Ursprungligen postat av Ugg1an
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Ja, Jag bromsar med tummen. Det gör jag med alla multirullar. Frågar du mig tycker inte jag det finns någon anledning att köra rullarna med hög broms nog att linan inte reser sig alls. Kanske om det är kallt ute, och det blir svinkallt att använda tummen på spolen. Lär man sig bromsa på det sättet med lätta beten ökar kastlängden och kontrollen betydligt.
-
Jojo, inga förhoppningar att kunna lägga mig ens i närheten av deras nivå utan tänkte mer på om det är någon särskild teknik man använder sig av vad gäller rullen, så att man kan sätta igång och öva lite effektivare istället för att fumla sig fram.
Benjamin, menar du att du inte släpper spolen med tummen helt utan låter den släpa lite lätt mot spolen under kastet för att förhindra skatbo? Ska testa det nästa gång i så fall.
Lämna en kommentar:
-
Tyvärr kan man aldrig säga hur du ställer in bromsen. Det är helt individuellt. Sen kasta som många av de riktigt duktiga japanska öringfiskarna kräver 10tals år av träning med så lätta beten. Så det är bara ut att öva.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggVar ju riktigt skoj att fiska med så lätta grejor! Några tips på hur man ställer in bromsarna för att fjonga iväg draget som japanerna i klippen? Måste man dra åt rullbromsen mer för att den inte skall accelerera för fort vid början av kastet eller hänger det mer på magnetbromsen? Efter femte skatboet pausade jag experimentet och gick tillbaka till mer svepande last, haha. Men då hade jag nog mest pillat på magnetbromsen tror jag såhär i efterhand.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
90% handlar om hur bra du är på att bromsa kastet med din egen tumme. Jag använder aldrig den mekaniska bromsen (spool tension), utan min spole får gå i sidled, men bara lite. Annars kastar man betydligt mycket kortare med väldigt lätta beten. Jag ställer in min Shimano Aldebaran BFS på inställning 3,5 ganska ofta. Med mitt Major Craft Benkei kastar den bäst med den inställningen. Du måste dock applicera din tumme som broms och tajma ditt kast väldigt bra. Jag fick lära mig lite på nytt när jag började med BFS. Kastens kvalité har också mycket med hur bra ditt spö laddar med ditt bete att göra.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggVar ju riktigt skoj att fiska med så lätta grejor! Några tips på hur man ställer in bromsarna för att fjonga iväg draget som japanerna i klippen? Måste man dra åt rullbromsen mer för att den inte skall accelerera för fort vid början av kastet eller hänger det mer på magnetbromsen? Efter femte skatboet pausade jag experimentet och gick tillbaka till mer svepande last, haha. Men då hade jag nog mest pillat på magnetbromsen tror jag såhär i efterhand.
Kolla in den här videon och försök kopiera tekniken med beten i liknande viktklass (detta bete väger 4 g): https://www.youtube.com/watch?v=Tsk7rLIyfJc
Lämna en kommentar:
-
Var ju riktigt skoj att fiska med så lätta grejor! Några tips på hur man ställer in bromsarna för att fjonga iväg draget som japanerna i klippen? Måste man dra åt rullbromsen mer för att den inte skall accelerera för fort vid början av kastet eller hänger det mer på magnetbromsen? Efter femte skatboet pausade jag experimentet och gick tillbaka till mer svepande last, haha. Men då hade jag nog mest pillat på magnetbromsen tror jag såhär i efterhand.
Lämna en kommentar:
-
Jag fick hem min Abu Garcia Revo ALC BF7 förra veckan. Trevlig liten rulle. Att spolen väger enbart 6,02 g, det är den lättaste spolen i en rulle direkt från fabrik som jag känner till. Jag tycker om klickbromsen på den här Abun mer än Shimano och Daiwas klickbromsar. Den "tickar" inte lika mycket och känns därför mer jämn. Jag uppskattar att de skickade med allt möjligt kul i rullkartongen, bl.a de här mutterlåsen i olika färger, så att man som kund kan välja själv.
Här beställde jag den: https://www.amazon.co.jp/-/en/dp/B01...ing=UTF8&psc=1
Min rulle kom hem på enbart tre dagar.2 Foton
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Någon som har större erfarenhet av Major Craft Troutino? Min kompis som bor i USA älskar spöet, men någon härifrån som fiskat med det tillräckligt mycket för att ha en åsikt om det? 4'10" är mest intressant.
Lämna en kommentar:
-
Jag fiskar microlås. Sällan med lekande faktiskt.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggKom att tänka på en sak med tanke på dom låga vikterna som gäller vid ul/bfs och tänkte kolla med er lite snabbt. Brukar ni köra med lekande och/eller beteslås? Har ingen aning om vad ett beteslås väger men tänker att det borde väl kunna påverka mer när man kommer ner till så låga vikter?
Lämna en kommentar:
-
Lekande och beteslås väger inte ens 0.1 gram så det är inget som påverkar vikten.Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inläggKom att tänka på en sak med tanke på dom låga vikterna som gäller vid ul/bfs och tänkte kolla med er lite snabbt. Brukar ni köra med lekande och/eller beteslås? Har ingen aning om vad ett beteslås väger men tänker att det borde väl kunna påverka mer när man kommer ner till så låga vikter?
Men med dom små betena så är många beteslås och lekande stora i jämförelse så jag brukar köra med mini lekande när jag kör ul.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 947 visningar