Fiskefebern är hög så jag behövde skriva av mig lite ;-)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                " Även flugfiskare anser sig ibland vara "finare" fiskare."
                Det finns en anledning till att flugfiskare benämns "golffiskare" i min kompiskrets, om man säger så.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                  Ni som flugfiskar och även fiskar bfs/ul. Hur känner ni om ni jämför flugfisket och bfsfisket? Dom flesta strömmande "P&T" vatten med öring/regnbåge är endast för flugfiske. Spinnfiske klassas lite som råare, köttfiske och mindre C&R vänligt. Spinnfiskare nämns ibland eller ofta som råare i naturen och lämnar större spår på fiskeplatserna osv. Därför också en av orsakerna att man inte vill ha spinnfiske vid vissa vatten. Flugfiskare är mer entusiastiska och inte bara ute efter att plocka upp fisk. Även flugfiskare anser sig ibland vara "finare" fiskare. Inom flugfisket anser många även att torrfluga är finare än streamer osv.

                  OBS Detta en del av det jag hört och uppfattat när jag pratat med folk, fiskeägarna, kortsäljarna m.m

                  Själv tycker jag bfs minst likvärdigt med flugfisket i många situationer. Ibland även skonsammare mot fisk och natur än flugfisket. Gällande C&R är det lika "skonsamt" som flugfisket. Jag byter ut trekrokarna mot enkelkrokar och nyper in hullingen. Små wobbler med dubbla trekrokar räcker det gott med bara en enkelkrok. Flera fiskevattens natur skulle mått bättre av bfs fiskare. På många ställen har flugfiskare rivit ner träd o grenar för att kunna fiska. Där kan bfs fiskaren fiska utan att peta bort en enda gren. Vadnings förbud införts pga annat liv i vattnet som blir nertrampad.

                  Skulle vara enormt trevligt att få fiska med bfs prylar i dom strömmande vatten jag fiskar med flugspö. Ännu trevligare vore att få gå med flugspö och bfs varvandes i strömmarna. Exempelvis Hedströmmen där jag fiskat i många år vore en dröm att fiska med bfs prylarna. Hoppas verkligen att bfs får "status" som blir godtagbar i vatten där endast flugfiske är tillåtet.

                  Jag själv har blivit riktigt fast i bfs fisket. Glad som ett barn igen som första gången fått sina små abborrar. Tränar på att kasta och har sjukligt kul bara av det. Tränar prickkastning, under grenar osv. Har svårt att fiska i "blindo" vilket för mig innebär att jag inte har nått att pricka kasten på, strömkanter, stenar, stockar. Kastande blir en stor del i fisket som ger mig njutning och glädje. Älskar att flugfiska i strömmande vatten efter öring och skulle så gärna vilja fiska det med bfs också.

                  Fiskefebern är hög så jag behövde skriva av mig lite ;-)
                  Intressant frågeställning. Det är märkligt att det faktiskt saknas strömmande p&t vatten för spinnfiske. Kan ju vara så att flugfiskare historiskt sett mer efterfrågat denna typ av vatten samt varit mer villig att betala mer för fånga fisk i strömmande vatten. Trösten är väl att i norr fins det många vatten man får spinnfiska på.

                  Som flugfiskare, förstår jag absolut att det finns önskemål för flugfiskesträckor och även viss mån flugfiskesjöar. Kan vara irriterande som flugfiskare att dela strömvatten med exempelvis bombarda fiskare. Inte för de är sämre människor men de står ofta still och låser en stor del av sträckan medans många flugfiskare praktiserar rörligt fiske så alla får chans. Men i det stora hela brukar jag inte ha något problem med att både spinn och fluga praktiseras på samma sträcka och det går absolut att köra c&r med spinn också.

                  Kommentera


                  • BFS i rinnande vatten finns ju. Exempelvis Magnehulteån. Put and Take | Östergötlands Sportfiskeguidning

                    Jag har inte kommit iväg dit själv men har hört både ris och ros och en vacker dag ska jag ta mig dit... med både flug- och spinnspö.

                    Kommentera


                    • Tyvärr är det inte konstigt alls. Bara kolla i PT vatten. I rena flugsjöarna är det nästan alltid rent och fint. I flug och spinnsjöar börjar det bli lite mer skräp. Och vid metsjöarna kan det se för jäkligt ut ibland.
                      Tyvärr är vi som tar det bfs på allvar en ytterst liten minoritet. Hade spinn varit tillåtet hade det tyvärr kommit många "vanliga" fiskare med sina 8-9fot spön, tjocka linor och dängt beten över hela ån. Fastnat i träd och botten, linor överallt. Inte kul för flugfiskare då, tyvärr kan man ju inte granska alla fiskares utrustning, kunskap och moral. Därför blir vi tyvärr utstängda. Men man får ge sig ut i skogarna och hitta egna smultronställen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 929 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 842 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 066 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X